Villaelvin – Headroof
Jarek Szczęsny:

Tylko bardziej.

Juno – Young Star
Jarek Szczęsny:

Infiltracja jazzu.

Lonker See – Hamza
Jarek Szczęsny:

Zawsze krok przed nami.

Men With Secrets – Psycho Romance And Other Spooky Ballads
Paweł Gzyl:

Erudycyjne ćwiczenie z ejtisowego electro.

Riverrun – The Same Silent Hill
Przemysław Solski:

Muzyka z krajobrazu.

Yogtze – Yogtze
Jarek Szczęsny:

Będzie filmowo.

Wacław Zimpel – Massive Oscillations
Jarek Szczęsny:

Letarg duchowy.

Hula – Shadowland
Paweł Gzyl:

Jak ambient przenikał industrial.

Nicolas Godin – Concrete and Glass
Mateusz Piżyński:

Elektroniczny aksamit, który już dobrze znamy.

Ghost In The Machine – Breaking The Seal
Paweł Gzyl:

Czego można się spodziewać po płycie, na której jeden z utworów nosi tytuł „Napalm Breath”?

Jachna/Ziołek/Buhl – Animated Music
Jarek Szczęsny:

Poszerzanie improwizacyjnej wrażliwości.

Recondite – Dwell
Ania Pietrzak:

Chłodna obserwacja rzeczywistości.

Silent Witness – Silent Witness
Łukasz Komła:

Cisi obserwatorzy o wielkiej wyobraźni.

Phase Fatale – Scanning Backwards
Paweł Gzyl:

Dźwięk jako broń.



RVNG Intl.

Od neoklasycznego ambientu do tanecznego post-punku – czyli nowa muzyka zza Oceanu.

O działającej na nowojorskim Brooklynie wytwórni RVNG Intl., założonej przez Matta Wertha, zrobiło się głośno na początku obecnej dekady, kiedy rozsławiły ją wydawnictwa dwóch artystek Julii Holter i Holly Herndon. Sporą popularność zdobył również zespół Blondes. Te lokomotywy RVNG Intl. nagrywają dla tłoczni nadal. Nie oznacza to, że jej nakładem nie ukazują się mniej znane, a równie wartościowe wydawnictwa. Oto kilka z nich.

Bing & Ruth „City Lake” i „Tomorrow Was The Golden Age”
To nie duet – a pełny zespół prowadzony przez nowojorskiego pianistę Davida Moore’a. Zasłynął on płytą „Tomorrow Was The Golden Age”, będącą niemal perfekcyjną syntezą minimalistycznej neoklasyki i tradycyjnego ambientu. Połączenie wyciszonych brzmień akustycznych instrumentów z odtwarzanymi z taśm loopami zaowocowało dziełem o wyjątkowej urodzie. Album „City Lake” powstał wcześniej – ale teraz powraca dzięki RVNG Intl. Przynosi on bardziej rozwichrzoną wersję muzyki Bing & Ruth, wpisaną w formułę ekspresyjnej improwizacji. Ale i na nim nie brakuje momentów niezwykłego piękna.

The Body „I Shall Die Here”
Pod nazwą The Body ukrywa się doom metalowy duet z Portland. „I Shall Die Here” to wyjątkowa płyta w jego bogatej dyskografii. Znajdujący się na niej materiał został bowiem radykalnie zremiksowany przez brytyjskiego speca od dark ambientu – Haxana Cloaka. W efekcie powstała porażająca swym brutalnym brzmieniem kolekcja żałobnych kompozycji, rozpostartych między basowymi warkotami i dronowymi wyziewami a gitarowymi sprzężeniami i perkusyjnym ciężarem. Śmiały eksperyment trójki artystów idealnie podsumowuje wszelkiej maści eksperymenty na przecięciu metalu i elektroniki.

Hieroglyphic Being & JITU Ahn Sahm Buhl „We Are Not The First”
Wszyscy znamy chicagowskiego speca o ekstremalnej wersji house’u – Jamala Mossa. Jego psychodeliczna muzyka od zawsze była mocno zakorzeniona w tradycji free jazzu spod znaku Sun Ra Arkestry. I teraz czarnoskóry producent oddaje jej hołd. „We Are Not The First” zawiera rozwichrzone nagrania zarejestrowane przez Mossa z udziałem kolektywu muzyków, w skład których wchodzą m.in. Marshall Allen (obecny lider Arkestry), Greg Fox (perkusista Liturgy) czy Ben Vida. W efekcie rozbuchany jazz miesza się tu z ekstatycznymi wokalizami i rozimprowizowną elektroniką, eksplodując wprost kosmiczną energią.

Palmbomen II „Palmbomen II”
Kai Hugo zadebiutował dwa lata temu pełnym dźwiękowych fajerwerków albumem „Night Flight Europa” firmowanym szyldem Palmbomen. Teraz wraca z drugą płytą – i brzmi ona jeszcze lepiej niż pierwsza. Holenderski muzyk porzuca oldskulowe terytorium italo-disco i electro, zwracając się w stronę nowszych gatunków – rożnych odmian house’u, techno i downtempo. Traktuje je jednak na swój sposób, nadając im mocno soundtrackowy charakter. Trochę przypomina to dokonania Legowelta – ale ma swój własny sznyt. Album wydała wytwórnia Beats In Space, prowadzona przez Tima Sweeneya z DFA, blisko współpracująca z RVNG Intl.

Ariel Kalma „An Evolutionary Music (Original Recordings 1972 – 1979)”
Francuski muzyk Ariel Kalma wydaje się z dzisiejszej perspektywy wyprzedzać epokowe dokonania Briana Eno i Jona Hassela z początku lat 80. Młody saksofonista zafascynowany możliwościami komputerów, już w poprzedniej dekadzie tworzył niezwykłą muzykę kontemplacyjną, w której spotykały się dźwięki jazzowego saksofonu, ilustracyjna elektronika oraz etniczne . brzmienia Kolekcja nagrań Kalmy opublikowana przez RVNG Intl. zaskakuje świeżym i nowoczesnym tonem. Nic dziwnego, że kilka tygodni temu trafiła na listę bestsellerów new age według „Billboardu”.

Savant „Artificial Dance”
Amerykański post-punk ciągle potrafi zaskoczyć – a dowodem tego kolekcja nagrań zupełnie zapomnianego zespołu z Seattle z przełomu lat 70. i 80. Czego tu nie ma! Zaczyna się od ekspresyjnego punk-funka, pulsującego mocnym basem i zadziornymi gitarami, potem muzyka nabiera bardziej hipnotycznego tonu, nasycając się ambientową elektroniką. Brzmi to jak niespotykana dotąd wariacja na temat nowojorskiej no wave – trochę w stylu Ike Yard, ale mająca bardziej taneczny i ilustracyjny ton. Lider formacji – Kerry Leimer – nagrywa do dzisiaj pod swoim nazwiskiem.

Więcej informacji:

www.igetrvng.com

www.facebook.com/rvngintl

www.rvng.bandcamp.com

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.