Siavash Amini – Serus
Jarek Szczęsny:

Pływanie w stanie półsnu.

Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.

Dren – Time And Form
Paweł Gzyl:

Black metal przekuty na nowoczesną elektronikę.

Dots (Uwe Schmidt) – Dots
Ania Pietrzak:

Śladami czarów w kosmicznej otchłani.



Bottle Tree – Bottle Tree

Na chicagowskiej scenie wyrosło butelkowe drzewo!

Co ma wspólnego „Message In A Bottle” (Sting/The Police) z nazwą Bottle Tree? Na szczęście nic!

Chicago, niegdyś wylęgarnia światowego post-rocka czy różnej maści jazzu. Jak jest dzisiaj? Myślę, że wciąż bardzo dobrze choćby dlatego, iż istnieje tam taka wytwórnia jak International Anthem, którą zaliczam do moich ulubionych. W 2016 roku nakładem tegoż zacnego labelu ukazały się między innymi płyty: wspólna Roba Mazurka i Emmetta Kelly’ego – „Alien Flower Sutra” oraz solowa Jeffa Parkera – „The New Breed”.

Bottle Tree to nowy projekt i nowy nabytek chicagowskiej firmy. Już na etapie singla „Open Secret” trio zaintrygowało mnie wyjątkowymi wokalizami, brzmieniem oraz swobodą łączenia soulu, funku, r’n’b z jazzem i elektroniką. Ten niecodzienny zespół założyli: A.M. Frison (wokalista, nauczyciel), Ben Lamar Gay (kornecista, kompozytor) i Tommaso Moretti (perkusja). Lamar Gay dał się poznać też jako sideman Mike’a Reeda, Ernesta Dawkinsa i Joshua Abramsa. Do najnowszej płyty tego ostatniego jeszcze wrócę w oddzielnym wpisie.

Panowie z Bottle Tree, jakby to ująć, nadają zupełnie innych bieg wydarzeń utartym schematom, choć nie robią tego w sposób agresywny, free jazzowy czy przy pomocy sonorystyki, to i tak trudno dokleić do ich muzyki jednoznaczne kierunki poszukiwań. W sumie wydawcy podsuwają kluczowego artystę do stworzenia sensownego wywodu, czyli Stevie Wondera, no bo jak wsłuchacie się w wokal Frisona – zresztą kapitalny – to nie sposób nie pomyśleć o soulowo-popowej manierze Wondera. Ale to tylko zaczyn dla Bottle Tree, by dokonać pewnych załamań stylistycznych, gdyż potrafią r’n’b wtłoczyć w zawiłą motorykę sekcji rytmicznej, w której odzywa się echo afrykańskiej polirytmii („Whereabouts Unknown”), a innym razem podsuwają nam latynoskie wpływy, lecz uprzednio przefiltrowane przez Roba Mazurka i jego brazylijskich przyjaciół („Open Secret”).

Muzycy BT radzą sobie bardzo dobrze także w tworzeniu syntezatorowych galaktyk bliższych Tortoise. Przy „Living Ashes” i „After The End” z kolei pomyślałem o TV on the Radio, że mogliby pisać tak dobre numery. Ktoś jeszcze wierzy w powrót Nowojorczyków? Jeszcze inne myśli przyszły mi do głowy słuchając „What Are You Wearing” czy „Permanent Change”. Takich znakomitych nagrań oczekiwałbym po wyhajpowanym Thundercatcie i (od dłuższego czasu) słabym Flying Lotusie. Bottle Tree nie odpuszczają, i utrzymują kosmiczną jakoś aż da samego końca, serwując przewrotny „Endless End” z afrobeatowym akcentem.

Nie skłamię, jeśli powiem o kasecie „Bottle Tree” jako o jednym z najciekawszych wydawnictw tego roku.

21.04.2017 | International Anthem  

 

Strona International Anthem »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.