Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.

Sarin – Moral Cleansing
Paweł Gzyl:

EBM wyszlifowany na najwyższy połysk.

Mary Komasa – Disarm
Przemysław Solski:

Rozbrójmy się.

Black Sea Dahu – No Fire in the Sand
Łukasz Komła:

Tonąc w lekkości.

DJ Shadow – Our Pathetic Age
Jarek Szczęsny:

Ilość nie przekłada się na jakość.



Blessed Initiative – Blessed Initiative

Krótkie podsumowanie aktualnych tendencji w eksperymentalnej elektronice.

Yair Elazar Glotman to tytan pracy. W tym roku światło dzienne ujrzały aż trzy jego albumy. Dwa z nich to wydawnictwa jego najbardziej znanego projektu – Ketev. Skrywają one przestrzenny ambient o dronowym sznycie, którym mieszkający w Berlinie artysta obdarzył niedawno dwa krążki: „I Know No Weekend” dla Portal Editions i „Traces Of Weakness” dla Where To Now?

Wcześniej poznaliśmy też bardziej abstrakcyjną muzykę w jego wykonaniu – a to za sprawą wydanego przez Subtext pod prawdziwym imieniem i nazwiskiem albumu „Etudes”. Choć i na nim nie zabrakło elektroniki, słychać było również wpływy jazzu i klasyki, bo jego autor jest z wykształcenia kontrabasistą. Teraz powraca on do wytwórni James Ginzburga i Paula Jebenasama z projektem Blessed Initiative.

Osiem nagrań umieszczonych na półgodzinnej płycie składa się w spójną całość, łączącą różne fascynacje Glotmana. Mamy tu przede wszystkim typowe dla Subtext mocarne struktury rytmiczne, ewokowane przez brutalne uderzenia przesterowanego bitu („Vile Value”). Dźwięki elektroniczne i akustyczne są mocno poszatkowane i przetworzone na glitchową modłę, składając się na zawiesisty gąszcz szumów, trzasków i chrzęstów („Delirium Juice & Taste Of Jewelery”).

Nie brak tu także reminiscencji dokonań Glotmana pod szyldem Ketev – to przede wszystkim świetliste smugi ambientowych syntezatorów, które zazwyczaj rozbrzmiewają dopiero w drugiej części poszczególnych nagrań („Jazz As Commodity”). Całości obrazu dopełniają echa neoklasyki, wprowadzane przez orkiestrowe partie o monumentalnym tonie („The Elite/Reform Deform”), podszyte od czasu do czasu dubowymi korozjami („Borderline Spamming”).

Wszystko to składa się w założeniu autora „Blessed Initiative” na pełen wewnętrznych sprzeczności i wzajemnych antagonizmów obraz ludzkiego życia i otaczającego nas świata. Kiedy pominiemy filozoficzny koncept płyty, pozostanie rozbuchana wizja muzyczna, łącząca wiele tropów, które choć momentami gubią się i plączą, ostatecznie jednak prowadzą do wspólnego celu. Jest nim pulsująca własnym życiem struktura dźwiękowa, idealnie obrazująca kierunek obecnych poszukiwań w wywiedzionej z techno i dubstepu eksperymentalnej elektronice.

Subtext 2016

www.subtextrecordings.net

www.facebook.com/subtextrecordings

www.facebook.com/yair.glotman

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.