SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów. Zastanawiam się dla ilu osób muzyka awangardowa, elektroakustyczna, programowo uciekająca od sztywnej formy może być warta poznania. Chodzi mi konkretnie o tę grupę ludzi, którzy od czasu do czasu na własne życzenie chcą odpocząć od form piosenkowych oraz […]

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS

Oglądanie nerwów.

Zastanawiam się dla ilu osób muzyka awangardowa, elektroakustyczna, programowo uciekająca od sztywnej formy może być warta poznania. Chodzi mi konkretnie o tę grupę ludzi, którzy od czasu do czasu na własne życzenie chcą odpocząć od form piosenkowych oraz nazbyt rozwleczonych kompozycji. Intuicja podpowiada mi, że nie może chodzić o „tysiące”, a raczej o „setki”. Przeważnie, jak o tym myślę, żeby nie tracić wiary w ludzkość uwagę kieruję w stronę nieoczywistych rozwiązań. Mniej istotne stają się porywy emocjonalne, a bardziej uwidacznia się potrzeba obserwowania dynamicznej zmiany brzmienia oraz podążanie za intuicją twórcy.

W tym przypadku twórców jest trzech. Oto oni: Dominik Strycharski (flety proste), Łukasz Kacperczyk (syntezator modularny) oraz Paweł Szpura (perkusja). Słuchanie ich płyty, której tytuł powyżej skróciłem, gdyż w całości wygląda tak: „I love you SDSS J124043​.​01​+​671034​.​68”, przypomina oglądanie nerwów muzycznych. Cały czas miałem wrażenie, że jestem w środku muzyki, oglądam jej struktury od wewnątrz i tylko nie wiem, w którym momencie, dałem się jej całkowicie porwać. To musiało się stać gdzieś w okolicach utworu „RX J0439.8-6809”. I choć tytuł brzmi jak dzieło internetowego algorytmu to zapewniam, że żadna sztuczna inteligencja nie byłaby w stanie nagrać czegoś takiego.

Znajdujemy się gdzieś pomiędzy improwizacją a teatrem. Twórcom zależało na znalezieniu nowego języka muzycznego i ostatecznym porzuceniu granic. Istotnym, z tego punktu widzenia, jest utwór „Stein 2051 B”, któremu początek dają elektroniczne przekształcenia, na które później nakładają się repetycje na flecie oraz dźwięki imitujące ptaki. W momencie wkroczenia perkusji robi się chaotycznie. Natomiast w  „PSR J2222-0137 B” trio podąża za ścieżką wydeptywaną przez Strycharskiego. Kacperczyk tworzy fascynujące, pogłębione tło, a Szpura plątaninę rytmiczną, w której tylko on nie jest w stanie się zagubić.

Najlepiej chyba jest zestawić utwór początkowy („GRW +70 8247”) z końcowym („Syrius_B”). Ten pierwszy o delikatnej strukturze i dużej ilości tarcia, brzmi jakby zespół dopiero co trenował przed prawdziwie trudną podróżą. Drugi prezentuje ich możliwości w pełni. Skoki natężeń, zagęszczanie ruchów, a jednocześnie sporo w tym przestrzeni i elektronicznego buczenia. Strycharski Kacperczyk Szpura zafundowali nam bez wątpienia trudną płytę, wypełnioną intrygującym krajobrazem, ale będącą jednocześnie ratunkiem dla przeładowanego mózgu. Zamiast ciągle spoglądać na telefon, być online, należy się odciąć i włączyć „I love you SDSS J124043​.​01​+​671034​.​68”.

Multikulti | 2019
Bandcamp
FB Strycharski
FB Multikulti

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze