Clipping – There Existed an Addiction to Blood
Jarek Szczęsny:

Wrota piekieł zostały otwarte. 

MONOH – MONOH
Łukasz Komła:

W oparach myśli.

ISAN – Lamenting Machine
Paweł Gzyl:

Najbardziej wyciszona płyta angielskiego projektu.

Stephen Mallinder – Um Dada
Paweł Gzyl:

Efektowny powrót weterana.

Piernikowski – The best of moje getto
Jarek Szczęsny:

Ile w tobie jest z białasa. (Tekst zawiera przekleństwa)

Pyur – Oratorio For The Underworld
Paweł Gzyl:

Wędrówka do krainy między życiem a śmiercią.

Kim Gordon – No Home Record
Jarek Szczęsny:

Zaskoczenie? Niekoniecznie.

Boreal Massif – We All Have Impact (Even Hippies Do)
Paweł Gzyl:

Trip-hop is not dead (yet).

Electric Sewer Age – Contemplating Nothingness
Maciej Kaczmarski:

Kopia mistrza.

Emptyset – Blossoms
Paweł Gzyl:

Producenci z Bristolu wkraczają na nowe terytoria.

Nagrobki – Pod Ziemią
Jarek Szczęsny:

Poważni jak śmierć.

LDY OSC – sōt
Paweł Gzyl:

Click & cuts na nowo.

Nick Cave and the Bad Seeds – Ghosteen
Jarek Szczęsny:

Pomnik żałoby.

Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.



Komendarek – Retrospektywny

10 czerwca będzie miała swoją premierę winylowa składanka Władysława Komendarka, a opublikuje ją francuska wytwórnia Akuphone

Akuphone prezentuje kompilację „Retrospektywny (Retrospective)” Władysława Komendarka (ur. 1948) – jednego z polskich pionierów syntezatorowej muzyki elektronicznej. W latach 1973-1983 był członkiem legendarnej grupy Exodus, z którą nagrał pięć albumów. Karierę solową rozpoczął po odejściu z zespołu, wydając w 1985 roku debiutancki krążek „Władysław Komendarek”. Na swoim koncie ma ponad trzydzieści opublikowanych albumów. W 2018 roku Komendarek otrzymał od Ministra Kultury odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Miałem ogromną przyjemność uczestniczyć w wydaniu „Retrospektywny (Retrospective)”, przygotowując teksty okładkowe do tego wydawnictwa, więc ze zrozumiałych względów, posługuję się tu niektórymi wycinkami informacji, jakie w całości można przeczytać we wkładce. Składankę wypełniło osiem kompozycji pochodzących z dwóch płyt Komendarka: „Dotyk Chmur” (1987) i „Hibernacja Nr 1″ (1990).

Polska scena elektroniczna z przełomu lat 80. i 90. – i nie tylko – na tle tego, co wówczas tworzył Komendarek, prezentowała się naprawdę blado. Dokonania Komendarka odrywały się szerokim gestem od tamtejszych realiów stylistycznych, ale też dodawały rumieńców i szaleństwa do wszędobylskiej szarości. Trudno mi się zestawia choćby popowy album Kombi – „Tabu” (1989) ze świeżą, zaskakującą i nieprzewidywalną zwartością „Dotyku Chmuru” czy „Hibernacji Nr 1″. Jestem pewien, że takich zestawień moglibyśmy przygotować o wiele więcej.


Na potrzeby „Retrospektywny (Retrospective)” zadałem Komendarkowi również kilka pytań odnośnie utworów z tej składanki i ogólnego klimatu panującego w Polsce w latach 80. Ten miniwywiad można przeczytać na stronie Akuphone (czytaj tutaj). Dodam, że materiał na „Retrospektywny (Retrospective)” został zremasterowany. Warto się pośpieszyć w kwestii nabycia tego longplaya, gdyż ukazał się tylko w nakładzie 1000 sztuk. To drobny wycinek z historii polskiej muzyki elektronicznej, ale jakże ważny!

10.06.2019 | Akuphone

 

Strona Władysława Komendarka »Profil na Facebooku »Strona Akuphone »Profil na Facebooku »

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze