BNNT is Michał Kupicz – Multiversion #2
Jarek Szczęsny:

Część druga.

Coil – The Gay Man’s Guide To Safer Sex +2 OST
Ania Pietrzak:

Absolutne kuriozum!

Siavash Amini – Serus
Jarek Szczęsny:

Pływanie w stanie półsnu.

Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.



Sharif Sehnaoui / Adam Gołębiewski – Meet The Dragon

Skrzyżowanie kultur w awangardzie.

Sharif Sehnaoui (gitarzysta, improwizator, wydawca, organizator) to jedna z najważniejszych postaci libańskiej sceny eksperymentalnej. Pod koniec lat 90. wraz z Mazen Kerbajem wytyczał nowe ścieżki na polu bejruckiej awangardy, choć w bardzo niesprzyjających warunkach, m.in. wojna domowa, która zmusiła Sehnaouiego do wyjechania z kraju. Osiadł w Paryżu. Tam spędził dziesięć kolejnych lat swego życia, ale niedawno postanowił wrócić do Libanu.

W maju tego roku na antenie radiowej Dwójki w audycji „Rozmowy improwizowane” można było usłyszeć znakomity wywiad Janusza Jabłońskiego i Tomasza Gregorczyka z Sehnaouim. Improwizator dużo opowiadał o swoich początkach, koncertowych wrażeniach czy filozofii (ukończył ten kierunek). Dzielił się swoimi spostrzeżeniami na różne tematy. Jednym słowem: fascynująca rozmowa! Należy także pamiętać, że Libańczyka jest wydawcą – prowadzi dwie bardzo ważne wytwórnie: Al Maslakh i Annihaya. Na Nowej Muzyce opisywałem wydawnictwa z obu oficyn. Jest również współorganizatorem zasłużonego festiwalu w Bejrucie nazywającego się Irtijal. Organizuje go od 2000 roku z Kerbajem.

Adam Gołębiowski (perkusista, improwizator, muzykolog, socjolog) to według mnie jeden z najbardziej kreatywnych improwizatorów na rodzimej scenie, w dodatku odnajdujący się na wielu płaszczyznach (współpracował m.in. z Matsem Gustafssonem, Yoko Ono, Thurstonem Moorem, Augusti Fernandezem). Wiosną br. widziałem go w duecie z Piernikowskim (Syny) na koncercie w Białymstoku w ramach Underground/Independent. Wprowadzili zgromadzonych w kapitalny, potwornie mroczny i rozrywający wnętrzności trans (szczególnie od strony rytmicznej, ocierającej się o pierwotne instynkty). Z kolei dwa lata temu Gołębiewski wydał solowy album „In Front of Their Eyes”, na którym eksperymentował z 18-calowym bębnem. Idąc dalej, w 2016 roku Bocian Records opublikowała jego wspólny longplay nagrany z Fredem Lonbergiem-Holmem (tutaj pisałem).

Koncertowa płyta Sehnaouiego i Gołębiewskiego – „Meet The Dragon” wydana została przez nowo powstałą polską wytwórnię UZNAM. Ich występ zarejestrowano w poznańskim klubie MDK Dragon w 2015 roku. Album wypełniła ponad czterdziestominutowa, swobodna improwizacja o zmiennej dramaturgii – od intensywnego, fizycznego wydobywania „zgiełku” z instrumentów (gitara w wielu momentach dopełnia rytmiczną warstwę), po balansowanie na granicy ciszy i niepokojących szmerów czy pisków. Jestem przekonany, że sonorystyczno-improwizowana przestrzeń, jaką artyści uzyskali na „Meet The Dragon”, zaskoczy swoją intensywnością, niejednolitością struktur i brzmień, niejednego fana muzyki improwizowanej.

01.06.2017 | UZNAM

 

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze