Karenn – Grapefruit Regret
Paweł Gzyl:

Pariah i Blawan improwizują.

Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.



Helm – Chemical Flowers

Współczesna inkarnacja hipnotycznej psychodelii.

Luke Younger w początkowej fazie swej muzycznej aktywności przejawiał typową dla przedstawicieli sceny eksperymentalnej twórczą nadproduktywność. Nie dość, że realizował wściekły noise w takich projektach jak Birds Of Delay czy Alien Zoner Ape, to grał również hałaśliwy punk w grupach The Lowest Form czy The Human Race. Dopiero sukcesy artystyczne jego autorskiego projektu Helm sprawiły, że to właśnie na jego nagraniach skoncentrował się w ostatnich latach.

Pierwsze trzy albumy firmowane tym szyldem dostrzeżono jedynie w wąskim kręgu wielbicieli awangardy. Zwrócił na nie uwagę również Bill Kouligas – i następna płyta szkockiego artysty ukazała się już w barwach jego wytwórni PAN. Materiał z „Impossible Symmetry” stanowiło intrygujące podejście do abstrakcyjnej elektroniki. Oryginalność wizji Youngera potwierdził wydany trzy lata później kolejny album dla niemieckiej wytwórni – „Olympic Mess”. Teraz dostajemy trzeci człon tej trylogii.

Początek wydaje się dezorientujący. „Capital Crisis (New City Loops)” otwiera niemal freejazzowa orgia rozwibrowanych klawiszy, z której dopiero po dłuższej chwili wyłania się ambientowa smuga podszyta daleką partią saksofonu. „I Knew You Would Respond” zaczyna się niczym psychodeliczny rock od transowego pochodu gitary i bębnów. Dopiero potem wyłaniają się dyskretne smyczki. Wraz z „Body Rushes” muzyka zaczyna się jednak uspokajać. Jest to bowiem oniryczny ambient, pulsujący w takt gitarowego loopu i odtworzonych od tyłu efektów.

„Leave Them All Behind” to najbardziej rozbudowany utwór w zestawie, lokujący się w formule upstrzonego glitchowymi wtrętami industrialnego ambientu. Podobnie wypada „Lizard In Fear”, choć tym razem muzyka zostaje poddana dubowym preparacjom. „Toxic Racecourse” osadzony jest na chmurnym dronie – ale otaczają go zgrzytliwe dźwięki o fabrycznym rodowodzie. W „You Are Database” pojawia się miarowy rytm tworzony przez zapętlony fragment pulsującego basu. Płyta kończy się majestatycznym utworem tytułowym, wpisującym w ambientowy kontekst smyczkowe brzmienia.

„Chemical Flowers” w naturalny sposób kontynuuje wątki z „Olympic Mess”: eteryczna elektronika spotyka tu przemysłowe efekty, tworząc halucynogenną muzykę, której bliżej do twórczości Nursie With Wound czy The Hafler Trio niż Aphexa Twina. Nowością są przetworzone dźwięki „żywych” instrumentów – a co warto dodać partie smyczków zostały zagrane i nagrane przez weterana post-punkowych brzmień – Jima Thrilwella. Efekt jest oszałamiający: abstrakcyjny kolaż surrealistycznych dźwięków, który można nazwać współczesną inkarnacją psychodelii.

PAN 2019

www.p-a-n.org

www.facebook.com/pan.hq

www.facebook.com/hhelmm

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze