Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.



Catherine Christer Hennix – Selected Early Keyboard Works

Właśnie ukazują się nieznane wcześniej nagarnia szwedzkiej artystki Catherine Christer Hennix.   

Urodzona w 1948 roku kompozytorka, artystka wizualna, filozofka, matematyczka i poetka zaczynała od grania na perkusji ze swoim starszym bratem Peterem. Co ciekawe, że Hennix już po ukończeniu szkoły średniej wyjechał do Sztokholmu, a dokładnie do Elektronmusikstudion (EMS), gdzie tworzyła pierwsze utwory na syntezatory i taśmę. Sporym przełomem w jej życiu był pobyt w Nowym Jorku w 1968 roku. Wówczas młoda Catherine’a poznała twórców z kręgu Fluxus – Dicka Higginsa i Alison Knowles – oraz wielu innych awangardowych kompozytorów, w tym Henry’ego Flynta i La Monte Younga. Ten ostatni z kolei przedstawił Hennix mistrzowi indyjskich rag, czyli Panditowi Pran Nathowi, co później poskutkowało tym, że artystka pobierała u niego intensywne nauki.

W tamtym okresie Hennix tworzyła muzykę, a także pracowała jako profesor matematyki i informatyki w SUNY New Paltz oraz jako gościnny wykładowca logiki w Laboratorium Sztucznej inteligencji MIT. Pamiętajmy, że na ówczesnej nowojorskiej scenie awangardowej są takie postaci jak Arthur Russell, Marc Johnson, wspomniany Henry Flynt czy Arthur Rhames. Obecnie Catherine mieszka i pracuje w Berlinie.

„Selected Early Keyboard Works” (premiera 7 września 2018 r.) jest pierwszym wydawnictwem planowanej przez Empty Editions i Blank Forms serii archiwalnych oraz wcześniej niewydanych nagrań Szwedki. Cztery długie kompozycje pochodzą z 1976 roku z sesji zarejestrowanych w Sztokholmie w Moderna Museet. Słyszymy eksperymenty m.in. na piano Fender Rhodsa i systemy opóźnień taśm („Equal Temperament Fender Mix”), z jakich znany jest choćby Terry Riley. „The Well-Tuned Marimba” to prawie dwadzieścia minut cudownie hipnotyzującego i medytacyjnego minimalizmu – uformowanego przy życiu marimby, chińskiego szengu, klawiszy Yamaha i sinusoidalnej elektroniki. Jednym słowem klasyk gatunku. Równie zjawisko brzmi „Nouvelle mode des modalités”, ale zaprezentowany w innym nurcie. Gdybym nie wiedział, że gra to Hennix to wskazałbym na klawiszowe wyczyny Joe Zawinula z okresu Weather Report. „Nouvelle mode des modalités II” jest zaś bliższe wielowarstwowego minimalizmu z „The Well-Tuned Marimba”.

„Selected Early Keyboard Works” to wręcz obowiązkowa pozycja dla tych wszystkich, którzy poszukują źródeł minimalizmu i muzyki elektronicznej w ogóle.

Ps. Może kogoś zainteresuje także wystawa Hennix pt. „Thresholds of Perception”, aktualnie prezentowana w Empty Gallery: www.emptygallery.com/exhibitions/eg11-thresholds-of-perception

fot. Laura Gianetti

 

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze