Wpisz i kliknij enter

Dir – Świtezianka

W cieniu wieszcza.

Przywołanie mitycznej postaci w tytule płyty kojarzącej się z twórczością Adama Mickiewicza, to pomysł odważny, a przynajmniej intrygujący. W tym miejscu przypominam sobie, że nie tak dawno temu Grzegorz Uzdański w powieści „Wypiór” przemienił naszego wieszcza w wampira i choć nasza debiutantka aż tak dalece nie idzie, to jednak potrafi zaskoczyć na płycie. Pod pseudonimem Dir kryje się artystka Dorota Biłka, która uczęszczała do szkoły podstawowej imienia Adama Mickiewicza.

Piszę o niej debiutantka choć tak do końca nią nie jest, gdyż współtworzyła duet Puszczyki oraz napisała muzykę do spektaklu „Teatr Pawła Głowatego i jego Przeciwników”, ale jako Dir niniejsze wydawnictwo jest pierwsze i skrywa się ono pod cieniem rzucanym przez wieszcza. Charakter płyty objawia się od razu za sprawą utworu tytułowego i tekstu, który nie raz rozbrzmiewał w murach szkół. Na pewno w tej, do której Biłka uczęszczała, a co wspomina jako przymus, a dziś – po zmianie podejścia – traktuje na zasadzie inspiracji, kładąc nacisk na sferę refleksji i duchologii.

Część tekstu Mickiewicza Dir przekształca w niemal popową piosenkę („Świtezianka”), ale już reszta utworu literackiego służy jako podstawa do dźwiękowych podróży, a te są co najmniej interesujące. Ruszamy na poważniej w utworze „Minęło lato, zżółkniały liście”. Artystka stopniowo rozwija swój utwór będący w istocie delikatną odmianą techno mocno zanurzoną w leśnym klimacie. Do mnie najbardziej przemawia moment ucieczki muzyki z raz obranego kierunku, czyli znakomita ostatnia minuta.

Leśna natura z wydelikaconą elektroniką rozkwita w pełni w „Po środku gęstej leszczyny”, co pozwala sobie uprzyjemnić dzień. Wyważenie nastrojów Dir opanowała dobrze i jak już zmierza ku zmrokowi, to nie robi tego nagle, ale stara się przeciągać jasne barwy muzyki. Jednak do przełamania dochodzi w połowie utworu „Do jeziora”, a w samym finale dominują ciężkie dźwięki połączone z wokalizą („Surowa ziemia ciało pochłonie”) gdzie sakralność zostaje przegoniona tanecznością. W tak niedużej dawce muzyki kryją się doprawdy ciekawe fragmenty. Miłe, szczere granie.

Opus Elefantum | 2023


Bandcamp: https://opuselefantum.bandcamp.com/album/witezianka
FB: https://www.facebook.com/dir.encja
FB Opus: https://www.facebook.com/opuselefantum


 







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy

Meridian Brothers – wywiad

Udało nam się porozmawiać z Eblisem Álvarezem, liderem kolumbijskiego zespołu Meridian Brothers, o ich niedawno wydanej płycie „¿Dónde Estás María?”.