Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.

Dren – Time And Form
Paweł Gzyl:

Black metal przekuty na nowoczesną elektronikę.

Dots (Uwe Schmidt) – Dots
Ania Pietrzak:

Śladami czarów w kosmicznej otchłani.

S S S S – Walls, Corridors, Baffles
Paweł Gzyl:

Power ambient z Lucerny.



Åke Hodell – Verbal Brainwash and Other Works

Niebawem minie 100. rocznica urodzin Åke Hodella – szwedzkiego poety, pisarza, kompozytora, malarza, grafika i pilota bojowego. Z tej okazji ukazało się trzypłytowe wydawnictwo.

Åke Hodell urodził się 30 kwietnia 1919 roku, a zmarł 29 lipca 2000 roku. Był kompozytorem eksperymentującym przede wszystkim z tekstem, zaś jego twórczość była najbliższa ruchowi Fluxus. Pewnie zastanawiacie się skąd to określenie „pilot bojowy”? Historia jest taka, że Hodell w latach 40. szkolił się jako pilot, a w 1941 roku przeżył katastrofę i musiał spędzić dwa lata w szpitalu, co dało mu do myślenia. To właśnie wtedy zrodziło się w nim nastawienie antymilitarystyczne.

fot. Lüfti Özkök

W swoim pierwszym tekście, „Flyende Pilot” (1953) i kolejnych książkach, Hodell stworzył termin „elektronismer”, który należy rozumieć jako kompozycję tekstowo-dźwiękową, będącą swoistym kolażem nagrań terenowych i głosów ludzkich. Owa forma posiada mocne konotacje z dramatem radiowym i słuchowiskiem. Hodell założył także wydawnictwo Kerberos Förlag, w którym ukazywały się m.in. książki Öyvinda Fahlströma, Catherine Christer Hennix, a także szwedzkie tłumaczenia Włodzimierza Majakowskiego oraz Arthura Cravana.


Wiele kompozycji tekstowo-dźwiękowych Hodella, wyprodukowanych we współpracy ze Szwedzkim Radiem Publicznym, wyrażało treści polityczne. „Pan Smith w Rodezji” z 1970 roku to protest przeciwko rasistowskiemu rządowi premiera Iana Smitha w Rodezji Południowej. Z kolei w kompozycji „Where Is Eldridge Cleaver?” (1969) kontestował zniknięcie czołowego ideologa ruchu Czarnych Panter.

Zestaw „Verbal Brainwash and Other Works” składa się z „General Buddy-Buddy” (1963), „Presentarms” (1963), „Spirit of Ecstasy” (1977) i został wydany przez szwedzkie Stowarzyszenie Fylkingen, które powstało w 1933 roku i skupia wokół siebie twórców z kręgu muzyki eksperymentalnej, współczesnej oraz innych dziedzin sztuki. To najstarsza na świecie tego typu organizacja. Wszystkie nagrania z „Verbal Brainwash and Other Works” zremasterowano z oryginalnych taśm, a sam Hodell autoryzował ich nowe brzmienie na kilka dni przed swoją śmiercią.

Åke Hodella w ówczesnym czasie zerwał z wszelkimi konwenansami gatunkowymi, nadając własnej twórczości osobny byt.

21 styczeń 2019 | Fylkingen 

Strona Fylkingen »Profil na Facebooku »

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze