Mech – Pearlgraphs
Jarek Szczęsny:

Lepiszcze do związania ze sobą grubych okruchów.

Craven Faults – Erratics & Unconformities
Jarek Szczęsny:

Syntezator modularny poszedł na wędrówkę.

Rhythm Baboon – W-Life
Bartek Woynicz:

Z Chicago do Gdańska.

Algiers – There Is No Year
Bartek Woynicz:

Misophonia, czyli 700 wersów wołania do ściany.

Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri – Una Presencia En La Brisa
Jarek Szczęsny:

Niepewność własnego słuchu.

Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit. Wydany w 1996 roku przez Underground Resistance utwór „Aztec Mystic” autorstwa DJ Rolando, jest jednym z najważniejszych punktów na mapie detroitowego techno. Nic dziwnego, że zainspirował on wielu artystów do tworzenia tego rodzaju muzyki. Jednym z […]

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.



Various Artists – Consortium Vol. 1

Z Albanii do Detroit.

Wydany w 1996 roku przez Underground Resistance utwór „Aztec Mystic” autorstwa DJ Rolando, jest jednym z najważniejszych punktów na mapie detroitowego techno. Nic dziwnego, że zainspirował on wielu artystów do tworzenia tego rodzaju muzyki. Jednym z nich był zapewne Franki Juncaj, który urodził się w rodzinie imigrantów z Albanii, którzy przybyli do Motor City w poszukiwaniu lepszego życia. Kiedy chłopak zaczął pod pseudonimem DJ 3000 produkować techno na początku następnej dekady, w jego nagraniach słychać było wielki wpływ starszego kolegi o latynoskich korzeniach. To nie zmieniło się do dzisiaj – a dowodem tego nawet katalog jego własnej tłoczni.

Motech otworzył swoje podwoje w 2002 roku, kiedy DJ 3000 postanowił samemu wydawać tworzoną przez siebie muzykę. Ponieważ już wtedy młody didżej wpadł w oko Mike’owi Banksowi z Underground Resistance, dystrybucją płyt małej firmy zajęła się jego kompania Submerge. Początkowo wytwórnia koncentrowała się na winylowych wydawnictwach, ale wraz z biegiem czasu zwróciła się w stronę cyfrowej edycji. Do teraz dyskografia Motech liczy kilkadziesiąt numerów, pod którymi ukrywają się przede wszystkim EP-ki, ale również albumy. Najnowszym z nich jest flagowa kompilacja tłoczni – „Consortium Vol. 1” – podsumowująca niezwykle udany dla współpracujących z DJ 3000 artystów rok.

Zestaw otwiera „Comfort Days”, pochodzącego z Madrytu Victora Santany – i jest to zwiewny tech-house wypełniony strzelistymi klawiszami. „Mirror Match” Najela Monteiro z Holandii uderza mocniejszym rytmem, który staje się podstawą do syntezy turbo-basu z płynnymi akordami. W „House Of Work” francuskiego producenta P-Bena mamy do czynienia z nowojorskim garage’m, którego główną ozdobą są rwane syntezatory. W stronę lżejszego house’u skręca Yasha z Turcji, koncentrując się na rozmytej partii klawiszy i melodyjnym pochodzie basu. Nicolson to brytyjski twórca – a jego „Synthetic Soul” wnosi na płytę zaskakującą rytmikę w stylu latino.

Do kolebki house’u zabiera nas ponownie Michael Bereborg w swoim utworze „Whack”, który uderza sprężystym pulsem mającym funkową proweniencję i kumkającymi dźwiękami syntezatora Roland TB303. „Alcala” Jerana Portisa to marszowy house, ozdobiony na oldschoolową modłę sonicznymi akordami rodem z dawnych nagrań Derricka Maya. Całość wieńczy najlepsze nagranie w zestawie: euforyczny „Phil” w wykonaniu austriackiego duetu Petit Beurre, który przy tworzeniu tejże kompozycji bez wątpienia inspirował się słynnym „Deepartures In Time” Arila Brikhi.

Muzyka z „Consortium Vol. 1” została wyselekcjonowana przez didżeja – i słychać to w każdej minucie tej kompilacji. Stojący za wytwórnią Motech albański artysta pojmuje bowiem zarówno techno, jak i house jako muzykę głównie do tańca. Nic więc dziwnego, że obce mu są wszelkie udziwnienia i eksperymenty, tak typowe dla współczesnej elektroniki. Nad płytą, podobnie jak nad całą twórczością DJ 3000 i jego kompanów, unosi się duch wspomnianego na wstępie utworu „Aztec Mystic” DJ Rolando. Wszystkie nagrania z kolekcji mają bowiem euforyczny ton, który świetnie sprawdzi się na tanecznym parkiecie pod każdą szerokością geograficzną.

Motech 2019

www.motechrecords.com

www.facebook.com/motechrecords

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze