SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii. Monya wyjechała z Polski do Berlina ponad dekadę temu. Wtedy panowała jeszcze moda na minimal, techno było w odwrocie, a animatorom życia festiwalowego i szefom wpływowych serwisów internetowych nie śniło się jeszcze o wspieraniu kobiet […]

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Monya – Straight Ahead

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Monya wyjechała z Polski do Berlina ponad dekadę temu. Wtedy panowała jeszcze moda na minimal, techno było w odwrocie, a animatorom życia festiwalowego i szefom wpływowych serwisów internetowych nie śniło się jeszcze o wspieraniu kobiet na klubowej scenie. Dlatego młoda didżejka i producentka znad Wisły doszła w stolicy Niemiec do wszystkiego sama. W ciągu tych dziesięciu lat zagrała kilkadziesiąt imprez i wydała kilkanaście EP-ek, zdobywając opinię niestrudzonej propagatorki mocnego techno.

Podsumowaniem pierwszego okresu działalności polskiej producentki okazał się jej debiutancki album wydany przez wytwórnię Berlin Consumer w cyfrowej postaci – „Somatics The Book” z 2013 roku. Dwanaście miesięcy później Monya uruchomiła własną firmę – Corresponding Position, która służy nie tylko jej samej, ale również innym artystom. W międzyczasie brzmienie nagrań artystki nabrało industrialnego ciężaru i mocy, dzięki czemu nowy album Monyi wydaje wysoko ceniona w tym kręgu wytwórnia Hands Productions.

Otwierający krążek „Listen” od razu uderza potężną energią niesioną przez sprężyste breaki, cmokające akordy rodem z EBM i noise’owe loopy. „Widerstand ist Pflicht” to już bardziej regularne techno, wiedzione wpadającym w ucho motywem melodycznym zaczerpniętym z klasyki rave’u. Industrialne brzmienia tak naprawdę rozbrzmiewają dopiero w „Nachdenken”, w którym jest miejsce na przemysłowe zgrzyty i nerwowe klawisze. Tym samym tropem, ale w mniej udanym stylu podążają dwa kolejne utwory: „Straight Ahead” i „Schachmatt”. Niby wszystko jest tu na miejscu, ale brakuje im pomysłowości poprzedników.

Monya wraca do formy w utworze „Benjamin”. To surowe techno o industrialnym tonie, splatającym piłujące loopy z metalicznymi perkusjonaliami. Ponownie zaserwowany „Listen” brzmi zupełnie inaczej, bo jego nową wersję przygotował S.K.E.T. Tym razem głównym wątkiem jest trance’owe arpeggio, które nadaje nagraniu euforyczny charakter. W „Gegen Die Wandt” pojawia się kolejny gość – Huren. Jego przetworzone krzyki sprawiają, że metaliczne techno Monyi asymiluje wpływy power elektronics. „Excursion With Sergiej” i „Search Of A Compromise” nurzają wolniejsze bity w przemysłowych stukach i pulsującym hałasie. Na finał znów uderzają breaki – wprowadzając do „Outro” laboratoryjną elektronikę.

Jedenaście nagrań polskiej producentki z „Straight Ahead” lokuje ją w samym centrum klubowej wersji industrialnego techno. Monya nie sili się na eksperymenty, tylko serwuje solidną muzykę do tańca o mrocznym i hałaśliwym brzmieniu. W przeciwieństwie do twórczości wielu jej kolegów z tej sceny, w utworach z płyty nie ma jednak negatywnej energii. Owszem: jest głośno i zgrzytliwie, ale wszystkie kompozycje emanują podaną wprost taneczną mocą. Najbliżej Polce do dokonań kolegów z Hands Productions – duetu Ontal. I to właśnie fani takiej muzyki powinni zainteresować się jej nowymi dokonaniami.

Hands Productions 2019

www.handsproductions.com

www.facebook.com/hands.official

www.facebook.com/monya.music

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze