Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.



SLV – Berlin Portrait In Music

Ambient o niedzisiejszej urodzie.

Założona przez duet Slam na początku lat 90. wytwórnia Soma z Glasgow kojarzy się wszystkim klubowiczom z dobrej muzyki tanecznej – energetycznej syntezy techno i house’u o silnym przytupie i wciągającej melodyce. Takie nagrania tworzą przede wszystkim jej założyciele, ale również współpracujący z nimi producenci tacy, jak Percy X, Rejuvination, Funk D’Void czy Silicone Soul. Od czasu do czasu trafiają się jednak w katalogu tłoczni płyty z bardziej ilustracyjną muzyką. Ten trop wyznaczyły w nim dokonania The Black Dog czy DeepChord. Również ostatni album duetu Slam oscylował wokół nowoczesnego ambientu. Teraz do tego grona dołącza nowy artysta – SLV.

Pod pseudonimem tym kryje się urodzony i mieszkający w Berlinie młody producent, który do tej pory dał się poznać z kilku EP-ek i debiutanckiego albumu. Zarówno krążki wydane przez wytwórnię Virgo, jak i te, które opublikowała mu Soma, koncentrowały się wokół solidnego techno, z którego pożytek mają przede wszystkim didżeje. Na swój nowy album tajemniczy producent wybrał jednak zupełnie inny materiał. Pod wszystko wyjaśniającym tytułem „Berlin Portrait In Music” zaprezentował jedenaście krótkich nagrań, w których elektroniczne brzmienia mieszają się z odgłosami otoczenia, tworząc ujmujący swą nieoczywistą urodą soundtrack do wycieczki po stolicy Niemiec.

Pomysł berlińskiego producenta sprawdza się: choć mamy tu do czynienia z ambientem, wpisanie go w krótkie formy muzyczne, dodaje całemu zestawowi zaskakującej dynamiki. SLV swobodnie czerpie pełnymi garściami z dokonań swych starszych kolegów z kręgu kosmische musik, koncentrując się na przestrzennych kompozycjach rozświetlonych rozjarzoną elektroniką („Sky”). W innych utworach sięga po intensywne brzmienia o niemal shoegaze’owej ekspresji („This Cold Night”), albo stawia na organowe modulacje zatopione w wyciszonym gąszczu glitchowych defektów („Mirage”). W drugiej części zestawu jest miejsce nawet na neoklasyczne miniatury fortepianowe podszyte syntezatorowymi refleksami („Melancholy Dreams”) oraz bardziej rytmiczne utwory, których tropy wiodą do IDM-u („Talking With Shadows”).

Berliński producent jawi się po przesłuchaniu swego nowego albumu muzycznym konserwatystą. Obce mu są wszelkie awangardowe tendencje do zbrzydzania dźwięku – nawet kiedy sięga po field recordings czy cyfrowe defekty, stosuje je w niezwykle powściągliwy sposób. Najważniejszy jest bowiem dla niego nastrój: kontemplacyjny, wyciszony, skupiony. Służą temu także urodziwe melodie wyczarowywane z syntezatorów. Dzięki temu kompozycje z „Berlin Portrait In Music” ujmują swą klasyczną urodą, która jest nieodstępna dla bardziej eksperymentalnych odmian ambientu. Może to i niedzisiejsza muzyka – ale właśnie na tym polega jej czar.

Soma 2019

www.somarecords.com

www.facebook.com/SomaRecords

www.facebook.com/slvimprint 

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze