Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.

Flaner Klespoza – Wędrówka po lesie, w którym mieszkają bogowie i rosną wszechświaty
Jarek Szczęsny:

Spójna opowieść.

The Advent – Life Cycles
Paweł Gzyl:

Futurystyczne electro w oldskulowym stylu.

Field Works – Ultrasonic
Jarek Szczęsny:

Nietoperze jako podstawa twórcza.

Apparat – Capri-Revolution (Soundtrack)
Mateusz Piżyński:

Pierwsza odsłona serii muzyki filmowej Saschy Ringa.

Grischa Lichtenberger – KAMILHAN; il y a péril en la demeure
Paweł Gzyl:

Chrzęszczące ballady.

KeiyaA – Forever Ya Girl
Jarek Szczęsny:

Niepasujące do siebie puzzle.

Atom™ & Jacek Sienkiewicz – Stal
Jarek Szczęsny:

Gotujące się chemikalia.

Kush K – Lotophagi
Łukasz Komła:

Zjadacze lotosu.

Wodorosty – Natura ślepca
Jarek Szczęsny:

Wychłodzona nieustępliwość.

Korzeniecka, Rucki – 2 x perkusja
Jarek Szczęsny:

Nieoczekiwany splot pałeczek i bębnów.



Rhys Fulber – Ostalgia

„I’m living in the 80s”

Kiedy w drugiej połowie lat 80. na undergroundowej scenie elektronicznej zadebiutowała grupa Front Line Assembly, mówiło się, że to „odpowiedź” Kanady na sukcesy belgijskiego Front 242. Coś było w tym porównaniu, bo muzyka obu formacji plasowała się w formule modnego wtedy EBM-u. Były jednak zasadnicze różnice: w nagraniach Front Line Assembly słychać było mniej sampli, a więcej syntezatorowego grania niż na płytach Front 242. Była to zasługa klawiszowca kanadyjskiej formacji – Rhysa Fulbera.

Był on związany z grupą założoną przez Billa Leeba niemal od początku – i w dużym stopniu to właśnie on przyczynił się do stworzenia agresywnego brzmienia jej wczesnych nagrań. Kiedy szef zespołu zwrócił się w stronę industrialnego metalu, Fulber z trudem mógł znaleźć dla siebie miejsce w nowym brzmieniu Front Line Assembly i opuścił zespół. Ostatecznie jednak wrócił do niego – i dziś jest ponownie drugim filarem projektu. Nie zaniedbuje jednak solowej kariery – i w ślad za udanym albumem solowym z zeszłego roku prezentuje nowy zestaw autorskich nagrań.

„Fountain Of National Radio” rozpoczyna płytę od mocnego uderzenia w stylu EBM: plemienne bębny łączą się tu z trzepoczącymi akordami, a wszystko to podszywają fabryczne efekty. W „12 Steppes” dostajemy już industrialne techno w czystej postaci. Jest tu miejsce na metaliczne perkusjonalia i dudniący bas, przetworzone głosy i galopujący bit. Podobnie wypada „Konsum” – choć tym razem Fulber nadaje swemu nagraniu bardziej przestrzenny ton, ozdabiając je przeciągłą partią syntezatorów. Na „Neolithic Chasm” składają się pomysłowo spreparowane głosy, które podszywa oczywiście rytmiczny galop.

W „Right Hand Of The Free World” rozbrzmiewają ponownie plemienne bity – a wspierają je zdeformowane głosy i zgrzytliwe klawisze. „Misery Whip” osadzony jest na rwanym podkładzie. Fabryczne hałasy zostają tu w pewnym momencie uzupełnione orkiestrową partią smyczków, która nadaje muzyce Fulbera niespodziewanie dramatyczny ton. „Apostel” wprowadza do zestawu ciężkie breaki, nurzając je w industrialnych szumach i strzelistych syntezatorach. Płytę wieńczy „Fission” – EBM-owy killer przypominający dawne hity… Front 242.

Okładka albumu i jego tytuł odwołują się do zjawiska obserwowanego w niemieckim społeczeństwie – nostalgii za dawnym reżimem NRD. Dlaczego kanadyjski producent postanowił poświęcić mu swoją nową płytę? Jego ojciec jest Niemcem – i stąd może zna obecną sytuację nad Renem. Sięgając po tę tematykę, chce nas zapewne przestrzec przed fetyszyzowaniem dawnych totalitaryzmów, aby nie odrodziły się one współcześnie. Ale być może z drugiej strony tęskni za przełomem lat 80. i 90., kiedy zaczynał swą muzyczną karierę z Front Line Assembly i w Europie największe triumfy odnosił właśnie w Niemczech?

Sonic Groove 2019

www.sonicgroove.com

www.facebook.com/Sonicgrooverecords

www.facebook.com/rhysfulbermusic

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze