Ehh hahah – House ze skrzypcami w tle
Jarek Szczęsny:

Pod znakiem internetu.

Alva Noto – Xerrox Vol. 4
Mateusz Piżyński:

Czwarta odsłona cyklu Xerrox, na którą przyszło nam czekać pięć lat.

Various Artists – Kern Vol. 5 Mixed By Helena Hauff
Paweł Gzyl:

„For those who knows”

Amnesia Scanner – Tearless
Paweł Gzyl:

Finowie serwują miłosne ballady.

Michael Lightborne – Ring Road Ring
Łukasz Komła:

Dźwiękowy świat obwodnicy w Coventry.

Christine Ott – Chimères (pour ondes Martenot)
Jarek Szczęsny:

Geometria dźwięków.

Deadbeat And Paul St. Hilaire – 4 Quarters Of Love And Modern Lash
Paweł Gzyl:

Scott i Paul medytują.

Vysoké Čelo – Űrkutatás
Jarek Szczęsny:

Grzechem byłoby nie skorzystać.

Ellen Allien – AurAA
Paweł Gzyl:

Hołd dla czasów, kiedy techno i trance były jednym.

Nihiloxica – Kaloli
Łukasz Komła:

Na wzgórzu perkusyjnych abstrakcji.

Upsammy – Zoom
Paweł Gzyl:

Zbliżenie na kruche piękno.

Alois – Azul
Łukasz Komła:

Stąpać po niebieskim.

Sote – Moscels
Jarek Szczęsny:

Ku wizjonerskiemu futuryzmowi.

Moodymann – Taken Away
Jarek Szczęsny:

Pląsy w dusznym pomieszczeniu.



Various Artists – Pop Ambient 2020

Ambient jak skała.

To już osiemnaście lat od momentu, kiedy kolońska wytwórnia Kompakt opublikowała pierwszą kompilację pod hasłem „Pop Ambient”. Na jej uruchomienie wpadł jeden z szefów tłoczni – Wolfgang Voigt. Pracując nad cyklem płyt firmowanych szyldem Gas, dostrzegł bowiem ogromny potencjał tkwiący w tym nurcie i postanowił tworzącym go artystom udostępnić platformę do publikowania swych nagrań. Tak też się stało – i do dziś światło dzienne ujrzało aż dwadzieścia kolejnych składanek z tego cyklu.

Osiemnaście lat to szmat czasu jak na estetykę muzyczną. Nic więc dziwnego, że kolejne kompilacje firmowane tytułem „Pop Ambient” odzwierciedlały liczne przemiany, jakie ona w tym okresie przechodziła. Było więc na płytach Kompaktu miejsce na glitchowe eksperymenty, fascynację neoklasyką czy dronowe pomruki. Główny nurt muzyki reprezentowanej przez składanki tworzyły jednak krótkie i zwarte kompozycje, łączące popową elegancję z ambientową statyką i melancholią. Nie inaczej jest na najnowszym krążku z serii.

Tym razem najwięcej nagrań dostarczyli artyści, z którymi Wolfgang Voigt rozpoczął współpracę w ostatnich latach. To przede wszystkim Thore Pfeiffer, którego „Urqueli” i „Alles Bleibt Anders” są kwintesencją kompaktowego ambientu, łącząc akustyczne i elektroniczne brzmienia w formule filigranowej miniatury. Mamy tu też minimalistyczne „Cromo 4” Yui Onodery, smyczkową „Brendę” Leandro Fresco czy zaskakująco melodyjny „Diminish” Maxa Wurdena. Tak brzmi popowa wersja ambientu w swej najszlachetniejszej postaci.

Cieszy, że Wolfgang Voifgt nie zapomina o dawnych współpracownikach. Dzięki temu na płycie trafiamy na dwie nowe kompozycje Klimka – „All The Little Horses” i „Requiem For A Butterfly”, które wykorzystują dźwięki preparowanej gitary. „Meteor” Joachima Speichta to encyklopedyczny wręcz przykład muzyki syntezatorowej. Z kolei Markus Guenter w „Clade” potwierdza, że jest niedoścignionym mistrzem dźwiękowej liryki. Dwa wspaniałe nagrania serwują Thomas Fehlmann i T. Raumschmiere – ocierające się o dub-techno „Liebesperlen” i flirtujący z psychodelią „Notre-Dame”.

Najnowsza kompilacja Kompaktu pokazuje, że ambient jest tym gatunkiem nowej elektroniki, który ma chyba najbardziej ponadczasowy charakter. Większość nagrań ze składanki z powodzeniem mogłaby się bowiem znaleźć na którejś z wcześniejszych płyt z serii sprzed dziesięciu czy nawet piętnastu lat. Artyści związani z kolońską wytwórnią potrafią bowiem tak splatać dźwięki, że mają one klasyczną urodę i uniwersalny wdzięk. Stąd taki a nie inny wybór nagrań na jubileuszowe wydanie „Pop Ambient”.

Kompakt 2019

www.kompakt.fm

www.facebook.com/KompaktRecords

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze