Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



The Big YES! – The Big YES!

Free jazzowy wybuch!

Sesja nagraniowa na tzw. setkę odbyła się w szwedzkim studiu na początku 2018 roku. A kto w niej uczestniczył? Saksofonistka Anna Högberg (Fire! Orchestra, Dog Life), puzonistka Maria Bertel, basista Christian Meaas Svendsen (Large Unit) i perkusista Ole Mofjell.

fot. Thor Egil Leirtrø

The Big YES! to norwesko-szwedzki skład bardzo sprawnie radzący sobie na polu muzyki improwizowanej, co pokazuje trzydziestominutowy materiał z ich pierwszego krążka „The Big YES!”, wydany pod koniec sierpnia tego roku. Tytuł jedynego nagrania na albumie to „Unia Kalmar”, nawiązujący do historycznej unii z 17 czerwca 1397 r. zawartej między Danią, Szwecją i Norwegią. To alegoryczne rozumowanie muzyków oczywiście dotyczy swobodnego przekraczania granic, a w tym przypadku stylistycznych. The Big YES! wykreowali w studiu inspirujące stężenie muzycznej energii. Pierwsze dziesięć minut to istna nawałnica dźwięków oraz dzikie szukanie wspólnego języka (trafiają w punkt!).


Mięsiste, muskularne i bijące po trzewiach partie saksofonu Högberg przenikają się z równie obłąkanym basem Svendsena, rozwścieczoną perkusją Mofjella i kontrapunktującym całość puzonem Bertel. W pewnym momencie milknie ten huragan, i ewoluuje do poziomu znakomitej sonorystyki – dygoczący bas, a także przedziwne odgłosy wydobywane z innych instrumentów. Z tej pozornej ciszy wyrasta perkusyjny monolog – niczym zanęta do rozpętania kolejnej free jazzowej wichury, co skończyło się niesamowitym odjazdem do innej galaktyki w końcowych minutach.

Muzykę The Big YES! nazwałbym bezkompromisowym skowytem dzikiego stada. I niech to nieoswojone z mainstreamem stadko przyjedzie do Polski. Będę wyczekiwał!

23.08.2019 | Nakama Records

Strona Nakama Records »
 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze