Już 9 grudnia w Krakowie i dzień później w Warszawie wystąpi Matana Roberts.
W lipcu tego roku Matana zagrała świetnie przyjęty koncert w ramach Warsaw Summer Jazz Days. Na łamach nowejmuzyki pisaliśmy o jej występie podczas tegorocznej edycji festiwalu – tutaj.
Zachęcamy do wysłuchania rozmowy (w dwóch częściach) z Mataną Roberts, która pojawiała się na antenie Radiowej Dwójki w audycji pt. „Rozmowy improwizowane”:
„Matana Roberts: śpiewająca saksofonistka” – część pierwsza (29 listopada)
„Na moich koncertach ludzie płaczą” – część druga (6 grudnia)
Matana Roberts to wyjątkowa saksofonistka i kompozytorka, mistrzyni improwizacji. Wywodząca się z Chicago artystka miała szczęście dojrzewać artystycznie w otoczeniu starszych muzyków, dzięki którym zrozumiała, jak ważne jest podążanie za swoją artystyczną intuicją. Wykorzystując wspaniałą i wielowarstwową tradycję jazzu i improwizowanej muzyki, ale używając ich tylko jako swoich przewodników, a nie jako ostatecznie definiujących jej muzykę, Matana dociera do prawdziwej artystycznej indywidualności.
Swoją debiutancką płytą „The Chicago Project” (2008) Matana złożyła hołd swojemu rodzinnemu miastu. Na albumie znajdują się kompozycje i konceptualny materiał autorstwa Matany, interpretowany przez jej bliskich przyjaciół, którzy wspierali ją w chicagowskim okresie jej twórczości: basistę Josha Abramsa (Prefuse 73), gitarzystę Jeffa Parkera (Tortoise, Chicago Undergroud Trio) i perkusistę Franka Rosaly’ego. Kolejna płyta, „Live in London” (2009) została wydana przez angielską wytwórnię Central Control i zawiera nagranie pochodzące z koncertu w klubie The Vortex i jest przykładem świetnego, nowoczesnego jazzu, zakorzenionego jednak w tradycji lat ’60-tych. Jako znakomita improwizatorka, Matana nagrywała swoje partie na takich płytach jak „Yanqui UXO” zespołu Godspeed You! Black Emperor, „Day Clear and First Dark” Daniela Givensa czy „Golden Pollen” nagraną przez Savath and Savalas (czyli Guillermo Scott Herrena z Prefuse 73).
Już dwa pierwsze albumy Matany mówiły o jej wyjątkowym talencie, ale jej ostatnia, niesamowita płyta, „COIN COIN Chapter One: Gens de Couleur Libres”, była niewątpliwie wydarzeniem 2011 roku w muzyce eksperymentalnej. Nagrana w studio Hotel2Tango w Montrealu i wydana przez legendarną wytwórnię Constellation Records, stanowi pierwszą z planowanych dwunastu części wyjątkowego projektu Matany Roberts, który na przykładzie afroamerykańskiej historii i kultury ostatnich 300 lat ma przedstawić uniwersalne opowieści, zarówno jednostek, jak i całych społeczności.
http://www.youtube.com/watch?v=QijnNqtba_k
COIN COIN, co widać na „Gens de Couleur Libres”, wykracza daleko poza jazz. Opiera się na mistycznych korzeniach i duchowej tradycji dawnych Afroamerykanów, na ich kreatywnych sposobach ekspresji. Matana opowiada historie z czasów niewolnictwa, zasłyszane od swojej babki i dziadka oraz matki, między innymi o Marie „Coincoin” Metoyer – protagonistce całej serii. Płyta jest całościowym konceptem, a narracja, która stopniowo się rozwija, jest emocjonalna i poruszająca do głębi. Nieoczywiste i pięknie wykonane kompozycje oraz głęboki, często niepokojący głos Matany, odkrywają przed nami pierwotne tęsknoty każdego człowieka, jak pragnienie wolności.
Powyżej pierwsza część koncertu Matany, który odbył się 10 września 2011 roku w Nowym Jorku.
9 grudnia 2012 roku – Kraków, „Piękny Pies” (ul. Bożego Ciała 9), godz. 20:00, wstęp: 25/30 pln
10 grudnia 2012 – Warszawa, „Cafe Kulturalna” (Pl. Defilad 1), godz. 22:00, wstęp: 25/30 pln
Ważne strony:
– www.pl-pl.facebook.com/pages/Klub-Pies