Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Blessed Initiative – Blessed Initiative

Krótkie podsumowanie aktualnych tendencji w eksperymentalnej elektronice.

Yair Elazar Glotman to tytan pracy. W tym roku światło dzienne ujrzały aż trzy jego albumy. Dwa z nich to wydawnictwa jego najbardziej znanego projektu – Ketev. Skrywają one przestrzenny ambient o dronowym sznycie, którym mieszkający w Berlinie artysta obdarzył niedawno dwa krążki: „I Know No Weekend” dla Portal Editions i „Traces Of Weakness” dla Where To Now?

Wcześniej poznaliśmy też bardziej abstrakcyjną muzykę w jego wykonaniu – a to za sprawą wydanego przez Subtext pod prawdziwym imieniem i nazwiskiem albumu „Etudes”. Choć i na nim nie zabrakło elektroniki, słychać było również wpływy jazzu i klasyki, bo jego autor jest z wykształcenia kontrabasistą. Teraz powraca on do wytwórni James Ginzburga i Paula Jebenasama z projektem Blessed Initiative.

Osiem nagrań umieszczonych na półgodzinnej płycie składa się w spójną całość, łączącą różne fascynacje Glotmana. Mamy tu przede wszystkim typowe dla Subtext mocarne struktury rytmiczne, ewokowane przez brutalne uderzenia przesterowanego bitu („Vile Value”). Dźwięki elektroniczne i akustyczne są mocno poszatkowane i przetworzone na glitchową modłę, składając się na zawiesisty gąszcz szumów, trzasków i chrzęstów („Delirium Juice & Taste Of Jewelery”).

Nie brak tu także reminiscencji dokonań Glotmana pod szyldem Ketev – to przede wszystkim świetliste smugi ambientowych syntezatorów, które zazwyczaj rozbrzmiewają dopiero w drugiej części poszczególnych nagrań („Jazz As Commodity”). Całości obrazu dopełniają echa neoklasyki, wprowadzane przez orkiestrowe partie o monumentalnym tonie („The Elite/Reform Deform”), podszyte od czasu do czasu dubowymi korozjami („Borderline Spamming”).

Wszystko to składa się w założeniu autora „Blessed Initiative” na pełen wewnętrznych sprzeczności i wzajemnych antagonizmów obraz ludzkiego życia i otaczającego nas świata. Kiedy pominiemy filozoficzny koncept płyty, pozostanie rozbuchana wizja muzyczna, łącząca wiele tropów, które choć momentami gubią się i plączą, ostatecznie jednak prowadzą do wspólnego celu. Jest nim pulsująca własnym życiem struktura dźwiękowa, idealnie obrazująca kierunek obecnych poszukiwań w wywiedzionej z techno i dubstepu eksperymentalnej elektronice.

Subtext 2016

www.subtextrecordings.net

www.facebook.com/subtextrecordings

www.facebook.com/yair.glotman

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.