Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Nowości z Denovali

Prezentujemy majowe nowości płytowe z Denovali.

Petrels_FlailingTomb

Petrels – „Flailing Tomb” (22.05.2015 | Denovali)

Tak się składa, że na łamach Nowej Muzyki regularnie piszę o wydawnictwach brytyjskiego artysty Olviera Barretta aka Petrels. Barrett zadebiutował w 2011 roku płytą „Haeligewielle” (tutaj więcej), na której opowiadał historię katedry w Winchesterze. Każdy kolejny album Petrels przynosi ciekawą i wciągającą muzykę stworzoną w oparciu o jakąś niecodzienną historię: na „Onkalo” (recenzja, 2013) schodzimy w głąb fińskich reaktorów jądrowych, z kolei krążek „Mima” (recenzja, 2014) ociera się o retro-futurystyczną tematykę z nawiązaniem do mitologii, zaś longplay „The Silver Chimney Club/Wat Tyler” (recenzja, 2014) w pewnej części został poświęcony pamięci zmarłego dziadka Barretta oraz wskrzesza burzliwe wydarzenia, jakie miały miejsce w XIV-wiecznej Anglii.

W maju tego roku Barrett wystąpił na wrocławskim Asymmetry Festival, a teraz prezentuje swój nowy materiał pt. „Flailing Tomb”. Brytyjczyk w trakcie komponowania inspirował się powieściami Ursuli K. Le Guin, mitologią celtycką, postacią Judy Tadeusza Apostoła i filmem „Alphaville” (1965) w reżyserii Jean-Luca Godarda. Muzyka Petrels jest najbardziej kojarzona z ambientem, dronami, brzmieniem gitary czy pulsującą syntezatorową elektroniką. Pierwsza część „Flailing Tomb” dobrze oddaje styl Barretta. Znaczące zmiany można dostrzec w kompozycjach „L. Caution Part I, Part II, Part III”, gdzie artysta wyraźnie postawił na dynamikę (jest perkusja, sporo brudnych i przesterowanych dźwięków), będącą na styku Fuck Buttons i grupy Tool. Olvier Barrett cały czas się rozwija, a płyta „Flailing Tomb” jedynie to potwierdza.

Strona Petrels »Profil na Facebooku »

12 Jacket (3mm Spine) [GDOB-30H3-007}

Multicast Dynamics – „Scape”/ „Aquatic System” (22.05.2015 | Denovali)

W katalogu Denovali mamy nową postać, a jest nim holenderski producent, muzyk i artysta multimedialny – Samuel van Dijk. Znany jest też z różnych projektów, takich jak Mohlao i VC-118A. Multicast Dynamics to jego kolejne wcielenie. Van Dijk zapowiedział, że pod tym szyldem wyda czteroczęściową serię albumów. Zaczął konkretnie, bo właśnie opublikował dwie płyty: „Scape” i „Aquatic System”. Bez wątpienia twórczość Holendra można określić jako organiczny ambient z domieszką dronów i field recordingu. Artysta czerpie inspiracje z natury, technologii, filmu, literatury i różnej muzyki. Jeśli pada słowo technologia to wszystkie skojarzenia kierują się w stronę wszechświata – ten aspekt najlepiej prezentuje krążek „Scape”. W nieco innych warunkach powstawał album „Aquatic System”, bowiem w dwóch różnych miejscach: Finlandii i Fuerteventurze. Wodną przestrzeń w swoich kompozycjach van Dijk odtwarza na podstawie brzmień analogowych syntezatorów, nagrań terenowych i efektów lo-fi. Na „Aquatic System” odkrywamy zarówno podwodny świat oceanów, jak i kosmos. Jestem ciekaw, co przyniosą kolejne odsłony tej serii. Póki co można zatopić w ambientowych dźwiękach bliskich dokonań Thomasa Koonera.

Strona Facebook Multicast Dynamics »

„Aquatic System”:

 

Strona Denovali Records »Profil na Facebooku »Słuchaj na Soundcloud »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.