Chouk Bwa & The Ångströmers – Vodou Alé
Łukasz Komła:

Voodoo z przyszłości.

Ben Lukas Boysen – Mirage
Jarek Szczęsny:

Pokaz iluzji.

Siema Ziemia – Siema Ziemia
Jarek Szczęsny:

Dodatkowe skurcze mięśni.

Fluxion – Perspectives
Paweł Gzyl:

Nostalgia po grecku.

Lawrence English – Lassitude
Jarek Szczęsny:

Doskonała pustka.

Elysia Crampton – ORCORARA 2010
Jarek Szczęsny:

Niepowstrzymana losowość.

Kaitlyn Aurelia Smith – The Mosaic of Transformation
Jarek Szczęsny:

Cały zestaw radosnych nastrojów.

Phillip Sollman – Monophonie
Paweł Gzyl:

Muzyczna maszyneria.

Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.

Flaner Klespoza – Wędrówka po lesie, w którym mieszkają bogowie i rosną wszechświaty
Jarek Szczęsny:

Spójna opowieść.

The Advent – Life Cycles
Paweł Gzyl:

Futurystyczne electro w oldskulowym stylu.



Blessed Initiative – Blessed Initiative

Krótkie podsumowanie aktualnych tendencji w eksperymentalnej elektronice.

Yair Elazar Glotman to tytan pracy. W tym roku światło dzienne ujrzały aż trzy jego albumy. Dwa z nich to wydawnictwa jego najbardziej znanego projektu – Ketev. Skrywają one przestrzenny ambient o dronowym sznycie, którym mieszkający w Berlinie artysta obdarzył niedawno dwa krążki: „I Know No Weekend” dla Portal Editions i „Traces Of Weakness” dla Where To Now?

Wcześniej poznaliśmy też bardziej abstrakcyjną muzykę w jego wykonaniu – a to za sprawą wydanego przez Subtext pod prawdziwym imieniem i nazwiskiem albumu „Etudes”. Choć i na nim nie zabrakło elektroniki, słychać było również wpływy jazzu i klasyki, bo jego autor jest z wykształcenia kontrabasistą. Teraz powraca on do wytwórni James Ginzburga i Paula Jebenasama z projektem Blessed Initiative.

Osiem nagrań umieszczonych na półgodzinnej płycie składa się w spójną całość, łączącą różne fascynacje Glotmana. Mamy tu przede wszystkim typowe dla Subtext mocarne struktury rytmiczne, ewokowane przez brutalne uderzenia przesterowanego bitu („Vile Value”). Dźwięki elektroniczne i akustyczne są mocno poszatkowane i przetworzone na glitchową modłę, składając się na zawiesisty gąszcz szumów, trzasków i chrzęstów („Delirium Juice & Taste Of Jewelery”).

Nie brak tu także reminiscencji dokonań Glotmana pod szyldem Ketev – to przede wszystkim świetliste smugi ambientowych syntezatorów, które zazwyczaj rozbrzmiewają dopiero w drugiej części poszczególnych nagrań („Jazz As Commodity”). Całości obrazu dopełniają echa neoklasyki, wprowadzane przez orkiestrowe partie o monumentalnym tonie („The Elite/Reform Deform”), podszyte od czasu do czasu dubowymi korozjami („Borderline Spamming”).

Wszystko to składa się w założeniu autora „Blessed Initiative” na pełen wewnętrznych sprzeczności i wzajemnych antagonizmów obraz ludzkiego życia i otaczającego nas świata. Kiedy pominiemy filozoficzny koncept płyty, pozostanie rozbuchana wizja muzyczna, łącząca wiele tropów, które choć momentami gubią się i plączą, ostatecznie jednak prowadzą do wspólnego celu. Jest nim pulsująca własnym życiem struktura dźwiękowa, idealnie obrazująca kierunek obecnych poszukiwań w wywiedzionej z techno i dubstepu eksperymentalnej elektronice.

Subtext 2016

www.subtextrecordings.net

www.facebook.com/subtextrecordings

www.facebook.com/yair.glotman

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.