IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…

Lech Nienartowicz – Wrażenia i Mechanizmy
Jarek Szczęsny:

Pierwsze wrażenie.

The Future Eve feat. Robert Wyatt – KiTsuNe / Brian The Fox
Łukasz Komła:

Na łączach z Robertem Wyattem.

Rites of Fall – Towards the Blackest Skies
Jarek Szczęsny:

Im dalej w las, tym ciemniej.

Hula – Voice
Paweł Gzyl:

Łabędzi śpiew mistrzów industrialnego funku.



Planetary Assault Systems – Arc Angel

Blues naszych czasów.

Pięć lat od czasu wydania ostatniej płyty dla Ostgut Ton upłynęły Luke’owi Slaterowi na nagrywaniu i występowaniu. Dwa wydane przez oficynę związaną z klubem Berghain albumy jego projektu Planetary Assault Systems przypomniały, że brytyjski producent należy do mistrzów minimalowego techno. „Temporary Suspension” i „The Messenger” nie wyczerpały jednak inwencji weterana klubowej sceny.

Do zrealizowania premierowego materiału Slater podszedł niczym… klasyczni bluesmani. „Oni mieli do dyspozycji tylko swój głos, akustyczną gitarę i stomp box. To wystarczyło, aby mogli stworzyć organiczną i uduchowioną muzykę. Jak mam tylko 909-tki i 808-mki, bo one zawsze były podstawą tworzenia brzmienia Planetary Assault Systems” – tłumaczy artysta. W ten sposób powstało aż dwadzieścia nowych nagrań, które trafiły na podwójny album „Arc Angel”.

W warstwie rytmicznej Slater tym razem stawia na bardziej miękkie i lżejsze rytmy. To niemal kliniczne minimal techno dominuje w pierwszej części zestawu, niesione jest bowiem przez takie nagrania, jak „Angel Of The East” czy „Tri Fn Trp”. Z czasem bity stają się jednak mocniejsze: sprężyste uderzenia nabierają w ten sposób tektonicznego brzmienia, przypominając zarówno klasykę tego projektu, jak również muzykę młodszych kolegów Anglika z Ostgut Ton („Bawoo Bawoo” czy „Groucho”).

Tej skoncentrowanej i hipnotycznej rytmice odpowiada reszta aranżacji, splecionych z rozwibrowanych loopów i kosmicznych efektów. Te laboratoryjne dźwięki przywołują na myśl dawne dokonania projektu X-102 – z tym, że w przypadku Planetary Assualt Systems układają się one w… abstrakcyjne melodie. To nowość w twórczości Slatera – podkreślona sterylną produkcją poszczególnych utworów, daleką od industrialnej mody na obecnej scenie techno („Merry Go Round” czy „The Last Scene”).

Te minimalistyczne galopady poprzeplatane są ilustracyjnymi miniaturami tworzącymi serię „Interludes 1 – 6”. Każde z tych nagrań ma inny odcień: jednym bliżej do statycznego ambientu lub przestrzennej kosmische musik, a innym znów do muzyki dronów lub eksperymentalnego noise’u. W efekcie kompozycje te tworzą z głównymi nagraniami jednolitą całość, uzupełniająca się nawzajem odmienną dynamiką i nastrojem.

„Arc Angel” to minimalowe techno w swej najbardziej eterycznej wersji. Przesłuchanie tego ponad półtoragodzinnego zestawu sprawia, że miarowo pulsujący bit większości nagrań schodzi na drugi plan – a na pierwszym pozostają te wszystkie dzwoniące i pohukujące loopy o krystalicznie czystym tonie, układające się w abstrakcyjną mozaikę nieziemskich melodii. Czy właśnie tak zdaniem Luke’a Slatera powinien brzmieć blues XXI wieku – muzyka wyrażająca mistyczne tęsknoty człowieka naszych czasów?

Ostgut Ton 2016

www.ostgut.de/label

www.facebook.com/Ostgut.Ton.OFFICIAL

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.