Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri – Una Presencia En La Brisa
Jarek Szczęsny:

Niepewność własnego słuchu.

Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.



Glass Knot – Present Tense

New Weird Denmark.

Eklektyzm to jedna z tych cech współczesnej elektroniki, które kiedyś wydawały się wadą, a dziś poczytywane są za atut. Wszak mnogość gatunków zaliczanych do nowych brzmień aż prosi się, aby je wszystkie eksplorować. To poczucie nieskrępowanego buszowania w różnych odmianach muzyki klubowej jest jedynym stałym punktem dla wszystkich wydawnictw opublikowanych przez wytwórnię Foul-Up. Choć jej skromny katalog tworzą zaledwie pięć płyt, to ku zaskoczeniu słuchacza każda przynosi inne dźwięki. Nie inaczej jest w obrębie poszczególnych krążków – choćby tego najnowszego.

Pod szyldem Glass Knot ukrywa się dwóch młodych producentów. Misantrop to inaczej Nicolai Vesterkær Krog, który ma na swym koncie EP-kę wydaną w 2016 roku – i „Limerence” zawiera niekonwencjonalnie pojmowaną wersję bass music. Metalized Man to Lasse Bjørck Volkmann – i podobnie jak jego kolega pochodzi z Kopenhagi. Wizytówką artysty jest album „Losing Your Virginity”, na którym penetruje on rozległe obszary abstrakcyjnej elektroniki. Wspólne dzieło obu twórców stanowi w oczywisty sposób sumę ich dotychczasowych doświadczeń.

Krążek otwiera „Present Tense 1” – pomysłowe spojrzenie na przefiltrowany przez doświadczenia bass music IDM, w którym jest miejsce i na sprężyste breaki, i na acidowe pulsacje. „Present Tense 2” przenosi nas na teren eksperymentalnej elektroniki bliskiej industrialnym preparacjom. Nie stoi to jednak na przeszkodzie, by w „Present Tense 3” duet nie mógł zaserwować ciężkiego electro, w którym metaliczne klawisze łączą się z przetworzonymi głosami. „Present Tense 4” zaczyna się jak industrial – ale potem zamienia się niespodziewanie w zgrzytliwy UK garage.

Nie wyczerpuje to stylistycznej ekwilibrystyki Misanthropa i Metalized Mana. Oto bowiem dla odmiany „Present Tense 5” zabiera nas na teren nowoczesnego techno, którego ozdobą jest wyjątkowo bogata warstwa rytmiczna, rozciągająca się od twardych bitów, przez szeleszczące hi-haty, po nerwowy cowbell. „Present Tense 6” to kolejne ćwiczenie w tworzeniu abstrakcyjnej elektroniki: rozpostarte między przesterowanym basem a kakofonicznymi akordami klawiszy. Całość wieńczy Present Tense 7” – smoliste dub-techno, które ma jednak niekonwencjonalne brzmienie, bliższe awangardzie niż klasyce swego gatunku.

Powyższy opis mógłby zrazić kogoś, kto ceni sobie w muzyce stylistyczną jednorodność. Niesłusznie: MIsantrop i Metalized Man mimo, że przeskakują swobodnie i bez wyrzutów sumienia z estetyki na estetykę, tak naprawdę nadają swej muzyce zaskakująco spójne brzmienie. Nagrania duetu duńskich artystów toną w dźwiękowych brudach i deformacjach, które lokują materiał z „Present Tens” bliżej wszelkich maści eksperymentów na elektronicznej scenie niż typowo klubowego grania. Nie przeszkadza to jednak w niczym, by co bardziej kreatywni didżeje sięgali po muzykę z krążka. Do odważnych świat należy.

Foul-Up 2018

www.foul-up.net

www.facebook.com/foul.up.est.2016

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze