Mech – Pearlgraphs
Jarek Szczęsny:

Lepiszcze do związania ze sobą grubych okruchów.

Craven Faults – Erratics & Unconformities
Jarek Szczęsny:

Syntezator modularny poszedł na wędrówkę.

Rhythm Baboon – W-Life
Bartek Woynicz:

Z Chicago do Gdańska.

Algiers – There Is No Year
Bartek Woynicz:

Misophonia, czyli 700 wersów wołania do ściany.

Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri – Una Presencia En La Brisa
Jarek Szczęsny:

Niepewność własnego słuchu.

Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.



Nowości z Zoharum

Wśród nowych płyt, które trójmiejska wytwórnia serwuje na koniec roku, szczególnie warto polecić debiutancki album polskiego duetu 78-Angst.

Płyta projektu 78-Angst jest koncepcyjnym zbiorem utworów, które Patryk Gęgniewicz (czyli Revisq) i Łukasz Szałankiewicz (czyli Zenial) popełnili w okresie 2013-2019 w różnych miejscach i okolicznościach: Szałankiewicz w Poznaniu, Krakowie czy Nowym Jorku, a Gęgniewicz w Wałbrzychu, Jeleniej Górze czy Warszawie. Stąd też każde z nagrań na płycie ma dość specyficzną aurę i klimat.

Utwory, które znajdują się krążku, oscylują wokół ambientu, dronów czy szeroko pojętego techno. Oprócz autorskich kompozycji, znalazło się tutaj również kilka remiksow – jeden dokonany przez łódzki duet Fisherboyz, a dwa kolejne –  przez Dawida Chraplę i Dominika Żochowskiego.

Lunar Abyss Deus Organum jest projektem, który dosłownie pojawił się ze snu. Jego założyciel najpierw usłyszał tę nazwę we śnie, która zupełnie zaskoczyła go po przebudzeniu, więc zdecydował się ucieleśnić ją w projekcie muzycznym. Później, wiele fragmentów dźwięków z jego płyt, było wywiedzione ze snu. Również ten album.

Każda kompozycja na „A Sherpa’s Sleep is More Milk Music” jest kawałkiem materiału utkanego z dźwięków różnego pochodzenia: wyraźne świty i zmierzchy, huk z dalekich burz, szelest owadów, szum wiatru i liści, dzwonienie strun i sygnały trąbki. Całość spleciona jest przez wielowątkowe brzmienia analogowych i syntetycznych instrumentów oraz sygnałów wywoławczych nieznanych stacji.

Fani industrialnego techno na pewno kojarzą projekt Codex Empire, z kolei wielbiciele klasycznego industrialu – duet Konstruktivists. Ich wspólnym mianownikiem jest brytyjski muzyk – Mark Crumby. W latach 90. tworzył on pod szyldem Cathedra. W tym czasie projekt ten zaistniał dzięki darkambientowym nagraniom, które ukazywały się m.in. w Ant-Zen, Obuhu czy Jara Discs. Dzisiaj większość z nich jest niedostępna w żadnej formie.

Dlatego też Zoharum zaproponowało Markowi Crumby’emu, aby przygotował wydawnictwo będące zapisem jego aktywności jako Cathedra. W efekcie udało się stworzyć dwupłytową kompilację, zbierającą ponad 140 minut muzyki, podzielonej według klucza: „Burning is Irreversible” (CD I) oraz „The Memory Cage” (CD II).

David J. Smith, prawdopodobnie bardziej kojarzony jako perkusista awangardowej grupy rockowej Guapo, powołał The Stargazer’s Assistant w 2007 roku, pierwotnie jako solowy projekt, na potrzeby stworzenia ścieżki dźwiękowej do wystawy rzeźb swego autorstwa. Od tamtej pory projekt stopniowo rozwijał się, coraz częściej podejmując się występów na żywo oraz wielu kolaboracji.

Do realizacji płyty „Mirrors & Tides, Shivers & Voids” Smith zaprosił Mika Rättö (Circle), który zaśpiewał w niezwykle ujmujący sposób “Coral Butterfly”. Podczas tych nagrań David miał okazję grać na specjalnym, metalowym zestawie perkusyjnym ‘Sound & Fury’ Edwarda Vesali (jazzowego perkusisty, znanego w Polsce choćby ze wspólnej gry z Tomaszem Stańko).

Zoharum prezentuje kolaboracyjny album Rapoon i Pas Musique, który pierwotnie ukazał się wyłącznie na ściśle limitowanej kasecie i pendrivie. Oba projekty spotkały się ponownie, aby stworzyć już trzeci wspólny zestaw, zatytułowany „Composited Reality”.

Zawiera on sześć nowych kompozycji oraz miks dwóch fieldrecordingowych rejestracji Roberta L. Peppera i Robina Storeya. Oryginalne nagrania terenowe zostały zarejestrowane w Nowym Jorku, Indonezji oraz Newcastle i w doskonały sposób stanowią idealne tło do zarejestrowanych wspólnie sesji instrumentalnych.

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze