KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.

Sarin – Moral Cleansing
Paweł Gzyl:

EBM wyszlifowany na najwyższy połysk.

Mary Komasa – Disarm
Przemysław Solski:

Rozbrójmy się.

Black Sea Dahu – No Fire in the Sand
Łukasz Komła:

Tonąc w lekkości.

DJ Shadow – Our Pathetic Age
Jarek Szczęsny:

Ilość nie przekłada się na jakość.

Shanti Celeste – Tangerine
Paweł Gzyl:

Na poprawę nastroju.



Aphelion

Sztafeta pokoleń biegnie nadal.

Kiedy belgijski didżej Kr!z rozkręcał działalność swej wytwórni Token, twarde i surowe techno było kompletnie niemodne. Ale szybko wiatr powiał w inną stronę – przynosząc radykalną zmianę na elektronicznej scenie. I wtedy na Token zwrócili uwagę wszyscy – nie tylko fani i krytycy, ale również artyści. Dzisiaj wytwórnia ma już na swym koncie prawie 50 wydawnictw, w tym trzy znakomite albumy.

Teraz dołącza do nich kolejny – kompilacja pod astronomicznym tytułem „Aphelion”. Znalazło się na niej dziewięć premierowych nagrań, które dostarczyli Kr!zowi nie tylko jego stali współpracownicy, jak Ø[Phase] czy Inigo Kennedy, ale też nowi producenci, w tym trzej angielscy weterani gatunku – Luke Slater, James Ruskin i Surgeon.

Możemy się więc spodziewać wylewu surówki najwyższej jakości. Czy tak jest faktycznie?
Zaczyna Ø[Phase] – i jego „Insectoid” to wyjątkowo surowe techno, w którym plemienne bity splatają się nierozerwalnie z acidowymi efektami na zaszumionym tle. Lucy sięga po bardziej wysublimowane brzmienia – łącząc na sprężystym podkładzie rytmicznym kumkające akordy i wibrujące loopy w swym „Sana sana sana cura Cura Cura”. Z kolei Ctrls stawiają na hipnotyczną galopadę – oplatając w „X Y” transowy puls rozedrganymi dźwiękami.

„Haumea” w wykonaniu Rødhåda zaskakuje szurającym bitem – który staje się podstawą dla brzęczących loopów, przywołujących wspomnienie dokonań projektu X-102. Luke Slater firmuje tutaj swym pseudonimem Planetary Assault Systems minimalistyczny „The 808 Track (Part 1 & 2)”. Przeciwieństwem tej laboratoryjnej kompozycji jest „No Trace” Jamesa Ruskina – utwór eksplodujący tłuczonym rytmem i kanalizacyjnymi akordami.

Jeszcze bardziej szorstkie dźwięki wypełniają „Fixed Action Pattern” – bo stojący za tym nagraniem Surgeon stawia na siarczyste hard techno w klasycznym stylu Downwards, wypełnione zgrzytającymi i świdrującymi przesterami. Inigo Kennedy dał się już dawno poznać z sugestywnego łączenia motoryki techno z brzmieniami rodem z IDM-u – i nie inaczej dzieje się w „Arcing”. Na finał brytyjski duet Karenn serwuje najbardziej industrialny utwór w zestawie – atakujący horrorowymi zawodzeniami „Pace Yourself”.

Muzyka z kompilacji jest mroczna i zimna – na co wskazuje zresztą już jej tytuł. Ma jednak w sobie niesamowita energię, rozpisaną na surowe brzmienia i zdecydowane rytmy. Co ciekawe – jej twórcami są zarówno artyści realizujący takie utwory już od ćwierć wieku, jak i ich zdecydowanie młodsi następcy. To znaczy, że sztafeta pokoleń biegnie nadal – w głęboką przyszłość.

Token 2014

www.tokenrecords.com

www.facebook.com/tokenrecords

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.