Wpisz i kliknij enter

Nowości z Zoharum

Za sprawą nowych wydawnictw nadmorskiej wytwórni możemy sobie przypomnieć występy projektów C.H. District i Rapoon na dwóch polskich imprezach – Wrocław Industrial Festivalu i Gorlice Ambient Festivalu.

C.H. District „Live At XIX Wrocław Industrial Festival”

Najnowszy album C.H. District przynosi materiał nagrany w 100% na żywo, będący zapisem koncertu w ramach XIX edycji Wrocław Industrial Festivalu, odbywającej się w środku lockdownu i emitowanej w całości on-line. Mirek Matyasik zaprezentował tutaj kompozycję w znacznej mierze opartą na wykorzystaniu syntezatorów analogowych, wydobywając z nich gęste, motoryczne struktury, nadające wyrazistego charakteru występowi.

Utrzymane w średnich tempach ciężkie bity, nadają rytm i wypełniają znaczną część setu, stanowiąc mocny filar dla pojawiających się w różnych momentach kolejnych warstw o metalicznym i chropowatym brzmieniu. Przy czym ich twórca świadomie operuje dostępnymi środkami, by w kontrolowany sposób odpowiednio budować napięcie i klimat w trakcie całego występu.

Ciekawym uzupełnieniem jest nagranie zarejestrowane podczas jednego ze streamów, który emitowany był z domowego studia projektu, oparte na tym samym szkielecie, lecz w wyniku improwizacji biegnące w nieco innym kierunku. Niniejsza publikacja to zapis pewnego ulotnego wycinka w twórczości C.H. District, uchwyconego podczas dwóch występów na żywo, których dzisiaj, po rozpięciu opracowanych schematów na syntezatorze modularnym, nie da się odtworzyć.

Moljebka Pvlse „Borrowed Scenery: Appearance”

W trakcie pandemii, nałożonych restrykcji i wprowadzonych ograniczeń dotyczących  przemieszczania się, wielu artystów odbywało swoje podróże głównie po własnych pokojach lub pielgrzymowali w głąb siebie. Mathias z projektu Moljebka Pvlse w tym czasie wykorzystał swoje studio jako pojazd, którym przemierzał wirtualne światy.

Mapę tych zapożyczonych miejsc zapisał potem w formie trzech długich kompozycji, wzajemnie uzupełniających się niczym topografia sąsiednich miejsc. Ich odczytanie jest możliwe na różne sposoby: wysłuchanie tylko jednej kompozycji, dającej jakieś wyobrażenie o całości, jak i zapoznanie się z wszystkimi trzema utworami, dające głębszy i szerszy wgląd w muzykę.

Według podobnego schematu podzielony został materiał z sesji i odpowiednio rozłożony na dwie wzajemnie uzupełniające się publikacje: album „Borrowed Scenery”, który ukaże się wiosną na winylu oraz kompaktową EP-kę „Borrowed Scenery: Appearance”, wprowadzającą odpowiednio w klimat longplaya. CD z ponad dwudziestominutową kompozycją, został opakowany w 5-calową kopertę z dołączonymi dwoma pocztówkami.

Sphyxion „3” 

Duet Sphyxion powraca z drugim dla Zoharum, a trzecim w ogóle studyjnym albumem. Rozwija na nim własną formułę muzyki syntezatorowej, wprowadzając ją w zupełnie nowe obszary dźwiękowe. Ta elektroniczna inkarnacja braci Frederica i Oliviera Charlot stanowi osobliwe rozwinięcie dokonań ich projektu Maninkari, wzbogacającą je o nieco mechaniczny, mocniejszy, nieustannie pulsujący rytm.

Łącząc w pełni świadomie klasyczne instrumentarium i elektronikę we właściwy tylko sobie sposób, bracia budują atmosferę, która sugestywnie oddziałuje na wyobraźnię słuchacza. Ów ilustracyjny charakter ich twórczości, muzycy mogli wynieść zarówno z ich akademickiego wykształcenia, jak i sporego doświadczenia zdobytego choćby przy pracy nad udźwiękowianiem spektakli teatralnych czy komponowaniu muzyki filmowej.

Jarl „Phonophobia” 

Nowa płyta projektu Jarl to w pewnym sensie kontynuacja tematyki zawartej na jego poprzedniej publikacji. „Phonophobia” odwołuje się bezpośrednio do zagadnienia z dziedziny psychiatrii klinicznej, gdzie za sprawą metodycznie rozwijanych struktur dźwiękowych, oznaczonych odpowiednio w skali intensywności oddziaływania numerami 1-3, odtwarza świat dźwięków, zamknięty w umyśle osoby cierpiącej na tytułową przypadłość.

Po raz kolejny Erik Jarl, biorąc na swój warsztat ciekawy temat z kręgu medycyny, realizuje go w osobliwy i nietuzinkowy sposób, dostarczając swoim słuchaczom spójny, intrygujący materiał, dający możliwość wielokrotnego odkrywania go z każdym kolejnym odsłuchem.

Ord „Withered Bones” 

Za projektem Ord stoi Alexey Shipilov, właściciel wytwórni Status Prod. Muzyk może pochwalić się już dość sporym dorobkiem fonograficznym, którym niewątpliwie ugruntował swoją pozycję na rosyjskiej scenie eksperymentalnej, z czasem wychodząc szerzej poza jej granice.

Materiał zawarty na „Withered Bones” to wynik kilku sesji zarejestrowanych między jesienią a zimą 2020 roku w Centrum Muzycznym Yunost i zmiksowanych latem 2021 w studiu przez jego autora.

Mamy tutaj do czynienia z muzyka rytualną o silnie medytacyjnym charakterze, opartą na tradycyjnych instrumentach akustycznych (misy grające, flety, dzwonki rurowe, karatały, tamburyn i inne perkusjonalia), a uzupełnioną przy wsparciu nagrań terenowych, sampli i efektów.

Rapoon „Seeds in the Tide Volume 06” 

Od publikacji poprzedniej części „Seeds in the Tide” minęły 4 lata. Zoharum prezentuje zatem kolejny wolumin w serii kompilacji zawierających rzadkie, rozrzucone na różnych mniejszych wydawnictwach i składankach utwory Rapoon.

Szósta część zawiera nagrania z lat 2013-2016, pochodzące w znacznej mierze z siedmiocalowych singli „Moon and Cups Quarter 1-4” i „Calling the Rain” oraz kilku kompozycji przygotowanych na potrzeby publikacji składankowych, ukazujących się w tym samym przedziale czasowym.

Uzupełnieniem pierwszego krążka, zatytułowanego „Keepsakes and Oddities from 2013-2016”, jest zapis koncertu Rapoon, który odbył się latem 2013 podczas Gorlice Ambient Festivalu.







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy