Craven Faults – Erratics & Unconformities
Jarek Szczęsny:

Syntezator modularny poszedł na wędrówkę.

Rhythm Baboon – W-Life
Bartek Woynicz:

Z Chicago do Gdańska.

Algiers – There Is No Year
Bartek Woynicz:

Misophonia, czyli 700 wersów wołania do ściany.

Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri – Una Presencia En La Brisa
Jarek Szczęsny:

Niepewność własnego słuchu.

Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.



Various Artists – A Decade Ilian Tape

Tu idzie młodość!

Kiedy dziesięć lat temu bracia Dario i Marco Zenker postanowili założyć własną wytwórnię, byli jeszcze bardzo młodzi – pierwszy miał 23 lata, a drugi 18. Najpierw didżejowali w klubach, potem organizowali imprezy, naturalną koleją rzeczy było więc powołanie do życia swojej tłoczni. Choć jak sami przyznają popełnili w trakcie jej prowadzenia sporo błędów, w ciągu tej dekady udało im się opublikować kilkadziesiąt wydawnictw – wyłącznie w winylowym i cyfrowym formacie.

Głośno zrobiło się tak naprawdę o Ilian Tape dopiero jakieś dwa lata temu, kiedy bracia Zenker opublikowali swój debiutancki album „Immersion”. Potem strzałem w dziesiątkę okazała się płyta Skee Mask – „Shred” – a w ślad za nią kilka singli autorstwa młodych producentów, takich jak Andrea, Sciahri czy Stenny. Muzyką z wytwórni zachwycili się również Brytyjczycy, którzy z natury dystansują się od niemieckiej sceny – z tego względu, że artyści z Ilian Tape w pomysłowy sposób sięgnęli po spuściznę ich ukochanego, zmitologizowanego rave’u.

To samo słychać na podsumowującej dziesięć lat działalności tłoczni kompilacji. Zaczyna się od sugestywnego IDM-u wypełnionego trzepoczącymi efektami i oniryczną elektroniką („Exess Signal” Skee Mask). Potem dostajemy solidną porcję UK hard core’a, w którym dudniące breaki i zdubowane basy spotykają się z szorstkimi akordami i kosmicznymi syntezatorami („Seel” Struction, „P-Zone” Stenny’ego, „Blew” Andrei). Najlepsze efekty w rewitalizacji tego rodzaju brzmień osiąga jednak sam Dario Zenker – co potwierdza finezyjna wariacja na temat breakbeatu w finałowym „Tilian”.

Drugim wątkiem w dyskografii Ilian Tape jest oczywiście nowoczesne techno i house. Tak samo jest na kompilacji. „Haras” Zenker Brothers i „Dome” Regena to surowy wygar, eksplodujący kaskadą zbasowanych breaków i zgrzytliwych efektów. Bardziej industrialną wersję gatunku przynosi solowa kompozycja Marco – „Sumit”, natomiast „Shape” Andresa Zacco uwodzi hipnotycznym i przestrzennym brzmieniem. W sumie najmniej oryginalnie wypada w wykonaniu artystów ze stajni braci Zenker szorstki hard house – jak w przesterowanym „Of Poor Quality And Method Of Communication” Rogera 23  czy rozedrganym „Kkid V_2” Seelowa – zbytnio kojarząc się z dokonaniami L.I.E.S. czy Creme Organization.

Mimo to, „A Decade Ilian Tape” to znakomita kompilacja: pełna świeżej energii, pomysłowo wykorzystująca pomysły sprzed dekad, odwołująca się do najbardziej rebelianckich tradycji nowej elektroniki, emanująca młodzieńczą bezceremonialnością i bezkompromisowością. Sukces wytwórni braci Zenker jest więc zasłużony – tym bardziej, że jubileuszowa składanka potwierdza, że Niemcy są nie tylko utalentowanymi menedżerami, ale również artystami.

Ilian Tape 2016

www.iliantape.de

www.facebook.com/iliantape

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.