Coil – The Gay Man’s Guide To Safer Sex +2 OST
Ania Pietrzak:

Absolutne kuriozum!

Siavash Amini – Serus
Jarek Szczęsny:

Pływanie w stanie półsnu.

Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.

Dren – Time And Form
Paweł Gzyl:

Black metal przekuty na nowoczesną elektronikę.



Stellate 2

Zgodnie z obietnicą po krótkiej przerwie otrzymujemy drugą część serii „Stellate”, przygotowaną przez berlińską wytwórnię Stroboscopic Artefacts. Selekcja artystów jest przeprowadzona podobnie, jak poprzednio: najpierw reprezentant tłoczni, potem któryś z twórców współczesnego techno, a na koniec dwóch wykonawców z zupełnie innej bajki. Jak to wygląda w tym konkretnym przypadku?

Zestaw rozpoczyna włoski duet Dadub – tym razem zwracając się w stronę zupełnie innych brzmień, niż te, do których nas przyzwyczaił swymi wcześniejszymi dokonaniami. Głównym wątkiem „Endless” jest zapętlony akord, który podszywają przemysłowe szumy i zgrzyty. Na finał wypływa z dalekiego tła potężna fala toksycznego noise`u – zatapiając wszystko w apokaliptycznym chaosie. „Refraction” przenosi nas w czasie do początku lat 70. – bo to wywiedziony z wczesnych dokonań Klausa Schulze współczesny przykład kosmische musik, opartej na wibrujących arpeggiach analogowych syntezatorów.

Dwie kompozycje duetu Silent Servant i Luis Farfan układają się w najlepszą część tej kolekcji. „La Negra Luna” rozgrywa się między mrocznymi pasażami klawiszy a industrialnym podkładem rytmicznym tworzonym przez uderzenia plemiennego bębna i metaliczne stuki. Niepokojący klimat „No Te Debia Amar” tworzy natomiast hiszpańska melorecytacja – którą uzupełnia żrący loop osadzony na pulsującym tle. Słychać w tych obu nagraniach wspomnienie najlepszych momentów dawnego industrialu – ale przefiltrowane przez obecne doświadczenia takich wykonawców, jak choćby Demdike Stare.

[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”130″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/2037436-02.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=2037436-02″ allowscriptaccess=”always”]

Szwedzi z The Roll Dice zabierają nas w świat muzyki współczesnej. O ile w „Ritenuto” znajdujemy jeszcze wpływy izolacjonistycznego ambientu, tak „Bad Tempered” to już ewidentny przykład fortepianowego eksperymentu, którego nerwowy klimat tworzą zarówno monotonnie powtarzane akordy klawiszy, jak i zbrutalizowana rytmika osiągnięta przez uderzenia w obudowę instrumentu. Jednym zdaniem – coś dla wielbicieli festiwalu Sacrum Profanum.

A na finał włoski duet Plaster – i radykalny zwrot w stronę klasycznego IDM-u. „Udis” eksploduje chrzęszczącym bitem, który niesie przeciągłe pasaże monumentalnych klawiszy, oplecione przesterowanymi efektami. Jeszcze więcej dzieje się w „Seber” – bo tym razem poszatkowana struktura rytmiczna w stylu dawnych nagrań Autechre jest podstawą do wprowadzenia ciekawych sampli bliskowschodnich instrumentów, nadających kompozycji egzotyczną melodykę.

„Stellate 2” robi wrażenie bardziej różnorodnego zestawu niż część pierwsza – i w fascynujący sposób prezentuje szeroki wachlarz awangardowych fascynacji współczesnej sceny elektronicznej, związanej zarówno z podziemnym techno, jak i z bardziej ilustracyjnymi brzmieniami.

Stroboscopic Artefacts 2012

www.stroboscopicartefacts.com

www.facebook.com/StroboscopicArtefacts

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.