Wpisz i kliknij enter

Various Artists – Shir Khan presents Exploited


„Maximize!” – niemiecki producent Simon Spielberger rzucił dwa lata temu takie hasło, skupiając wokół siebie tych producentów i klubowiczów, którzy byli już znudzeni dominacją minimalu na elektronicznej scenie. Ponieważ jego wołanie o więcej melodii, więcej wokali, więcej czadu, zbiegło się z eksplozją mody na nu rave, zarówno didżejskie sety Spielbergera, występującego pod szyldem Shir Khan, jak również wydawnictwa jego wytwórni Exploited, zyskały sporą popularność. Wykorzystując możliwości Internetu, niemiecki producent serwował swym fanom co miesiąc nowy miks, z których najpopularniejsze ściągało po sto tysięcy osób. Pełno było go w klubach – od Berlina, gdzie prowadził cykl pod szyldem „Battery”, przez Londyn, Paryż i Barcelonę, po Kraków. Jego znakiem rozpoznawczym stały się szalenie eklektyczne sety, w którym mieszał ze sobą zarówno różne style, jak i konkretne nagrania.

Nie inaczej wypada pierwsza kompilacja Exploited, na której brak chyba tylko… minimalu. Osiemnaście utworów (zarówno wyjętych z winylowych dwunastocalówek, jak również specjalnie przygotowanych na tę składankę) ma niezwykle ekspresyjny charakter. Jest tu miejsce na różnorodne podkłady rytmiczne, chwytliwe melodie, przesterowane partie syntezatorów, dobrze czytelne sample, rozwrzeszczane wokalizy i szybkostrzelne rymy.

Źródeł tego typu muzyki trzeba szukać w produkcjach spod znaku francuskiego electro – i rzeczywiście silne echa twórczości Daft Punk czy Justice znajdujemy choćby w „A Little Something” i „Like A Prayer” Lorenza Rhode, gdzie w funkowy puls wwiercają się świdrujące riffy gitar i bulgoczące klawisze. Cofając się jeszcze dalej w przeszłość, znajdujemy kolejne źródła inspiracji klubowych maksymalistów – najpierw jest to rozedrgany rave upozowany na chicagowską modłę w „Breakfast” Le Le, a potem – plastikowy synth-pop, wpisujący klasyczne brzmienia wczesnego Depeche Mode w nowoczesne ozdobniki w „Femuscule” i „Testliebe” Siriusmo.

Artyści z Exploited są też gorącymi propagatorami fidget-house`u – najbardziej chyba eklektycznej odmiany gatunku. Przykładem może być tutaj „***” Mossa Eisleya Cantiny czy „Gipsy Kings” duetu Malente & Dex, w których taneczne bity o funkowym groovie łączą swingujące partie akordeonu i melodyjne wejścia jazzowych dęciaków z hipnotycznymi loopami. Do tej kategorii można też zaliczyć lekko zdubowany „Bollyhouse” projektu Minimow – tutaj główną rolę pełnią jednak sample etnicznych instrumentów, podszyte motorycznym podkładem rytmicznym.

Jeszcze gorętsze brzmienia znajdujemy w „Imperious Urge” duetu Adam Sky & Danny Williams. To siarczysty tribal o metalicznych perkusjonaliach, zatapiający rozbuchane trąbki w odgłosach elektronicznej dżungli. A stąd już krok do baile funku – otrzymujemy go w utworze „Balança” DJ Chernobyla. Dudniące bity sprzęgnięte z warczącymi basami niosą tu dziewczęcy piski, nad którymi góruje mocny rap w wykonaniu niejakiego Pragi. Podobnie brzmią zamieszczone w tej kolekcji grime`owe numery – „Bangkok” Malente & Dexa oraz „Sandman” Milanese – w których ciężkie bębny rytmicznie bombardują egzotyczne wokale i rymy. Świetnie odnajdują się w tym klimacie panowie z Modeselektora, serwując breakowy miks „Wow” z repertuaru Siriusmo.

Drugi krążek z zestawu przynosi autorski miks Sir Khana – jest w nim miejsce na produkcje firmowane szyldem Exploited, ale też utwory wykonawców z innych wytwórni, a pasujące do tej wielobarwnej całości.

Nie sposób odmówić niemieckiemu didżejowi fantazji i techniki, a jego podopiecznym – energii i pomysłowości. Słuchając tych nagrań ma się jednak narastającą świadomość ich jednorazowej przydatności. O ile bowiem w ogóle muzyka taneczna ma z założenia użytkowy charakter, to produkcje maksymalistów wydają się być napiętnowane tą cechą podwójnie. Kto będzie o nich pamiętał za rok czy dwa?

www.exploitedghetto.de

www.dj-shirkhan.de

www.myspace.com/djshirkhan
Exploited 2009







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy