Sampa the Great – The Return
Jarek Szczęsny:

Czas weryfikacji.

Tsvey – O
Jarek Szczęsny:

Trzy razy „bez”.

SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.



Elektro Guzzi – Clones

Żywe techno!

Członkowie austriackiego tria Elektro Guzzi zasłynęli w 2010 roku innowacyjnym podejściem do estetyki techno. Wtedy to ukazał się ich debiutancki krążek, pt. „Elektro Guzzi”. To oni przy użyciu gitary, basu, perkusji i przeróżnych efektów dotlenili syntetyczną elektronikę. Od samego początku muzycy związani są z berlińską oficyną Macro prowadzoną przez Stefana Goldmanna i Finna Johannsena.

Najnowszy longplay Austriaków „Clones” – jak sama nazwa wskazuje – nawiązuje do zjawiska klonowania. Płycie towarzyszy obszerny tekst, właściwie jest to pamflet na temat historii klonowania roślin, nazwany „Fakty, oblicza i implikacje”. Sam termin „klon” opracował John B. S. Haldane (brytyjski genetyk i biolog).

Z pamfletu dowiadujemy się o wielu niezwykle ciekawych aspektach dotyczących tego obszernego zagadnienia. Chociażby to jakie procesy zachodzą w świecie roślin (np. inokulacja), jak łączy się ze sobą różne gatunki owoców w celach komercyjnych (szczepienie, pączkowanie, rozszczepianie), skąd wywodzą się banany, czyli z Azji Południowo-Wschodniej, a pierwsze ślady wskazują na Papuę-Nową Gwineę (około 7000 lat temu) i jak doszło rozprzestrzenienia się tego owocu w innych rejonach świata. Naukowcy odkryli ponad 1100 terminów w różnych językach w odniesieniu do bananów. Jest też mowa o tym, że dzisiaj wszystkie gatunki uprawianych jabłoni (od Urugwaju po Mandżurię), są klonem odmiany „Granny Smith” wynalezionej w 1868 roku na farmie Marii-Ann Smith znajdującej się niedaleko Sydney. Ale to tylko część tego obszernego artykułu, który szczególnie zadowoli ogrodników i biologów.

Po przeczytaniu tego pamfletu, zadałem sobie pytanie: jak ma się muzyka techno do zjawiska klonowania? I niemal od razu uzmysłowiłem sobie, że to, co robią austriaccy muzycy z techno to nic innego jak rozszczepianie tego gatunku, a także próba oddzielenia człowieka od maszyny (w tym przypadku od komputera).

Na „Clones” przeważa abstrakcyjne, plemienne i niebywale urozmaicone rytmicznie techno, stworzone z ogromnym pietyzmem oraz powściągliwością. Mam tu na myśli wyzbycie się przez muzyków grania popisowych solówek, które jedynie zniszczyłby cały urok skrywający się w rytmie i brzmieniu. Elektro Guzzi w inteligentny sposób przemycają do swoich kompozycji partie instrumentalne, czego doskonałym przykładem jest utwór „Pillow”, gdzie pojawiły się oniryczne dźwięki gitary akustycznej wydobyte za pomocą techniki slide. Z całą pewnością grupa Elektro Guzzi nie aspiruje do bycia podrzędnym klonem w świecie muzyki elektronicznej, oni po prostu są żywym przykładem na istnienie żywego techno!

16.09.2016 | Macro      

 

Oficjalna strona zespołu »Profil na Facebooku »Strona Facebook Macro »Profil na BandCamp »Słuchaj na Soundcloud »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.