MONOH – MONOH
Łukasz Komła:

W oparach myśli.

ISAN – Lamenting Machine
Paweł Gzyl:

Najbardziej wyciszona płyta angielskiego projektu.

Stephen Mallinder – Um Dada
Paweł Gzyl:

Efektowny powrót weterana.

Piernikowski – The best of moje getto
Jarek Szczęsny:

Ile w tobie jest z białasa. (Tekst zawiera przekleństwa)

Pyur – Oratorio For The Underworld
Paweł Gzyl:

Wędrówka do krainy między życiem a śmiercią.

Kim Gordon – No Home Record
Jarek Szczęsny:

Zaskoczenie? Niekoniecznie.

Boreal Massif – We All Have Impact (Even Hippies Do)
Paweł Gzyl:

Trip-hop is not dead (yet).

Electric Sewer Age – Contemplating Nothingness
Maciej Kaczmarski:

Kopia mistrza.

Emptyset – Blossoms
Paweł Gzyl:

Producenci z Bristolu wkraczają na nowe terytoria.

Nagrobki – Pod Ziemią
Jarek Szczęsny:

Poważni jak śmierć.

LDY OSC – sōt
Paweł Gzyl:

Click & cuts na nowo.

Nick Cave and the Bad Seeds – Ghosteen
Jarek Szczęsny:

Pomnik żałoby.

Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.

Danny Brown – uknowhatimsayin¿
Jarek Szczęsny:

Gorączkowe wizje rapera.



3 pytania – Simon Scott

Bohaterem kolejnej odsłony stałego cyklu jest brytyjski artysta Simon Scott. Pamiętacie taki zespół jak Slowdive? Simon w latach ’90-tych był perkusistą tej grupy, a w 2012 roku ten muzyk wydał swój pierwszy krążek dla wytwórni 12k.

Simon Scott współpracował m.in. z Machinefabriekem, Nilsem Frahmem, Rafaelem Anton Irisarri’m, Marcusem Fischerem czy z The Sight Below.

Ale zacznijmy od początku. Simon Scott urodził się w Cambridge. Już w wieku 16 lat zastąpił pierwszego perkusistę Slowdive – Adriana Sella, a był to rok 1990. Slowdive został założony w Reading przez Neila Halsteada i Rachel Goswell w październiku 1989 roku. Simon zagrał na dwóch pierwszych płytach tej grupy: „Just for a Day” (1991) i „Souvlaki” (1993). Największy rozgłos przyniósł im album „Souvlaki” (Creation Records). Producentem tej płyty był Brian Eno, a także zagrał w dwóch nagraniach: „Sing” i „Here She Comes”.

Amerykańska wersja tego krążka zawierała dodatkowe nagrania m.in. niepublikowany wcześniej cover „Some Velvet Morning” (napisany przez Lee Hazlewooda i Nancy Sinatra w 1967 roku). Ostatni swój materiał „Pigmalion” wydali w 1995 roku. Na tym albumie zespół pokazał bardziej eksperymentalne oblicze Slowdive.

W 2006 roku Scott założył swoją wytwórnię Keshhhhhh Records, gdzie zaczął wydawać artystów nagrywających muzykę elektroniczną i eksperymentalną.

Simon swój pierwszy solowy materiał pt. „Navigare” (Miasmah) opublikował w 2009 roku. Miasmah to label prowadzony przez Erika Skodvina z Deaf Center.

Kolejny ważny album Simona to „Silenne” (Slaapwel), który wydał w 2010 roku, a rok później ukazał się jego longplay „Bunny” nakładem Miasmah.

W styczniu 2012 roku prestiżowa niemiecka wytwórnia Kompakt, wydająca muzykę ambient i techno, zamieściła utwór Scotta „For Martha” na płycie pt. „Pop Ambient 2012”.

Simon w maju 2012 roku opublikował album „Below Sea Level” nakładem oficyny 12k i była to jedna z najlepszych płyt ambientowych ubiegłego roku. Do płyty artysta dołączył 80-stronicową książkę, w której to spisał swoje wspomnienia dotyczące rejestrowania materiału na podmokłych terenach Fens we Wschodniej Anglii. W tej książeczce również można znaleźć esej Scotta pt. „An Exploration of the Subterranean Fenland Environment”. W środku także mamy odręczne notatki autora, szkice oraz część fotografii z obszaru Fens i kod umożliwiający pobranie bonusowej 30-minutowej kompozycji z koncertu Simona.

Czego ostatnio słuchasz?

Słucham dźwięków wiosny, które to zapowiadają koniec zimy. Jest coraz więcej słońca, zimne i pochmurne dni zaczynają powoli zanikać, a temperatura na zewnątrz wzrasta. Przyroda budzi się do życia, wkrótce i wrony dadzą o sobie znać. Mam teraz taki okres w życiu, kiedy to inspiruję się wieloma czynnikami, a te inspiracje płyną z utworów których słucham. Wpływ mają na mnie przeróżne fotografie, jak i to co widzę moim gołym okiem tu w Fens.

Nad czym obecnie pracujesz?

Pracuję nad nowym albumem. Mam już wiele szkiców, tak około trzydziestu, i cały czas znajduję nowe sposoby na to, aby te szkice stały się kompozycjami. Nie mam żadnych ograniczeń czasowych i nie będę zaskoczony, jeśli ten proces potrwa pięć lat lub tylko pięć miesięcy. Czasami wykorzystuję kilka akordów, wczuwam się w progresję poszczególnych nut lub włączam nowe struktury rytmiczne np. z metrum 7/8 i 3/4, przechodząc do „middle-eight” (Osiem taktów w środku piosenki „32 bar form” łączących skrajne części. Przeważnie w innej tonacji. – przyp.red.), gdzie całość rozwijam i to mnie inspiruje. Bywa tak, że znajduję dźwięk i zapętlam go, aby improwizować przy tym loopie, a następnie wrzucam to do mojego patcha w MAX/MSP, aby dalej to obrabiać, lub też włączam na głośnikach w moim pokoju i próbuję pracować jak z nagraniem filtrowanym w przestrzeni mojego studia.

W swoich kompozycjach używam różnych źródeł dźwięku, począwszy od głosu i gitary, poprzez brzmienia perkusji, a skończywszy na fortepianie. Nic nie jest zaplanowane i nie mam pojęcia jaki będzie efekt końcowy. I wiem, że nie mam żadnych ograniczeń i chcę zawsze zrobić coś nowego i świeżego. Lubię wyzwania i korzystanie z  nowych inspiracji. Słucham wielu starych nagrań, np. koncertu Keitha Jarretta z Köln, albo nagrań z bibliotek muzycznych do reklam telewizyjnych czy filmów. W zeszłym roku, podczas mojego tournée po Japonii, dostałem w prezencie płyty Fockea Crispa i Ichiko Aoba.

Ichiko Aoba

Gdzie zagrasz w najbliższym czasie?

Nie mam zarezerwowanych wielu koncertów, ale zagram w tym roku w kilku miejscach za granicą. W tej chwili pracuję nad nowym albumem i to sprawia mi wielką radość. Ale jak wspomniałem już w marcu wystąpię w Pradze. Nie byłem w tym mieście od 1992 roku, kiedy to zagrałem tam koncert ze swoim zespołem Slowdive, więc jestem bardzo podekscytowany powrotem do tego wspaniałego miasta.

 

 

Oficjalna strona artysty »Blog Simona Scotta »Słuchaj na Soundcloud »Profil na BandCamp »

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarzy 6

  1. euwu

    bardzo cenie Scotta. za piekne kompozycje, spojne albumy i za roznorodnosc.
    no i fajnie, ze lubi sobie pogadac przy okazji.

  2. 1 utwór z „Below Sea Level” lubi nucić moja córka 🙂

    • Łukasz Komła

      A przy nagraniach Slowdive mogłaby córka nawet i potańczyć. Super, że nuci muzykę Simona z „Below Sea Level :-).

  3. jaro

    Wiosne czuje, czy dobrze czytam? Wrony, czy bociany? Dobry wywiad.

  4. Endrave

    Moim skromnym zdaniem to bardzo dobry wywiad… Pytania proste o konkretne rzeczy. Sporo można się dowiedzieć.