Juno – Young Star
Jarek Szczęsny:

Infiltracja jazzu.

Lonker See – Hamza
Jarek Szczęsny:

Zawsze krok przed nami.

Men With Secrets – Psycho Romance And Other Spooky Ballads
Paweł Gzyl:

Erudycyjne ćwiczenie z ejtisowego electro.

Riverrun – The Same Silent Hill
Przemysław Solski:

Muzyka z krajobrazu.

Yogtze – Yogtze
Jarek Szczęsny:

Będzie filmowo.

Wacław Zimpel – Massive Oscillations
Jarek Szczęsny:

Letarg duchowy.

Hula – Shadowland
Paweł Gzyl:

Jak ambient przenikał industrial.

Nicolas Godin – Concrete and Glass
Mateusz Piżyński:

Elektroniczny aksamit, który już dobrze znamy.

Ghost In The Machine – Breaking The Seal
Paweł Gzyl:

Czego można się spodziewać po płycie, na której jeden z utworów nosi tytuł „Napalm Breath”?

Jachna/Ziołek/Buhl – Animated Music
Jarek Szczęsny:

Poszerzanie improwizacyjnej wrażliwości.

Recondite – Dwell
Ania Pietrzak:

Chłodna obserwacja rzeczywistości.

Silent Witness – Silent Witness
Łukasz Komła:

Cisi obserwatorzy o wielkiej wyobraźni.

Phase Fatale – Scanning Backwards
Paweł Gzyl:

Dźwięk jako broń.

Stefan Węgłowski – To co ukryte
Jarek Szczęsny:

Puszczony zza mgły.



Michael Mayer – &

Koloński producent tworzy elektroniczną orkiestrę.

Bez wątpienia Michael Mayer jest jedną z najważniejszych postaci elektronicznej sceny w całej jej historii. Nie dość, że powołał do życia wielce wpływową wytwórnię Kompakt, zdefiniował przebojową formułę muzyczną łączącą popową melodykę z taneczną rytmiką, to zrealizował dwa albumy, ponad siedemdziesiąt singli i prawie dwieście remiksów. Nie sposób tu nie wspomnieć o jego epickich setach didżejskich, trwających nawet po osiem godzin, które jedni znają z polskich klubów w rodzaju Prozaka 2.0, a inni – z przełomowych DJ-miksów z cyklu „Immer”.

W karierze Mayera nie brakowało kooperacji. Wszak zaczynał z Rienhardtem Voigtem i Tobiasem Thomasem w trio Forever Sweet, a także pracował w duetach Zimt i Supermayer z Matiasem Aguyao i Superpitcherem. Idąc tym tropem wyruszył w zeszłym roku w trasę po europejskich klubach, grając back2back z innymi znanymi didżejami. Najbardziej przypadły mu do gustu wspólne sety z Sethem Trohlerem, które sprawiły, że koloński producent postanowił nagrać swój nowy album w duetach z zaprzyjaźnionymi artystami. Tak oto powstała płyta „&”, którą o dziwo wydaje nie Kompakt, ale !K7.

Zrealizowany z udziałem Romana Flügela „We Like To Party” przywołuje atmosferę tanecznych klubów z końca lat 80. – zaskakując pomysłowo użytymi skreczami i didżejskimi nawoływaniami. W „Disco Dancers” Mayer wraz z Burgerem i braćmi Voigt oddaje zgodnie z tytułem hołd funkowym brzmieniom spod znaku Chic – dodając od siebie niezwykłą partię smyczków. Plastikowe italo-disco o melodyjnej partii Casio w „State Of The Nation” to efekt współpracy kolońskiego producenta z Gui Boratto. Ed MacFarlane z Friendly Fires ozdabia swym tęsknym wokalem „Mind Games”, nadając tej post-dubstepowej produkcji charakter popowej piosenki.

W „Germination” za sprawą Kölscha typowy dla Mayera nastrojowy tech-house nabiera trance’owego rozmachu. W „Voyage Interieur” rozlega się charakterystyczny śpiew Miss Kittin – nic więc dziwnego, że mamy do czynienia ze stylowym electro-popem. W kręgu podobnych brzmień pozostaje „For You” – ale za sprawą głosu Joe Goddarda z Hot Chip i smyczkowych klawiszy więcej tu melancholii. Zrealizowany z Agorią „Blackbird Has Spoken” to panoramiczny tech-house o wręcz orkiestrowym brzmieniu. Dla kontrastu „La Compostella” za sprawą producenckiego dotyku Housemeistera zabiera nas do pionierskich czasów house’u o breakowej rytmice i surowym tonie.

„Comfort Me” to wyjątkowe dzieło – bo za jego stworzenie odpowiada Michael Mayer i Prins Thomas. Spod palców obu producentów wyszła romantyczna ballada w stylu retro, której melodię niesie przejmujący wokal Irene Kalisvaart. Nagrane z Barntem „Und Da Stehen Fremde Menschen” to jedyne w tym zestawie mroczne techno – ale i tak o minimalowym sznycie i wsparte pomysłowym cytatem z prog-rockowego utworu wschodnioniemieckiej grupy Stern Meissen. Całość kończy oparta na dźwięcznym motywie piano „Cicadella” – majestatyczny tech-house, w powstaniu którego uczestniczył Andrew Thomas.

Urocza to płyta – choć Michaelowi Mayerowi udało się zaprosić do studia prawdziwy „kwiat” współczesnej muzyki klubowej, utwory z „&” nadal zachowują silne piętno jego mocnej osobowości. Wszystkie kompozycje mają eleganckie brzmienie, łączą zgrabnie taneczną energię z popową melodyką i są przeniknięte łagodną nostalgią. Te wszystkie elementy to oczywiście cechy rozpoznawcze twórczości kolońskiego producenta. Dzięki ich podkreśleniu od razu można rozpoznać, kto dyrygował tą elektroniczną orkiestrą. Choć „&” wydaje !K7  fani muzyki z Kompaktu mogą śmiało sięgać po ten zestaw – to ich ulubiona muzyka w najlepszym wydaniu.

!K7 2016

www.k7.com

www.facebook.com/K7Records

www.facebook.com/michael.mayer.kompakt

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.