Mech – Pearlgraphs
Jarek Szczęsny:

Lepiszcze do związania ze sobą grubych okruchów.

Craven Faults – Erratics & Unconformities
Jarek Szczęsny:

Syntezator modularny poszedł na wędrówkę.

Rhythm Baboon – W-Life
Bartek Woynicz:

Z Chicago do Gdańska.

Algiers – There Is No Year
Bartek Woynicz:

Misophonia, czyli 700 wersów wołania do ściany.

Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri – Una Presencia En La Brisa
Jarek Szczęsny:

Niepewność własnego słuchu.

Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.



Rodolphe Alexis – The glittering thing on the mountain

Francuski artysta postanowił wrócić na Okinawę i uwiecznić odgłosy tamtejszej przyrody.

To już nie pierwsze spotkanie na łamach Nowej Muzyki z twórczością Rodolphe Alexisa – w 2014 roku opisywałem jego album „Morne Diablotins” (Gruenrekorder) będący zapisem podróży do Parku Narodowego Gwadelupy i Dominiki. Pierwszy raz Alexis wybrał się na Okinawę w 2009 roku, ale wówczas nie udało mu się pobyć tam dłużej. Latem 2014 roku Francus zaopatrzony w rejestrator i mikrofony czterokanałowe wyruszył w głąb wysp Ryukyus i Iriomote-Jima wchodzących w skład archipelagu Yaeyama. W efekcie powstał materiał na płytę „The glittering thing on the mountain”.

Alexis 1-horz

Alexis 3-horz

fot. Rodolphe Alexis

Jeśli dokładniej przyjrzymy się tej krainie, to okazuje się, że to miejsce zasługuje na szczególną uwagę. W 90 procentach wyspy pokryte są przez dżunglę i lasy namorzynowe. Nawet w trakcie krótkiego okresu wydobycia węgla, wyspy nigdy nie były zamieszkane przez dużą liczbę ludności, głównie z powodu malarii, dzięki czemu spora część środowiska naturalnego została dobrze zachowana. Ten obszar zamieszkują wyjątkowe gatunki ptaków, żab, owadów (ogromne cykady, które słyszymy we fragmencie „Cicada of the dusk”) i latających lisów. Można też spotkać kota leoparda Yamaneko (wygląda tak), którego odkryto dopiero w 1965 roku, jest on pod szczególną ochroną. Miejscowe legendy mówią, że niegdyś wyspę zamieszkiwał tajemniczy wielki kot i rzekomo był znacznie większy niż Yamaneko. Niektórzy twierdzą nawet, że ta istota nadal istnieje.

Hipnotyzujący krajobraz dźwiękowy (zarówno w ciągu dnia i nocy) Okinawy, jaki zarejestrował na „The glittering thing on the mountains” Rodolphe Alexis, rozmontowuje w naszej głowie stereotypy na temat tego zakątka świata, bowiem jego wielowarstwowość zaskakuje pod każdym względem.

15 listopada 2015 | Gruenrekorder

 

Strona Gruenrekorder »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 4

  1. driv3r_

    Witam, czy ktoś z was pokusi się o recenzję najnowszego albumu wielkiego powracającego – St Germain? Dziwne, ze jak dotąd nawet wzmianka się w waszym serwisie o tej płycie nie pojawiła

Kto linkował?

  1. Gruenrekorder » Archive » Reviews | By Łukasz Komła / Nowamuzyka.pl – Invading Pleasures (Nikola Lutz & Mark Lorenz Kysela) | Infinite Jest – Uwe Rasch | aus vierundzwanzig
  2. Gruenrekorder » Archive » Review | By Łukasz Komła / Nowamuzyka.pl – Rodolphe ALEXIS | The glittering thing on the mountain