Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…

Lech Nienartowicz – Wrażenia i Mechanizmy
Jarek Szczęsny:

Pierwsze wrażenie.

The Future Eve feat. Robert Wyatt – KiTsuNe / Brian The Fox
Łukasz Komła:

Na łączach z Robertem Wyattem.

Rites of Fall – Towards the Blackest Skies
Jarek Szczęsny:

Im dalej w las, tym ciemniej.

Hula – Voice
Paweł Gzyl:

Łabędzi śpiew mistrzów industrialnego funku.

Christian Scott aTunde Adjuah – Ancestral Recall
Jarek Szczęsny:

Raróg zwyczajny.



Stewart Walker – Ivory Tower Broadcast

Zaskakujący powrót weterana minimalowych brzmień.

Na początku minionej dekady Stewart Walker był jednym z najciekawszych producentów wyrosłych w amerykańskim undergroundzie. Zaczynał od eksperymentalnego minimalu bliskiego dokonaniom Plastikmana, by potem zwrócić się w stronę miękkiej wersji techno, wymodelowanej na dubową modłę. Jego płyty wydawały zarówno znane wytwórnie, jak Force Inc. czy Minus, ale też jego własna tłocznia – Persona.

Kiedy pod koniec minionej dekady fala mody na minimal zaczęła gwałtownie opadać, Walker zamilkł na długi czas. Niespodziewanie amerykański producent postanowił powrócić z premierowym materiał kilka miesięcy temu. W efekcie dostajemy jego siódmy album, wydany tym razem przez wytwórnię z Lozanny – Mundo. Jak po siedmiu latach od ostatniej płyty zmieniła się muzyka Stewarta Walkera?

Już pierwszy utwór wskazuje, że powinniśmy zapomnieć o jego wcześniejszych dokonaniach. „Desolation Peak” to abstrakcyjny hip-hop, w którym subtelna partia gitary spotyka się z noise’owymi zgrzytami na przeciągłym tle. Podobnie wypada umieszczony na finał „Feeling Of Reeling” – o jeszcze wolniejszym pulsie. Zredukowane breaki są tutaj również podstawą do melodyjnych dźwięków – akustycznej gitary i ambientowej elektroniki.


W „Passing Through” słychać, że Walkerowi nieobce są dokonania brytyjskiej sceny bass music. Połamane i przesterowane bity stanowią jednak jedynie szkielet kompozycji, której głównym elementem jest mroczny pasaż fortepianu. Cieplejsze tchnienie odnajdujemy w innej wycieczce w stronę dubstepu – „Rose Machine”. Szeleszczący podkład skręcony z sampli jazzowej perkusji łączy tym razem matowe klawisze z płynnymi tonami gitary.

Soundtrackowe ciągoty Walkera w pełni dochodzą do głosu w „Something I Can’t Remember”. To pastelowe nagranie może by się i sprawdziło na ścieżce dźwiękowej jakiejś niezależnej produkcji spoza Hollywood, ale tutaj nieco razi swą oczywistością. Znacznie ciekawiej dzieje się, gdy amerykański twórca wraca do bardziej elektronicznych brzmień. Przykładem tego odwołujące się do post-punkowej surowości „Gone At First Light” i „Caught In The Switches”, łączące motorykę z mechanicznego electro z industrialną szorstkością.

Krótka to płyta – i nie daje odpowiedzi na to, jak dalej potoczą się muzyczne losy Stewarta Walkera. Całkowitej rezygnacji z tanecznych estetyk, które przyniosły mu niegdyś popularność, nie towarzyszy zdefiniowanie jakiejś nowej wartości. Amerykański producent unika minimalowych brzmień, sięga po „żywe” dźwięki, tworzy kompozycje do słuchania w domowych warunkach. Nie ma tu jednak nic, co by nas przekonało, że zarzucenie dawnych eksperymentów, miało głęboki sens. Słucha się tego materiału przyjemnie – ale nie tak sobie wyobrażaliśmy powrót Stewarta Walkera.

Mundo 2014

www.facebook.com/mundorecordings

www.stewartwalker.com

www.facebook.com/stewartwalker.live

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.