Wsłuchajcie się w trzy nowości płytowe z niemieckiej oficyny Midira Records.
N (45) + [ B O L T ] (12.08.2016 | Midira)
N + [B O L T] tworzy trzech niemieckich muzyków. Za literką N ukrywa się eksperymentujący gitarzysta Hellmut Neidhardt, zaś [B O L T] to duet (Thomas i Andreas). Panowie mają na swoim koncie kilka wydawnictw. Teraz opublikowali EP-kę, na której mamy jedno nagranie N i jedno [B O L T-a]. Każdy z nich stworzył gitarowo-elektroniczny dron. Artyści proponują, żeby słuchać tych dwóch utworów z oddzielnych nośników, ale puszczonych w tym samy czasie. Więc do dzieła!
Profil na Facebooku »
Profil na BandCamp »
Nikos Fokas – „The Eternal Creak Of The Icebreaker” (05.08.2016 | Midira)
Nikos Fokas to grecki muzyk i kompozytor zajmujący się szeroko pojętą muzyką elektroniczną – głównie eksperymentalną i ambientową, choć pojawiają się w jego nagraniach też wątki jazzowe. „The Eternal Creak Of The Icebreaker” to muzyczna opowieść Fokasa o pierwszym rosyjskim lodołamaczu Krassin zbudowanym w 1917 roku. Grek pisząc materiał na ten krążek zaprosił do współpracy wielu innych artystów. Wspomniany jazz można odnaleźć m.in. w utworze „Folly Land”, dzięki partiom trąbki Steliosa Chatzikaleasa. Jego styl gry i brzmienie instrumentu skojarzyły mi się z Arve Henriksenem. Nie tak dawno Michał Wolski na swoim krążku „La Mer” (recenzja) przedstawiał własne wizje dotyczące różnych mórz/oceanów. Z kolei Fokas przygląda się Morzu Barentsa („Barrents Sea”). „The Eternal Creak Of The Icebreaker” jawi się jako mroczna wyprawa, nie mająca nic wspólnego z greckim słońcem i plażami.
Profil na Facebooku »Zenjungle – „We Are Not Here” (05.08.2016 | Midira)
Z tego zestawu ucieszył mnie najbardziej album ateńskiego artysty Phila Gardelisa (aka Zenjungle), jeśli w ogóle można użyć takiego określenia w stosunku do tak melancholijnej czy mało wesołej, a raczej posępnej muzyki, jaką proponuje Gardelis. Trzema podstawowymi składnikami twórczości Zenjungle są drony, ambient i dark jazz. Jeśli w takim układzie pojawia się saksofon tenorowy to nie sposób nie nawiązać do nagrań Witxes. W kompozycjach Gardelisa słychać także gitarę elektryczną, syntezatory i nagrania terenowe. Jednak to dźwięki saksofonu sprawiają, iż muzyka projektu Zenjungle nabiera wyrazistości.
Profil na Facebooku »
Strona Midira Records »
Profil na Facebooku »
Profil na BandCamp »