Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.



Prequel Tapes – Inner Systems

Echa mrocznego imperium.

Niewiele wiadomo o twórcy tej płyty. Podobno na przełomie lat 80. i 90. prowadził własny zespół tworzący industrialną elektronikę. Potem porzucił muzykę, aby imać się różnych zajęć. W międzyczasie dorobił się żony i dwójki dzieciaków. Zimą tego roku dawny kumpel poprosił go, aby zagrał na organizowanej przezeń imprezie. Nasz bohater odkopał więc na poddaszu stare kasety i zaprezentował złożony z nich set. Stąd nazwa – Prequel Tapes.

Los chciał, że w show uczestniczył wszystkim nam dobrze znany artysta – Fink. Zachwycony prezentowaną muzyką od razu zaprosił nieznanego twórcę do współpracy. Najpierw oddał mu zremiksowania jeden ze swoich utworów, a potem podsunął kontrakt na nagranie debiutanckiego albumu dla prowadzonego przez siebie sublabelu Ninja Tune – R’Coup’D. Dzięki temu dostajemy właśnie pierwszą płytę projektu Prequel Tapes – „Inner Systems”.

Pierwsza część zestawu czerpie swe żywotne soki z industrialu i minimal wave z początku lat 80. Brzmienia te są jednak wykorzystane do stworzenia jak najbardziej współczesnej wizji eksperymentalnej elektroniki.

Otwierający płytę „Under Your Skin” wypełniają zawodzące przestery podszyte wolno kroczącym bitem. W „When We Fall Into The Light” falujące deformacje uzupełniają metaliczne efekty i cykający automat perkusyjny. „The Comfort Of Feeling Numb” wiedzie laboratoryjne arpeggio, zanurzone w rozedrganych syntezatorach. Najbardziej rozbudowaną konstrukcję ma „Scarlet Fog”, rozciągając się od mechanicznych stuków i dronowych basów po majestatyczne sprzężenia i ziarnisty noise.

W drugiej części albumu muzyka staje się mniej agresywna, nabierając więcej melodii, nadającej poszczególnym nagraniom nastrój nieuchwytnej melancholii.

Tytułowy „Inner Systems” to właściwie klasyczny IDM – ujmujący trzepoczącym rytmem i spreparowaną partią fortepianu. W „Untitled Memory” ożywają dawne brzmienia z nagrań Aphex Twina i Autechre – uzupełnione przetworzonymi loopami wyciśniętymi z Rolanda TB303. Podobnie dzieje się w „A4J8D”, gdzie rozwibrowane akordy łączą się z giętymi basami. Na finał dostajemy jednak coś odmiennego. „Dragon Keys” zaczyna się od IDM-owego wstępu, by potem złapać hipnotyczny rytm rodem z plemiennego techno, wnoszący gęste dźwięki o orkiestrowym rodowodzie.

Postrzępiona i zaszumiona muzyka z „Inner Systems” rzeczywiście brzmi, jakby pochodziła ze starych taśm magnetofonowych sprzed ćwierć wieku. Odbijają się też w niej ówczesne rewelacje z elektronicznej sceny – nastrojowość zimnego electro Clock DVA, metaliczne brzmienia wczesnego Aphex Twina, transowa rytmika Psychic Warriors Ov Gaia czy dźwiękowy brud Future Sound Of London. Wszystko to wraca niczym dalekie echo z początków obecnego imperium eksperymentalnej elektroniki. I znów dzisiaj brzmi tak samo przejmująco jak niegdyś.

R’Coup’D 2015

www.facebook.com/prequeltapes

www.soundcloud.com/prequeltapes

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.