Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Various Artists – Velvet Desert Music Vol. 1

Nowy cykl kompilacji kolońskiej tłoczni.

Kiedy mówimy o wytwórni Kompakt, najczęściej myślimy o jej dwóch założycielach – Wolfgangu Voigcie i Michaelu Mayerze. Tymczasem w ciągu dwóch dekad jej działalności, zgromadziło się wokół niej stałe grono bliskich współpracowników. Jednym z najważniejszych jest Jörg Bürger. Ten pochodzący z Kolonii producent debiutował u samego zarania dziejów nowej elektroniki. Już na początku lat 90. działał pod wieloma pseudonimami, z których najważniejszymi okazały się Burger Industries i The Bionaut. Pierwszy firmował siarczyste acid techno, a drugi – bardziej ambientową odmianę muzyki klubowej. Z czasem Bürger dołożył do tej pary jeszcze jeden ważny projekt – The Modernist, który z kolei dedykowany był minimalowej wersji tech-house’u.

Nagrania tego niemieckiego producenta zagościły w katalogu Kompaktu już bardzo dawno temu. Trafiały one zarówno na winylowe dwunastocalówki, jak i na obie kompilacje wydawane przez kolońską wytwórnię – „Total” i „Pop Ambient”. Nie brakowało wśród tych utworów i takich, które powstały w kooperacji Bürgera z innymi producentami oscylującymi wokół firmy. Najważniejszą z nich na był projekt Mohn, powołany przezeń do życia z samym Wolfgangiem Voigtem. Obaj panowie pracowali wspólnie już na początku lat 90., a jednym z najważniejszych dokonań ich teamu była płyta „Las Vegas” wydana w 1996 roku. Nic więc dziwnego, że Kompkat rozpoczyna teraz nowy cykl kompilacji, których kuratorem jest właśnie Bürger.

Album otwiera psychodeliczny folk – zaśpiewany sennym głosem „Cirrus Minor” w wykonaniu duetu Terrapin, który tworzą Jörg Bürger i Matias Aguyao. „Magic Lantern” projektu The Modernist to przestrzenne deep techno ozdobione atmosferycznymi partiami gitary i wibrafonu. Podobnie wypada pierwsze nowe nagranie duetu Burger/Ink od ponad 20 lat – „Memphisto”. „The Gain Of Loss” The Novotones to klasyczny surf rock – bo pod nazwą tą ukrywa się bowiem niemiecki gitarzysta Fritz Ackermann, który współpracował już z Bürgerem na płytach The Bionaut dwie dekady temu.

W utworze „Welt 10” projektu Cologne Tape dostajemy nową wersję muzyki Pink Floyd z okresu „Live At Pompeii”. Echami rockowej psychodelii z przełomu lat 60. i 70. pobrzmiewa również „Arrival” meksykańskiego producenta Paulo Rodrigueza występującego tu jako Paulor. Znana z wokalnych obowiązków w duecie Saschienne francuska wokalistka Julianne Dessagne objawia nam w tym zestawie swój autorski projekt – Fantastic Twins. Firmowana nim kompozycja „Pilgrims” to tarantinowska w duchu i brzmieniu piosenka zanurzona w kosmicznej elektronice.

Finałowy segment „Velvet Desert Music Vol. 1” rozpoczyna sam Jörg Bürger. Jego „Beatmesse Part 2” przenosi nas na teren onirycznego ambientu, łączącego świetlistą elektronikę z akustycznymi dźwiękami rodem z egzotycznego etno. Taneczny puls zapożyczony z deep techno uderza w utworze „Mountain Eagle” Rebolledo & The Novotones, łącząc tęskne tony slide gitary z melodyjnym zaśpiewem niesionym przez męski chórek niczym z soundtracku Ennio Morricone. Jeszcze więcej tanecznej energii ma „Faithful Hessian” projektu Metope. Całość wieńczy podniosły ambient z monologiem o historii australijskiego społeczeństwa – „Redfern Address” Paula Maca.

Wszystkie nagrania na „Velvet Desert Music Vol. 1” mają ekskluzywny charakter – zostały bowiem stworzone specjalnie na tę kompilację. Łączy je jeden wspólny element – zestawienie nowoczesnej elektroniki z nastrojowymi partiami gitary. Najlepsze momenty tej kompilacji to te, w których ten balans jest zgrabnie wyregulowany. Kiedy gitarowe brzmienia zaczynają przeważać – robi się bardziej konwencjonalnie. Jednego jednak nie można odmówić tej muzyce: tworzy ona niezwykły nastrój, bliski klimatowi takich filmów, jak „Paris, Texas” Wima Wendersa, „Twin Peaks” Davida Lyncha czy „Truposz” Jima Jarmusha. Jeśli ktoś lubi takie zawieszenie między snem a jawą – kuratorski album Jörga Bürgera dostarczy mu wiele radości.

Kompakt 2019

www.kompakt.fm

www.facebook.com/KompaktRecords

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze