Rebelianckie piosenki.
Choć brytyjska grupa Bourbonese Qualk rozpoczęła działalność już pod koniec lat 70., to nabrała rozpędu dopiero w pierwszej połowie następnej dekady. Tworzących ją muzyków napędzał sprzeciw wobec tego, co działo się wtedy w Anglii: wobec polityki Margaret Thatcher, wojny na Falklandach, zamykaniu kopalń i galopującego konsumpcjonizmu. Simon Crabb, Steven Tanza i Julian Gilbert okopali się w skłocie przy Old Kent Road w południowym Londynie – i emitowali stamtąd kolejne nagrania, oddające ducha ich anarchistycznego buntu wobec wszelkiej maści oficjalnej polityki.
Najważniejszą część ośrodka nazywanego Ambulance Station stanowiło oczywiście studio nagraniowe, w którym Bourbonese Qualk nagrywali swe pierwsze płyty. Jego skromne wyposażenie zdefiniowało szorstkie i surowe brzmienie „Laughing Afternoon” i „Hope” z 1983 i 1984 roku. To był samoróbkowy industrial, mocno jednak podszyty punkowym duchem, nadającym utworom z obu albumów zdecydowanie społeczny i polityczny charakter. Z czasem gniew i rozczarowanie muzyków nieco opadło, co sprawiło, że ich trzeci album nabrał bardziej przystępnego charakteru.
„Preparing For Power” zawiera zaskakująco różnorodną muzykę. Wspomnieniem poprzednich krążków są tu industrialne preparacje, tym razem bliższe dokonaniom Einsturzende Neubauten („Is-It-As-It-Was”). Brytyjscy muzycy z powodzeniem sięgają też po electro, wyprzedzając tym samym późniejsze dokonania Nocturnal Emissions w tym stylu („Lies”). Sporo utworów ma charakter… piosenek, a raz jest to post-punkowa ballada („Return To Order”), a drugi – schizofreniczny funk („Confrontation”). Wszystko to uzupełniają psychodeliczne utwory instrumentalne z gitarą w roli głównej, w których słychać przeczucie post-rocka z następnej dekady („Under Observation”).
Powszechnie uznaje się, że „Preparing For Power” to najciekawsze osiągnięcie Bourbonese Qualk. Coś w tym jest: odejście od hałaśliwych eksperymentów sprawiło, że muzyka grupy stała się bardziej komunikatywna. Z drugiej strony trochę szkoda, że tak mało tu industrialnych dźwięków. Co ciekawe – powróciły one na późniejszych płytach zespołu z lat 90., kiedy to wzorem Coila czy Test Dept. również Bourbonese Qualk postanowili wpisać swe doświadczenia z mocną elektroniką w formułę bliską techno. Dziś „Preparing For Power” powraca po raz pierwszy w wersji kompaktowej – za sprawą wiedeńskiej Klanggalerie.
Klanggalerie 2020