Medytacyjny trans na lirę korbową, dzwonki pasterskie i gongi.
Dawid Adrjanczyk to awangardowy performer, kompozytor i artysta dźwiękowy. Jego prace często koncentrują się na interakcji pomiędzy muzyką i naturą, pustką i ciszą. Twórczość Dawida jest głęboko zakorzeniona w minimalizmie, medytacyjnym aspekcie Muzyki Dawnej i modalności Europy Wschodniej. W swoich elektroakustycznych kompozycjach wykorzystuje brzmienie preparowanej gitary i różnych instrumentów dętych, a także korzysta z nagrań terenowych, elektroniki, taśm oraz nietypowych systemów strojenia czy harmonii.
Adrjanczyk jest założycielem i liderem projektu Akpatok. Udziela się też w The Magic Carpathians Project i Tundra. Pod koniec 2015 roku wydał płytę „Two Winters, Two Springs” pod szyldem Akpatok tworzonym wraz z Niną Adrjanczyk (dzwonki pasterskie, gongi) i Adamem Sobańskim (gongi). Sam zaś gra na lirze korbowej, dzwonkach pasterskich i gongach. – „Używając świadomie ograniczonych środków, redukując instrumentarium i kompozycyjne struktury, Adrjanczyk tworzy utwory oparte o medytatywny idiom, zarówno w skali pojedynczych kompozycji, jak i całości albumu. Sześć dźwiękowych wędrówek po wymagających ścieżkach rzuca wyzwanie do uważnego i głębokiego słuchania, wprowadza odbiorców w niespieszny, wyciszony i pełen wewnętrznej koncentracji rytm kompozycji, charakterystyczny dla twórczości muzyka” – czytamy w notce prasowej dołączonej do wydawnictwa.
Charakter albumu „Two Winters, Two Springs” nakreśla fascynujące brzmienie liry korbowej (choćby w „Fish Circling”, „Eyes Free of Dust”), wprowadzające słuchacza w głęboki stan dźwiękowej medytacji. Soniczne eksperymenty z gongami przypominają mi po trosze dokonania projektu Muzyka Sfer. Zamykający całość, siedemnastominutowy fragment „Руки и миски” przedłuża nam ten transowy spektakl, który momentami może kojarzyć z twórczością amerykańskiego kompozytora Duane’a Pitre’ego.
22.12.2015 | Low Clouds Records