Wpisz i kliknij enter

Warp świętuje swoje ćwierćwiecze w Krakowie

Dwunastogodzinna impreza z najważniejszymi wykonawcami legendarnej wytwórni zakończy tegoroczną edycję festiwalu Sacrum Profanum.

Międzypokoleniowa wymiana doświadczeń w synergii ładu kompozytorskiego, nieokiełznania awangardowego i alternatywnej elektroniki stanowią o nowej jakości Sacrum Profanum. Zderzanie przeciwności i dialog skrajności od początku były wpisane w ten festiwal, w tym roku będziemy świadkami kulminacji takich spotkań w trzech niepowtarzalnych cyklach koncertów: Kronos Quartet Residency, Classic!Now i Modern!Now.

Związana z 40-leciem istnienia grupy rezydencja Kronos Quartet to esencja amerykańskiej muzyki współczesnej, w której akademickość współbrzmi z awangardą. Te dwa światy funkcjonują na równych prawach obok siebie, przenikając się i uzupełniając. W takiej prezentacji nie może zabraknąć ojców minimalizmu: Terry’ego Riley’a, Philipa Glassa i Steve’a Reicha. Kosmiczna i multimedialna kompozycja „Sun Rings” w koncercie monograficznym oraz jazzujący „G-Song” pokażą odmienne oblicza pierwszego z nich. Usłyszymy napisany zaledwie kilka miesięcy temu „String Quartet No. 6 Glassa” oraz długo wyczekiwane „WTC 9/11” Reicha.

Ich muzykę zabrzmi w zestawieniu z nowym pokoleniem: Bryce’em Dessnerem i Clintem Mansellem – obaj wywodzą się ze świata muzyki alternatywnej. Pierwszy zasłynął jako lider grupy the National, drugi jako twórca przejmującej muzyki do filmów Aronofsky’ego. Jeśli mowa o amerykańskiej awangardzie, to nie może zabraknąć Laurie Anderson, która wspólnie z Kronos Quartet wykona autorską kompozycję „Landfall”, w której naturalne brzmienia instrumentów, elektrycznych skrzypiec, na których gra Anderson i szerokiej palety eksperymentalnej elektroniki tworzy muzykę nowoczesną i ujawniającą bogactwo znaczeń, zwłaszcza w świetle wygłaszanych przez Laurie tekstów oscylujących między żartem a filozofią.

Cykl Classic!Now jest rdzeniem festiwalu Sacrum Profanum. Koncerty zespołów Alarm Will Sound i Bang on a Can All-Stars zawsze zbierają szeroką publiczność i entuzjastyczny aplauz. Słynąca z energicznych interpretacji utworów Aphex Twina grupa Alarm Will Sound tym razem pochyli się wyłącznie nad twórczością Steve’a Reicha z premierowym w Polsce wykonaniem „Radio Rewrite” – swego rodzaju remiksu dwóch piosenek grupy Radiohead: „Everything in Its Right Place” i „Jigsaw Falling into Place”. Remiks o tyle szczególny, iż jego idea zrodziła się w Krakowie podczas Sacrum Profanum we wrześniu 2011 roku.Ponadto dwa utwory w technice phasing, czyli „Clapping Music” i „Piano Counterpoint, Four Genesis Settings”, czyli fragment opery „The Cave” oraz nowa kompozycja Johna Orfe’a z Alarm Will Sound – „Reich Rewrite” – muzyczny hołd złożony Steve’owi Reichowi.

Bang on a Can All-Stars przyjedzie z kontynuacją prezentowanego w zeszłym roku programu Field Recordings, poświęconego utworom powstałym na bazie nagrań terenowych. Tym razem próby interpretacji dźwiękowych dokumentacji rzeczywistości podjęli się: szalony producent Dan Deacon, Richard Reed Parry z Arcade Fire, awangardzista Alvin Lucier, odkrywcy polskiego jazzu z duetu Skalpel, nieustający w swych eksperymentach Lee Ranaldo z Sonic Youth, młody francuski kompozytor Daniel Wohl i Philip Glass.

Twórcę muzyki do trylogii „Qatsi” zobaczycie na scenie obok Maki Namekawy i Piotra Orzechowskiego wykonujących cykl etiud na fortepian solo. Etiudy są zestawem utworów niesłychanie zróżnicowanych pod względem dynamicznym, agogicznym i emocjonalnym. Od romantycznej kolorystycznej subtelności po iście barokowe pasaże, od koncentracji po ulotność, od mocnego szkicu po rozmytą akwarelę.

Cykl Modern!Now jest kwintesencją poszukiwań Sacrum Profanum – tu na pierwszy plan wychodzi alternatywa i współczesna elektronika. Na otwarcie festiwalu Squarepusher i Sinfonietta Cracovia wykonają wspólnie „Ufabulum”. Połączenie precyzyjnych, potężnych beatów z brzmieniem orkiestry traktowanej jako jeden organizm. Powietrze akustycznych instrumentów, ich naturalna barwa i siła elektronicznej produkcji dadzą niespotykany dotąd efekt syntezy. W programie dodatkowo kompozycje György’ego Ligetiego, Iannisa Xenaxisa, George’a Benjamina i Oliviera Messiaena, które wywarły na twórczość Squarepushera ogromny wpływ.

Dwudziestowiecznych mistrzów – György’a Ligeti’ego, Conlona Nancarrowa, Johna Cage’a i Steve’a Reicha – usłyszymy także w wykonaniu London Sinfonietty w głośnym projekcie Warp Works and 20th Century Masters. Ich kompozycje zostaną zestawione z orkiestrowymi aranżacjami dwudziestopierwszowiecznych mistrzów elektroniki reprezentowanych przez artystów wytwórni Warp – Boards of Canada, Aphex Twina, Squarepushera i Miry Calix. Dziś trudno już stwierdzić, która z tych grup czerpie więcej inspiracji od drugiej, granice się zatarły a twórcy klasyczni i akademiccy nierzadko dzielą tę same sceny.

Na koniec niepowtarzalna impreza, a jednocześnie radykalny krok w stronę muzyki klubowej – Warp 25th Anniversary. Dwudziestolecie Warp świętowano w Paryżu, Sheffield, Nowym Jorku, Londynie, Tokio i Berlinie. W tym roku publiczność krakowska będzie mogła czuć się wyjątkowo – Warp 25th Anniversary jest wydarzeniem ekskluzywnym i jednorazowym! Wystąpią najważniejsi artyści z katalogu wytwórni: długo wyczekiwani piewcy abstrakcyjnej elektroniki Autechre z nowym programem, także premierowo rockowo-elektroniczni Battles z połamanymi rytmami, ocierający się o hip-hop Hudson Mohawke, radykalny Rustie, ciążący w stronę popu Darkstar i eksperymentujący z elektroniką w duchu IDM – LFO i Patten. To całonocne świętowanie odbędzie się w Hotelu Forum – miejscu do tego najodpowiedniejszym, które swoim charakterem wpisuje się w styl wytwórni Warp.

Szczegółowy program i informacja o biletach: www.sacrumprofanum.com







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy

3 pytania – Avtomat

W naszym cyklu mikrowywiadów gościmy prawdziwego „człowieka orkiestrę”.