Mech – Pearlgraphs
Jarek Szczęsny:

Lepiszcze do związania ze sobą grubych okruchów.

Craven Faults – Erratics & Unconformities
Jarek Szczęsny:

Syntezator modularny poszedł na wędrówkę.

Rhythm Baboon – W-Life
Bartek Woynicz:

Z Chicago do Gdańska.

Algiers – There Is No Year
Bartek Woynicz:

Misophonia, czyli 700 wersów wołania do ściany.

Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri – Una Presencia En La Brisa
Jarek Szczęsny:

Niepewność własnego słuchu.

Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.



FOQL – Lower Your Expectations

Zaskakujący zwrot w twórczości polskiej producentki.

Pisaliśmy już pod koniec zeszłego roku o amerykańskiej oficynie Always Human Tapes, która zgodnie ze swoją nazwą specjalizuje się w publikowaniu kaset (ale też materiału w formacie cyfrowym), zawierających eksperymentalne odmiany techno i ambientu w wersji lo-fi. W ciągu czterech lat działalności mała firma z Minneapolis wydała kilkadziesiąt wydawnictw, a do jej bogatego katalogu trafił kilka dni temu najnowszy album polskiej producentki Justyny Banaszczyk ukrywającej się pod pseudonimem FOQL.

Już otwierający kolekcję utwór „Sky High Bridges Of Dreams” zwiastuje zmiany – tym razem autorka nie uderza bezpośrednią energią, tylko stawia na powoli rozwijającą się kompozycję, opartą o acidowe efekty i warczące arpeggio. I faktycznie: pozostałe osiem nagrań zaskakuje wpisaniem mocnych i brudnych dźwięków w bardziej rozbudowane kompozycje. Tak dzieje się w bliskiej rhythmic noise’owi perkusyjnej nawałnicy „Disgusting Human Being”, ale też w naszpikowanym agresywnymi akordami „Mostly Mistaken”.

Większość kompozycji z zestawu to już nie tylko eksplozje punkowej wściekłości zamienione w syntezatorowe spazmy. Tym razem Justyna wzbogaca je o niespotykane wcześniej motywy – przede wszystkim psychodeliczne modulacje wywiedzione z soundtrackowej elektroniki przełomu lat 60 i 70. To niesamowity „Disorder!”, ale też chmurny „Sad But Funny But Scary”. Te oniryczne brzmienia nie kastrują muzyki z mocnej energii – czego dowodem wystylizowany na DAF „How To Stay Warm” czy bliskie kakofonicznemu IDM-owi „Humanopolis”.

„Lower Your Expectations” to trochę na przekór ironicznemu tytułowi najciekawsze wydawnictwo w bogatym dorobku FOQL. Tym razem producentka zbliża się do bardziej awangardowej wersji house’u i techno ze szkoły Jamala Mossa lub Dirty Criminals, czy ich młodszych uczniów w rodzaju Beau Weznera lub Geslotena Cirkela. To dobrze – dzięki temu jej muzyka nabiera nowych barw i ciekawej głębi. Warto więc śledzić artystyczny rozwój artystki. Kto wie co jeszcze usłyszymy w jej wykonaniu?

Always Human Tapes 2017

www.alwayshumantapes.com

www.facebook.com/alwayshumantapes

www.facebook.com/trolololololololoFOQL

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.