Emptyset – Blossoms
Paweł Gzyl:

Producenci z Bristolu wkraczają na nowe terytoria.

Nagrobki – Pod Ziemią
Jarek Szczęsny:

Poważni jak śmierć.

LDY OSC – sōt
Paweł Gzyl:

Click & cuts na nowo.

Nick Cave and the Bad Seeds – Ghosteen
Jarek Szczęsny:

Pomnik żałoby.

Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.

Danny Brown – uknowhatimsayin¿
Jarek Szczęsny:

Gorączkowe wizje rapera.

9t Antiope – Grimace
Jarek Szczęsny:

Mikrus.

Malin Genie – Anthropomorphic Sympathy
Paweł Gzyl:

Stylowe electro i IDM w duchu lat 90.

Telefon Tel Aviv – Dreams Are Not Enough
Mateusz Piżyński:

Gdy w Tel Avivie zgaśnie światło…

Philipp Gorbachev – Kolokol
Paweł Gzyl:

Prawosławie i elektronika.

BNNT is Jerusalem in My Heart – Multiversion #4
Jarek Szczęsny:

Część czwarta.

rRoxymore – Face To Phase
Paweł Gzyl:

Introwertyczne bity.

The Big YES! – The Big YES!
Łukasz Komła:

Free jazzowy wybuch!

HTRK – Venus In Leo
Maciej Kaczmarski:

Miłość w czasach zarazy.



Nowości z Strut Records: Sun Ra i The Beginning Of The End

Brytyjska wytwórnia serwuje niepublikowany wcześniej materiał Sun Ra i EP-kę karaibskiego zespołu. To drugie wydawnictwo ukazuje się dzisiaj z okazji Record Store Day!

Sun Ra – „Of Abstract Dreams” (Strut Records / Art Yard | 16.03.2018)

„Of Abstract Dreams” to wcześniej niepublikowana sesja radiowa, która prawdopodobnie została nagrana przez Sun Ra i jego Arkestrę w latach 1974-1975 w WXPN-FM w Filadelfii. Niedawno odkryto ją w archiwum kompozytora. Jak się okazało utwory z „Of Abstract Dreams” stanowią część serii rejestrowanych dla WXPN-FM w okresie 1974-1980.

Przenosimy się do kampusu uniwersyteckiego w Pensylwanii do roku 1974 (lub ’75?), gdzie ówczesnymi kierownikami stacji WXPN-FM byli Jules Epstein i reżyser dźwięku Russ Woessner. Należy też wspomnieć ważną postać Geno Barnharta – założyciela koncertowego przedsięwzięcia The Empty Foxhole (1969-1982), w ramach którego wiele razy występowała Arkestra. W każdy weekend WXPN nadawało i nagrywało występy z The Empty Foxhole. Niestety, ale w latach 90. XX wieku stacja WXPN zmieniła swój profil i jednocześnie wyrzuciła większość taśm matek do śmietnika. Dlatego tak często stawiamy znaki zapytania. Dodam, że nazwa The Empty Foxhole wzięła się oczywiście od płyty Ornette’a Colemana – „The Empty Foxhole” z 1966 roku.


Na tym albumie słyszymy mniejszy skład Arkestry (złożony z ówczesnych mieszkańców domu Ra przy Morton Street w Filadelfii) – Sun Ra (fortepian), John Gilmore (saksofon tenorowy), Marshall Allen (flet, saksofon sopranowy), Danny Ray Thompson (saksofon barytonowy, instrumenty perkusyjne), Atakatune (obój, kongi), Eddie Thomas (perkusja), Eloe Omoe (klarnet basowy, klaskanie), Akh Tal Ebah (trąbka, wokal) i James Jacson (kongi, wokal).

„Of Abstract Dreams” otwiera nagranie „Island In The Sun” o niekrępowanej spontaniczności (np. wokale, fortepian), które później trafiło na longplay „The Invisible Shield” (1974). W „New Dawn” rządzą instrumenty dęte: mamy fantastyczne sola saksofonu sopranowego Allena oraz saksofonu tonerowego Gilmore’a przy akompaniamencie wyśmienitego fortepianu Ra (ach, te jego modalne akordy!) i klarnetu basowego Omoe. Choć końcówka należy do perkusji i kongów. Bluesowe ciągoty Ra w „Unmask The Batman” (przekształcił się w utwór „I’m Gonna Unmask The Batman”) zostały tu sprzężone z mocno zachrypniętym (zdartym manierą?) śpiewem Jamesa Jacsona. Na koniec znalazł się ponad 14-minutowy „I’ll Wait For You”, będący pierwszą wersją studyjną tej kapitalnej free jazzowej kompozycji – oryginalnie pochodzącej z płyty „Strange Celestial Road (1979). „Of Abstract Dreams” to prawdziwy wehikuł czasu!

The Beginning Of The End – „Fishman” (Strut Records | 21.04.2018)

Funkow-soulowo-rockową grupę założyli w 1969 roku trzej bracia: Frank, Ray i Roy Munnings, którzy wzięli do składu basistę Freda Henfielda i gitarzystę Livingstona Colebrooka. Wszyscy pochodzą z miasta Nassau na Bahamach. Niestety, ale wydali tylko dwa albumy: „Funky Nassau” (1971) i „Beginning of the End” (1976). EP-kę „Fishman” z kolei nagrali w 1972 roku, a ta dopiero teraz ujrzy światło dzienne z okazji Record Store Day. Świetna i wydłużona wersja utwory „Fishman” jest warta każdej okazji! – Był taki facet, który wcześnie rano przechadzał się ulicą i słyszałeś jak dzwonił: Fishmaaan, Fishmaaan! Jego łódź była wypełniona świeżo złowionymi rybami, które mogłeś od niego kupić. Piosenka utrwaliła wspomnienia dotyczące tego kawałka kultury wysp z początku lat 70. – tak opowiada Ray Munnings (klawiszowiec).

Dwa kolejne fragmenty to: „Funky Nassau” i skrócona wersja „Fishman”. W tym pierwszym funkowy groove przeplata się z transowością afrobeatu (są też instrumenty dęte). The Beginning Of The End to niesamowity band, a do tego przyłapany w ich szczytowej formie! Złówcie tą rybkę!

Na pewno niebawem na stronie Bandcamp Strut Records pojawi się odsłuch. Póki co uwierzcie mi na słowo.

 

Strona Strut Records »Profil na Facebooku »Strona Art Yard »Profil na Facebooku »

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze