BNNT – Middle West
Jarek Szczęsny:

Gorzka pigułka.

Ansome – Hands Of The Harbour
Paweł Gzyl:

Punkowy gest.

Lapalux – Amnioverse
Ania Pietrzak:

Jak zachwyca?

Various Artists – X – Ten Years Of Artefacts
Paweł Gzyl:

Techno w swej najbardziej pomysłowej wersji.

Julek Płoski – śpie
Jarek Szczęsny:

Coś nowego.

Karenn – Grapefruit Regret
Paweł Gzyl:

Pariah i Blawan improwizują.

Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?



Pauline Oliveros & David Rothenberg & Timothy Hill – Cicada Dream Band

Owady, klarnety i śpiew.

Rok 2013 był to wyjątkowy czas dla cykad – owadów rozpoznawalnych głównie po dźwiękach, wydawanych przez samce za pomocą narządów (tymbali) u nasady odwłoka, gdyż w Nowym Jorku można było spotkać ich miliony. Te muzyczne owady pojawiają się tylko raz na siedemnaście lat. W Stanach Zjednoczonych powszechnie nazywane są 17-letnią szarańczą. Z okazji tego wydarzenia David Rothenberg (klarnety, iPad, obiekty), kompozytorka Pauline Oliveros (akordeon) i wokalista Timothy Hill, postanowili uczcić ten moment serią koncertów w towarzystwie samych cykad. Okazało się, że muzykom to nie wystarczyło i udali się do słynnego studia Dreamland, aby zarejestrować wspólny materiał. W efekcie powstał niezwykłej urody album „Cicada Dream Band”.

Nie od dziś wiadomo, że David Rothenberg to genialny artysta patrzący na muzykę przez pryzmat świata zwierząt. Bardzo dobrze pamiętam jego płytę „Bug Music” (Gruenrekorder, 2010), na której łączył odgłosy różnych owadów z partiami klarnetu. Mało tego, wykonywał te kompozycje mając na swoich plecach cykady (zdjęcie). Najmniej znaną mi postacią jest Timothy Hill. Wyczytałem, że współpracował z wieloma artystami, takimi jak John Cage, Bill Frisell, Jeff Buckley, Pete Seeger, Madan Gopal Singh i David Hykes.

„Cicada Dream Band” to jedenaście kompozycji, dzięki którym przenosimy się do świata improwizacji i medytacji, w otoczeniu odgłosów cykad, świerszczy, humbaków, żab i ptaków. Krążek otwiera świetne nagranie „Who Said What?” będące doskonałą wizytówką całości, gdzie klarnet, delikatne tła akordeonu, gardłowy śpiew Hilla i elektronika, stały się czymś na kształt muzycznej abstrakcji. Ten wątek artyści umiejętnie kontynuują w dalszej części longplaya („Room at the Inn” i „Last Night in the Holocene”). Z kolei „Arc Hive” to wręcz ambientowy fragment.

Nocny oddech lasu przy akompaniamencie cykad można poczuć w „Information National Forest”. W utworach „Several More Happened” i „As Many Inside as Outside” pojawił się nawet klezmerski mistycyzm. Zaś śpiew Hilla w kompozycjach „All Creatures Get It” i „Three of a Mind” skojarzył mi się z tym, co niegdyś robił Nusrat Fateh Ali Khan. W „The Longest Song in the World” odgłosy humbaka niczym zapętlone drony wzmagają uczucie głębi, a do tego są znakomitym kompanem dla klarnetu basowego. Płytę zamyka epickie „How We Got Here”, z imponującymi partiami akordeonu Oliveros i klarnetu Rothenberga. Momentami poczułem się jak w transie spod znaku Popol Vuh.

Z pewnością album „Cicada Dream Band” to materiał do wielokrotnego odtwarzania. Każde kolejne przesłuchanie pozwala odkryć piękno tych kompozycji, w których kluczową rolę odegrały cykady, czyli latające pudła rezonansowe. Ich „rozmigotane” odgłosy są tak intensywne, że często przekraczają skalę 106 dB. Na „Cicada Dream Band” jedynie w subtelny sposób zaznaczyły swoją obecność. Dźwiękowe eksperymenty tria Oliveros/Rothenberg/Hill są wręcz emblematycznym przykładem „owadziej awangardy”.

październik 2014 | Gruenrekorder

 

Strona Gruenrekorder »Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze