Gil Scott-Heron – We’re New Again – a Reimagining by Makaya McCraven
Łukasz Komła:

Rewolucji nie będzie.  

Nicolas Jaar – Cenizas
Jarek Szczęsny:

Bez planów na przyszłość.

BOA – Outer Gateways
Paweł Gzyl:

Dubstep ciągle żywy.

Pejzaż – Blues
Bartek Woynicz:

Nostalgiczna nóżka chodzi.

Jacaszek – Music For Film
Mateusz Piżyński:

To nie jest soundtrack, chociaż…

Sleeparchive – Trust
Paweł Gzyl:

Techno sprowadzone do loopów.

Trampique – Life Outside The Mirror
Jarek Szczęsny:

Melancholia codzienności.

Jan Wagner – Kapitel
Łukasz Komła:

Autentyczna bruzda.

Ian William Craig – Red Sun Through Smoke
Jarek Szczęsny:

Mgnienia poczucia straty.

Christian Löffler – Lys
Paweł Gzyl:

Piosenka jest dobra na wszystko?

Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 2
Paweł Gzyl:

Soundtrack do współczesnego „acid westernu”.

Skalpel – Highlight
Bartek Woynicz:

Balsam na czas zarazy.

Electric Indigo – Ferrum
Paweł Gzyl:

W atomowym silosie.

Stian Westerhus – Redundance
Jarek Szczęsny:

Ucieczka od tradycyjnych piosenek.



SHXCXCHCXSH – Linear S Decoded

Tajemniczy duet wskazuje aktualne kierunki rozwoju nowoczesnego techno.

Nazwa tego projektu padnie w tym tekście tylko raz – w jego tytule. Dwaj szwedzcy producenci postanowili bowiem posługiwać się szyldem, który nie dość, że jest trudny do wymówienia, to jeszcze równie ciężko się go pisze. Wszystko to ma jednak zbożny cel: zwrócenie uwagi słuchaczy nie na osoby artystów tworzących duet, ale na ich muzykę.

I tak też się stało. Debiutancki album projektu sprzed dwóch lat spotkał się entuzjastycznym przyjęciem zarówno przez fanów klubowej elektroniki, jak i krytyków. Pisaliśmy o nim i my – bo przyniósł porywającą wizję techno, idealnie wpisującą się w jego industrialną odsłonę, obowiązującą na tanecznej scenie od ponad pół dekady. Potwierdzeniem wysokiej klasy „Strghts” okazał się sequel płyty z remiksami, których autorami byli najważniejsi bombardierzy z brytyjskiej sceny techno ostatnich lat: Shifted, Sigha i Ventress.

„Linear S Decoded” przynosi zdecydowanie zmodyfikowaną odsłonę muzyki dwóch tajemniczych producentów. Już otwierający zestaw „Entering The S-Cloud” zaskakuje melodyjnym motywem – co prawda poddanym destrukcyjnej modyfikacji, ale otwierającym zupełnie nowa perspektywę na resztę zestawu. I rzeczywiście – chociaż w „Drain This Lord” uderzają sprężyste bity rodem z hard techno z początku lat 90., jest w nim miejsce zarówno na rave’owy bas, jak i melodyjne klawisze. Podobnie dzieje się w berghainowych „Elocution” i „This Hmming Reverie”, gdzie tektoniczny puls i warczące loopy zostają skontrastowane przestrzennym arpeggio w stylu kosmische musik i filmowym tłem.


Zgodnie z obowiązująca modą nie bark tu odniesień do UK hard core’a sprzed ćwierć wieku. Po raz pierwszy dostajemy je w „The Under Shore” – gdzie stukające rytmy zostały sklejone z rave’owych połamańców. Toczące się breaki są z kolei podstawą „Rudimental Retreat” – a towarzyszą im nawiedzone partie klawiszy pobite dubowym pochodem basu. Podobnie dzieje się w „Sub Mission – The Atlantic Vision” – choć tym razem cała otoczka nagrania ma bardziej industrialny charakter. Finałowy „Monolithic Conclusion” wyłania się co prawda z ambientowych odmętów – ale szybko łapie podłamany puls, nurzając się raz za razem w analogowych efektach.

Nie brak tu jeszcze bardziej eksperymentalnych wycieczek. „The Roots” zgodnie ze swym tytułem przywołuje echa wczesnych preparacji Aphex Twina – uderzając odtworzonymi od tyłu breakami, które oplatają kumkające akordy o acidowej barwie. „Helical Dialog” tchnie horrorowi atmosferą industrialnych soundtracków Skinny Puppy – łącząc marszowe uderzenia automatu perkusyjnego z chmurnymi syntezatorami. Nerwowy „The Repelling Of The Quantitative Invasion” ma w sobie coś z abstrakcyjnych dokonań Planet Core Productions, wpisując morderczą bombardierkę z hard techno w formułę muzyki ilustracyjnej.

„Linear S Decoded” wskazuje aktualne kierunki rozwoju nowoczesnego techno. Z jednej strony mamy tu do czynienia z dalszym flirtem z industrialną estetyką, tym razem skręcającą w bardziej abstrakcyjna stronę, a z drugiej – śmiałe odwołania do rebelianckiego UK hard core’a, wpisanego jednak w całkowicie aktualne brzmienia. W efekcie blisko nowemu albumowi szwedzkiego duetu do ostatniej płyty Eomaca. Ale zarówno „Spectre”, jak i „Linear S Decoded” zachwycają śmiałością swej wizji, z powodzeniem lokując się w gronie najlepszych krążków tego sezonu.

Avian 2014

www.avianmusic.net

www.facebook.com/AvianUK

www.facebook.com/shxcxchcxsh?ref=profile

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.