Ehh hahah – House ze skrzypcami w tle
Jarek Szczęsny:

Pod znakiem internetu.

Alva Noto – Xerrox Vol. 4
Mateusz Piżyński:

Czwarta odsłona cyklu Xerrox, na którą przyszło nam czekać pięć lat.

Various Artists – Kern Vol. 5 Mixed By Helena Hauff
Paweł Gzyl:

„For those who knows”

Amnesia Scanner – Tearless
Paweł Gzyl:

Finowie serwują miłosne ballady.

Michael Lightborne – Ring Road Ring
Łukasz Komła:

Dźwiękowy świat obwodnicy w Coventry.

Christine Ott – Chimères (pour ondes Martenot)
Jarek Szczęsny:

Geometria dźwięków.

Deadbeat And Paul St. Hilaire – 4 Quarters Of Love And Modern Lash
Paweł Gzyl:

Scott i Paul medytują.

Vysoké Čelo – Űrkutatás
Jarek Szczęsny:

Grzechem byłoby nie skorzystać.

Ellen Allien – AurAA
Paweł Gzyl:

Hołd dla czasów, kiedy techno i trance były jednym.

Nihiloxica – Kaloli
Łukasz Komła:

Na wzgórzu perkusyjnych abstrakcji.

Upsammy – Zoom
Paweł Gzyl:

Zbliżenie na kruche piękno.

Alois – Azul
Łukasz Komła:

Stąpać po niebieskim.

Sote – Moscels
Jarek Szczęsny:

Ku wizjonerskiemu futuryzmowi.

Moodymann – Taken Away
Jarek Szczęsny:

Pląsy w dusznym pomieszczeniu.



Åke Hodell – Verbal Brainwash and Other Works

Niebawem minie 100. rocznica urodzin Åke Hodella – szwedzkiego poety, pisarza, kompozytora, malarza, grafika i pilota bojowego. Z tej okazji ukazało się trzypłytowe wydawnictwo.

Åke Hodell urodził się 30 kwietnia 1919 roku, a zmarł 29 lipca 2000 roku. Był kompozytorem eksperymentującym przede wszystkim z tekstem, zaś jego twórczość była najbliższa ruchowi Fluxus. Pewnie zastanawiacie się skąd to określenie „pilot bojowy”? Historia jest taka, że Hodell w latach 40. szkolił się jako pilot, a w 1941 roku przeżył katastrofę i musiał spędzić dwa lata w szpitalu, co dało mu do myślenia. To właśnie wtedy zrodziło się w nim nastawienie antymilitarystyczne.

fot. Lüfti Özkök

W swoim pierwszym tekście, „Flyende Pilot” (1953) i kolejnych książkach, Hodell stworzył termin „elektronismer”, który należy rozumieć jako kompozycję tekstowo-dźwiękową, będącą swoistym kolażem nagrań terenowych i głosów ludzkich. Owa forma posiada mocne konotacje z dramatem radiowym i słuchowiskiem. Hodell założył także wydawnictwo Kerberos Förlag, w którym ukazywały się m.in. książki Öyvinda Fahlströma, Catherine Christer Hennix, a także szwedzkie tłumaczenia Włodzimierza Majakowskiego oraz Arthura Cravana.


Wiele kompozycji tekstowo-dźwiękowych Hodella, wyprodukowanych we współpracy ze Szwedzkim Radiem Publicznym, wyrażało treści polityczne. „Pan Smith w Rodezji” z 1970 roku to protest przeciwko rasistowskiemu rządowi premiera Iana Smitha w Rodezji Południowej. Z kolei w kompozycji „Where Is Eldridge Cleaver?” (1969) kontestował zniknięcie czołowego ideologa ruchu Czarnych Panter.

Zestaw „Verbal Brainwash and Other Works” składa się z „General Buddy-Buddy” (1963), „Presentarms” (1963), „Spirit of Ecstasy” (1977) i został wydany przez szwedzkie Stowarzyszenie Fylkingen, które powstało w 1933 roku i skupia wokół siebie twórców z kręgu muzyki eksperymentalnej, współczesnej oraz innych dziedzin sztuki. To najstarsza na świecie tego typu organizacja. Wszystkie nagrania z „Verbal Brainwash and Other Works” zremasterowano z oryginalnych taśm, a sam Hodell autoryzował ich nowe brzmienie na kilka dni przed swoją śmiercią.

Åke Hodella w ówczesnym czasie zerwał z wszelkimi konwenansami gatunkowymi, nadając własnej twórczości osobny byt.

21 styczeń 2019 | Fylkingen 

Strona Fylkingen »Profil na Facebooku »

 

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze