Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.



Aris Kindt – Floods

Muzyczna wizja legendarnego obrazu Rembrandta.

Pochodzący z Brooklynu amerykański producent Francis Harris początkowo ukrywał się pod pseudonimem Adultnapper. Mając na swym koncie niezliczoną ilość winylowych dwunastocalówek, serwujących minimalowy tech-house, na początku obecnej dekady objawił zupełnie inną wrażliwość muzyczną. Pod własnym imieniem i nazwiskiem opublikował nakładem swej nowojorskiej wytwórni Scissor & Thread dwa niezwykłej urody albumy – „Leland” i „Minutes Of Sleep”.

Organiczny deep house uzupełniony eterycznym ambientem i dyskretnymi wpływami neoklasyki, stał się szybko znakiem rozpoznawczym Harrisa. Kiedy jednak założył on z Anthonym Collinsem duet Franky & Tony – skręcił w stronę bardziej surowej i szorstkiej wersji gatunki, mocno nasyconej dubem. Z tych doświadczeń wypływa jego najnowsza muzyka – zrealizowana z udziałem gitarzysty Gabe Hedricka pod nazwą Aris Kindt. Co ciekawe – inspiracją do jej powstania była medytacja nad obrazem Rembrandta z 1632 roku – „The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp”.

Tym razem Francis Harris postawił na zdecydowanie ilustracyjne kompozycje. Album otwiera „Now Grey” – ambientowy prepar sklejony z rozedrganych glitchów, podszytych miarowym clappingiem. Choć we „Floods” uderza klasyczny bit dub-techno, jest on wycofany w dalekie tło, a reszta nagrania ma rozmyte, oniryczne brzmienie. Połamany puls skręcony ze zredukowanych breaków niesie z kolei „Blue Sky Shoes” – a towarzyszy mu ściana gitarowego dźwięku o shoegaze’owym tonie.

„Snowbird” kontynuuje te wątki – choć tym razem rytmika ma plemienny charakter, a elektronika wkracza w rejony rozmarzonej psychodelii. Gitarowe sprzężenia dominują ponownie w „Every New Thing”, tworząc ze zbasowanymi bitami nierozerwalną całość. „Embers” przynosi niespodziewany powiew deep house’u – ale tego stłumionego, przypominającego bardziej dokonania duetu Franky & Tony, niż solowe rejestracje Harrisa. Puentę albumu stanowi ambientowa miniatura wypełniona zaszumionymi odgłosami otoczenia – „Braids”.

„Floods” z jednej strony stanowi atrakcyjną brzmieniowo kontynuację glitchowych eksperymentów z początku minionej dekady, w jakich celowali wtedy artyści związani z Mille Plateaux czy Scape. Z drugiej strony – dźwiękowa abstrakcja zostaje tu wpisana w rytmiczne ramy deep house’u i dub-techno, pojawiające się co prawda w szczątkowej formie, ale czytelnie odsyłające nas do aktualnych trendów w tych gatunkach. Przez zanurzenie w ambientowy klimacie całość ma oczywiście mocno kontemplacyjny charakter – i najlepiej sprawdzi się z reprodukcją słynnego obrazu Rembrandta w tle.

Scissor & Thread 2015

www.facebook.com/scissor.and.thread.nyc

www.facebook.com/Adultnapper

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.