Robin Saville – Build A Diorama
Paweł Gzyl:

Na powitanie wiosny.

Ku_tzu – Architekci wspomnień
Jarek Szczęsny:

Miejsce, w którym wszystko słychać.

NOON – Nobody, Nothing, Nowhere
Bartek Woynicz:

„Above me, below, me all around me”

Desire Marea – Desire
Jarek Szczęsny:

To nie pierwszy taki przypadek.

His Master’s Voice – Log: Canis Majoris
Paweł Gzyl:

Podróż w stronę Syriusza.

Cel (Felix Kubin & Hubert Zemler) – Cel
Jarek Szczęsny:

Radosne odbicie.

Fabrizio Rat – Shades Of Blue
Paweł Gzyl:

Modularna polifonia.

Long Arm – Silent Opera
Jarek Szczęsny:

Trip-hop nigdzie nie odszedł.

Jeff Parker & The New Breed – Suite For Max Brown
Łukasz Komła:

Projekcja magicznych obrazów.

Various Artists – Air Texture Vol. VII
Paweł Gzyl:

Rrose i Silent Servant serwują ambient? Niemożliwe!

Siavash Amini & Saåad – All Lanes Of Lilac Evening
Jarek Szczęsny:

Bez szwów.

Villaelvin – Headroof
Jarek Szczęsny:

Tylko bardziej.

Juno – Young Star
Jarek Szczęsny:

Infiltracja jazzu.

Lonker See – Hamza
Jarek Szczęsny:

Zawsze krok przed nami.



Blessed Initiative – Blessed Initiative

Krótkie podsumowanie aktualnych tendencji w eksperymentalnej elektronice.

Yair Elazar Glotman to tytan pracy. W tym roku światło dzienne ujrzały aż trzy jego albumy. Dwa z nich to wydawnictwa jego najbardziej znanego projektu – Ketev. Skrywają one przestrzenny ambient o dronowym sznycie, którym mieszkający w Berlinie artysta obdarzył niedawno dwa krążki: „I Know No Weekend” dla Portal Editions i „Traces Of Weakness” dla Where To Now?

Wcześniej poznaliśmy też bardziej abstrakcyjną muzykę w jego wykonaniu – a to za sprawą wydanego przez Subtext pod prawdziwym imieniem i nazwiskiem albumu „Etudes”. Choć i na nim nie zabrakło elektroniki, słychać było również wpływy jazzu i klasyki, bo jego autor jest z wykształcenia kontrabasistą. Teraz powraca on do wytwórni James Ginzburga i Paula Jebenasama z projektem Blessed Initiative.

Osiem nagrań umieszczonych na półgodzinnej płycie składa się w spójną całość, łączącą różne fascynacje Glotmana. Mamy tu przede wszystkim typowe dla Subtext mocarne struktury rytmiczne, ewokowane przez brutalne uderzenia przesterowanego bitu („Vile Value”). Dźwięki elektroniczne i akustyczne są mocno poszatkowane i przetworzone na glitchową modłę, składając się na zawiesisty gąszcz szumów, trzasków i chrzęstów („Delirium Juice & Taste Of Jewelery”).

Nie brak tu także reminiscencji dokonań Glotmana pod szyldem Ketev – to przede wszystkim świetliste smugi ambientowych syntezatorów, które zazwyczaj rozbrzmiewają dopiero w drugiej części poszczególnych nagrań („Jazz As Commodity”). Całości obrazu dopełniają echa neoklasyki, wprowadzane przez orkiestrowe partie o monumentalnym tonie („The Elite/Reform Deform”), podszyte od czasu do czasu dubowymi korozjami („Borderline Spamming”).

Wszystko to składa się w założeniu autora „Blessed Initiative” na pełen wewnętrznych sprzeczności i wzajemnych antagonizmów obraz ludzkiego życia i otaczającego nas świata. Kiedy pominiemy filozoficzny koncept płyty, pozostanie rozbuchana wizja muzyczna, łącząca wiele tropów, które choć momentami gubią się i plączą, ostatecznie jednak prowadzą do wspólnego celu. Jest nim pulsująca własnym życiem struktura dźwiękowa, idealnie obrazująca kierunek obecnych poszukiwań w wywiedzionej z techno i dubstepu eksperymentalnej elektronice.

Subtext 2016

www.subtextrecordings.net

www.facebook.com/subtextrecordings

www.facebook.com/yair.glotman

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.