Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…

Lech Nienartowicz – Wrażenia i Mechanizmy
Jarek Szczęsny:

Pierwsze wrażenie.

The Future Eve feat. Robert Wyatt – KiTsuNe / Brian The Fox
Łukasz Komła:

Na łączach z Robertem Wyattem.



Shifted – Under A Single Banner

W każdym z utworów słychać niezwykłą wręcz pasję angielskiego twórcy do stworzenia unikatowego brzmienia.

Wydany dwa lata temu przez Mote-Evolver debiutancki album brytyjskiego producenta, ustawił go w gronie najbardziej utalentowanych eksperymentatorów, którzy nie rezygnując z klasycznej formuły techno, postanowili śmiało nasycać ją bardziej awangardowymi dźwiękami. Wysoką klasę młodego artysty potwierdziły jego późniejsze realizacje, zarówno te pod pseudonimem Shifted, jak i zupełnie nowymi szyldami – Covered In Sand (dla Miry) czy Alexander Lewis (dla Blackest Ever Black). W końcu otrzymujemy nowy album angielskiego twórcy – wydany tym razem przez Bed Of Nails, mniej znaną (w porównaniu z Hospital Productions) tłocznię Dominika Fernowa.

Shifted już na swych pierwszych wydawnictwach zdradzał swą fascynację klasycznym industrialem – i na „Under A Single Banner” ożywa ona od razu w pierwszym utworze. „Core Of Stone” brzmi, jakby było zarejestrowane na placu wielkiej budowy: przez te wszystkie przemysłowe szumy i zgrzyty przedziera się jednak rozwibrowany przester, który w finale zalewają fale cyfrowego noise’u. Drugim utworem w zestawie, pozbawionym również jednoznacznego rytmu, jest umieszczony dopiero pod koniec „Story Of Aurea”. Ku naszemu zaskoczeniu jest to ambientowa miniatura o onirycznym tonie – spleciona z hipnotycznie pohukujących klawiszy.


„Chrome, Canopy & Bursting Heart” uderza plemiennym bitem wspartym miarową pulsacją zwalistego basu – wszystko to zanurzone jest w winylowym szumie, zapętlonym w miarowo chroboczący loop. Trochę to przypomina radykalne eksperymenty Powella – znane choćby z jego słynnej płyty „The Ongoing Significance Of Steel & Flesh” sprzed dwóch lat. Shifted wybiera podobną drogę – i kolejnym tego efektem jest „Burning Tyres”. Tym razem brytyjski producent stawia na cofnięte na drugi plan breaki – ale zredukowane do poziomu rytualnego bębnienia. Pomiędzy poszczególnymi bitami wije się rozjeżdżony przester, wiodąc wprost do metalicznego tła o kanalizacyjnym brzmieniu. Plemienna rytmika powraca jeszcze raz w wieńczącym płytę „Wash Over Me” – otrzymując tym razem za kontrapunkt przeciągłe pasaże ambientowych syntezatorów.

„Suspended Inside” to już bardziej klasyczne techno w swej minimalowej wersji. Zredukowany rytm staje się tutaj podstawą do syntezy metalicznych perkusjonaliów z brzęczącymi loopami. „Under A Single Banner” ma jeszcze bardziej oszczędną budowę – bo pogłębiony studyjnymi pogłosami sprężysty bit uzupełnia tu tylko noise’owe tło splecione z fabrycznych hałasów. „Pulse Incomplete” eksploduje mocno klubową energią – rozpisaną na miarowy rytm i falujące akordy, niczym pierwsze produkcje z wytwórni Sähko. I wreszcie coś dla bywalców Berghain – „Contract 0” o furkoczącym basie i tektonicznym bicie, połączonych ze sobą ledwo słyszalnymi, świdrującymi i wibrującymi efektami.

Nowa płyta brytyjskiego producenta ma nieco innych charakter niż jego debiut. O ile na „Crossed Paths” poszczególne nagrania układały się w spójną opowieść o linearnej narracji, tak „Under A Single Banner” wydaje się być kolekcją osobnych kompozycji, z których każdą ich autor postarał się zamienić w zupełnie osobną historię. Brzmi to fenomenalnie – bo w każdym z utworów słychać niezwykłą wręcz pasję angielskiego twórcy do stworzenia unikatowego brzmienia. W większości przypadków udaje mu się to – dlatego jego płyta jawi się fascynującym połączeniem typowej dla klubowego techno precyzji z typową dla muzyki eksperymentalnej śmiałością w kreowaniu nowych wizji dźwiękowych.

Bed Of Nails 2013

www.bedofnailscompound.tumblr.com

www.shiftedmusic.tumblr.com

www.facebook.com/shiftedUK

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.