BNNT – Middle West
Jarek Szczęsny:

Gorzka pigułka.

Ansome – Hands Of The Harbour
Paweł Gzyl:

Punkowy gest.

Lapalux – Amnioverse
Ania Pietrzak:

Jak zachwyca?

Various Artists – X – Ten Years Of Artefacts
Paweł Gzyl:

Techno w swej najbardziej pomysłowej wersji.

Julek Płoski – śpie
Jarek Szczęsny:

Coś nowego.

Karenn – Grapefruit Regret
Paweł Gzyl:

Pariah i Blawan improwizują.

Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?



MOST – The Beginning

Co w puszczy piszczy, czyli siła polskiej sceny elektronicznej na jednej płycie.

„The Beginning” to jak nazwa wskazuje pierwsze wydawnictwo nowej wytwórni MOST (sublabelu hip-hopowego Prosto), która jako swój debiut zdecydowała się wypuścić unikatową kompilację. Unikatową, gdyż stoi za nią mocny koncept – założono mianowicie, że zaproszonych do projektu 9 producentów rodzimej elektroniki zamknie się „z toną sprzętu” w jednym domu na odludziu (dokładnie we wsi Szumin w Nadbużańskim Parku Krajobrazowym) i poprosi o stworzenie w tych warunkach nowych autorskich tracków. Efektem tego swoistego eksperymentu jest 11 utworów (2 z nich są kolaboracjami między artystami) o różnych tempach i stylach, stanowiących paradoksalne połączenie szeroko pojętej muzyki miejskiej z jak najbardziej naturalnym środowiskiem.


The Phantom & Newborn Jr. – „Floral Fabrics”

Wydawnictwo otwiera bardzo ciekawy efekt współpracy The Phantom (1/2 duetu Ptaki) z Matat Professionals, tutaj występującym pod aliasem Newborn Jr. Dynamicznie rozplanowane „Floral Fabrics” charakteryzuje dubowy puls, głębokie zanurzenie w brzmieniach lat 80. oraz odważna solówka na monofonicznym syntezatorze. Pierwszy ze wspomnianych producentów zamyka również (w duchu melancholii i rozmarzenia) „The Beginning” poprzez utwór „Prawda”, gdzie odnajdziemy osadzony organicznie abstrakcyjny hip-hop. Drugi zaś z twórców w „The Real Boogie Down” prezentuje podmurowany funkowo house z przeciwstawnymi tematami: z jednej strony wwiercające się w ucho sztuczne 6 dźwięków, z drugiej naturalna improwizacja fletu poprzecznego.

Efektem drugiej kolaboracji zawiązanej nad Bugiem jest nowy szyld Seltron 400, który zasilają łodzianin Łukasz „SLG” Seliga oraz krakus Marek „Eltron John” Stuczyński. Spod tych 4 rąk wyszedł deep house’owy sztos „Otwórz Oczy” – z jednej strony napędzany rytmem techno, z drugiej rozmywany melodiami w stylu balearic. Wiadomo już, że nie była to jednorazowa współpraca, bo raczkujący duet ujawnił kilka dni temu, że tworzy kolejne kompozycje. Na potrzeby składanki Panowie wykreowali również po solowym kawałku. SLG uderzył w brzmienia lat 90. łącząc elementy breakbeatu z arpeggio’ującym housem w „P1115”, zaś Eltron zajrzał w głąb puszczy budując taneczno-etniczną polirytmię w „Since”.


Seltron 400 – „Otwórz Oczy”

Na składance MOST-u swój numer zainstalował również Hatti Vatti, który ponownie w swej twórczości sięgnął do rozpędzonego juke’u, łamiąc go karkołomnie w tracku „Together”. Piotr Kaliński posiada swój wyraźnie zarysowany styl – używane przez niego harmonie, pogłosy, konstruowanie detali czy budowa figur rytmicznych powoduje, że z miejsca można rozpoznać jego twórczość.

Kolejnym producentem zasilającym album jest międzynarodowo dostrzegany Klaves, który jako jedyny na płycie tak wyraźnie sięgnął po wokal. W „When She Leaves” samplowany żeński głos dodaje do pozytywnie roztańczonego bitu ciepły rys nowoczesnego R&B. Pod pseudonimem Botanica ukrył się natomiast twórca szerzej znany jako Gaap Kvlt, na „The Beginning” zaserwował mroczny, transowo-ambientowy kawałek zatytułowany „Jegiel” (przynosi skojarzenie z pamiętnym remixem „Ulyssesa” Murcofa). Nieco bogatszą, ale podobnie spokojną w fundamentach kompozycję stworzył Good Paul, który sięgnął po rozścielające się pady i skrzypce, fastrygując ten materiał synthami i bitą na raz stopą.


Klaves – „When She Leaves”

Ostatnim twórcą dorzucającym się do MOST-owego zbioru jest Richu M – niedawny debiutant (nasza recenzja epki tutaj), który równie niedawno zasilił premierowym numerem naszą kompilację Must Hear 1.0. W tracku „Serious Birthday Ceremony” użył ulubionych brzmień elektrycznego pianina, piszczących synthów i bujającej rytmiki tworząc (jak sygnalizuje sam tytuł) house’owy numer równoważący podbicie rodem z parkietu, z muzyką do kontemplacji.

Podejście do wydawania muzyki jakie zaproponował sterujący MOST-em Rafał Grobel (S1) jest nad Wisłą bezprecedensowe. Pomysł by skumulować pod jednym dachem utalentowanych indywidualistów z różnorodną metryką, podejściem do tworzenia, bagażem doświadczeń czy warsztatem i sprowokować ich do wzajemnego inspirowania, okazał się strzałem w 10. „The Beginning”, pomimo że prezentuje totalnie wielorakie podejście do muzyki elektronicznej zachowuje jakiś trudny do nazwania wspólny mianownik (i nie chodzi tu tylko o jednorodny miks i mastering), który „niewidzialną ręką” spaja te 11 numerów w jedną całość. Tak udane wejście na rynek zaostrza tylko apetyt na kolejne ruchy MOST-u.

www.mostrecords.co
www.facebook.com/most.rec
www.prosto.pl

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze