Tu idzie młodość!
Kiedy dziesięć lat temu bracia Dario i Marco Zenker postanowili założyć własną wytwórnię, byli jeszcze bardzo młodzi – pierwszy miał 23 lata, a drugi 18. Najpierw didżejowali w klubach, potem organizowali imprezy, naturalną koleją rzeczy było więc powołanie do życia swojej tłoczni. Choć jak sami przyznają popełnili w trakcie jej prowadzenia sporo błędów, w ciągu tej dekady udało im się opublikować kilkadziesiąt wydawnictw – wyłącznie w winylowym i cyfrowym formacie.
Głośno zrobiło się tak naprawdę o Ilian Tape dopiero jakieś dwa lata temu, kiedy bracia Zenker opublikowali swój debiutancki album „Immersion”. Potem strzałem w dziesiątkę okazała się płyta Skee Mask – „Shred” – a w ślad za nią kilka singli autorstwa młodych producentów, takich jak Andrea, Sciahri czy Stenny. Muzyką z wytwórni zachwycili się również Brytyjczycy, którzy z natury dystansują się od niemieckiej sceny – z tego względu, że artyści z Ilian Tape w pomysłowy sposób sięgnęli po spuściznę ich ukochanego, zmitologizowanego rave’u.
To samo słychać na podsumowującej dziesięć lat działalności tłoczni kompilacji. Zaczyna się od sugestywnego IDM-u wypełnionego trzepoczącymi efektami i oniryczną elektroniką („Exess Signal” Skee Mask). Potem dostajemy solidną porcję UK hard core’a, w którym dudniące breaki i zdubowane basy spotykają się z szorstkimi akordami i kosmicznymi syntezatorami („Seel” Struction, „P-Zone” Stenny’ego, „Blew” Andrei). Najlepsze efekty w rewitalizacji tego rodzaju brzmień osiąga jednak sam Dario Zenker – co potwierdza finezyjna wariacja na temat breakbeatu w finałowym „Tilian”.
Drugim wątkiem w dyskografii Ilian Tape jest oczywiście nowoczesne techno i house. Tak samo jest na kompilacji. „Haras” Zenker Brothers i „Dome” Regena to surowy wygar, eksplodujący kaskadą zbasowanych breaków i zgrzytliwych efektów. Bardziej industrialną wersję gatunku przynosi solowa kompozycja Marco – „Sumit”, natomiast „Shape” Andresa Zacco uwodzi hipnotycznym i przestrzennym brzmieniem. W sumie najmniej oryginalnie wypada w wykonaniu artystów ze stajni braci Zenker szorstki hard house – jak w przesterowanym „Of Poor Quality And Method Of Communication” Rogera 23 czy rozedrganym „Kkid V_2” Seelowa – zbytnio kojarząc się z dokonaniami L.I.E.S. czy Creme Organization.
Mimo to, „A Decade Ilian Tape” to znakomita kompilacja: pełna świeżej energii, pomysłowo wykorzystująca pomysły sprzed dekad, odwołująca się do najbardziej rebelianckich tradycji nowej elektroniki, emanująca młodzieńczą bezceremonialnością i bezkompromisowością. Sukces wytwórni braci Zenker jest więc zasłużony – tym bardziej, że jubileuszowa składanka potwierdza, że Niemcy są nie tylko utalentowanymi menedżerami, ale również artystami.
Ilian Tape 2016