BNNT is Michał Kupicz – Multiversion #2
Jarek Szczęsny:

Część druga.

Coil – The Gay Man’s Guide To Safer Sex +2 OST
Ania Pietrzak:

Absolutne kuriozum!

Siavash Amini – Serus
Jarek Szczęsny:

Pływanie w stanie półsnu.

Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu. Ta pochodząca ze Szwecji artystka zaczynała zupełnie nie jak przystało na późniejszą eksperymentatorkę muzyki współczesnej – od punkowego łomotu w garażu swoich rodziców w Sztokholmie. Granie szybkich i głośnych piosenek z kolegami szybo jej się znudziło, tym […]

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.



Ellen Arkbro – Chords

Filozofia czystego akordu.

Ta pochodząca ze Szwecji artystka zaczynała zupełnie nie jak przystało na późniejszą eksperymentatorkę muzyki współczesnej – od punkowego łomotu w garażu swoich rodziców w Sztokholmie. Granie szybkich i głośnych piosenek z kolegami szybo jej się znudziło, tym bardziej, że odkryła nowoczesny jazz. Muzyka Johna Coltraine’a i Milesa Davisa sprawiła, że wyjechała na południe Szwecji do college’u, w którym nauczyciele zachęcali swych uczniów do improwizacji.

Dzięki temu Ellen Arkbro zapisała się kurs muzyki elektronicznej w sztokholmskim studiu EMS, które posiada wyjątkową kolekcję analogowych syntezatorów. Tam zaczęła również pracować z komputerami – a jej ulubionym stał się tekstowy program do komponowania muzyki – SuperCollider. Pokonywanie kolejnych kręgów muzycznej abstrakcji doprowadziło ją w końcu do sztokholmskiego konserwatorium i kursu kompozytorskiego u mistrzów ezoterycznego minimalizmu – La Monte Younga i jego żony – Marian Zazeeli.

Arkbro zachwyciła się nie tylko mistycznym podejściem do dźwięku pary Amerykanów, ale również uduchowionym sposobem życia. Natchniona ich naukami, po powrocie do Europy zaczęła koncentrować się na grze na kościelnych organach. Pierwszym fonograficznym dokumentem jej eksperymentów okazała się płyta „For Organ And Brass”, wydana przez cenioną wytwórnię Subtext dwa lata temu. Teraz szwedzka artystka powraca do niej z kolejnym krążkiem – „Chords”.

Zgodnie z tytułem, głównym wątkiem albumu są akordy – organów w pierwszym utworze i gitary w drugim. Kompozycja „Chord For Organ” została zarejestrowana w jednym z kościołów w Malmö – i koncentruje się na naturalnych modulacjach organowego dźwięku. „Chords for guitar” wnosi na płytę efekty komputerowych preparacji, jakim Arkbro poddała w studiu tony pięciu strun gitary. Jednak i tu akustyczne dźwięki zamieniają się w minimalistyczne drony.

„Chords” to płyta dla wszystkich, których interesuje psychoakustyczny aspekt muzyki. Nieprzyzwyczajone do tego rodzaju kompozycji ucho nie znajdzie na nowej płycie Ellen Arkbro wiele ciekawego. Tym razem artystka sięga bowiem po jeszcze bardziej minimalistyczne utwory niż na „For Organ And Brass”. Dlatego do nagrań z „Chords” trzeba podejść raczej od filozoficznej strony – wtedy dostrzeżemy ukrywające się za oszczędną i prostą formą piękno bazowego brzmienia organów i gitary.

Subtext 2019

www.subtextrecordings.net

www.facebook.com/subtextrecordings

www.ellenarkbro.com

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze