SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s” Kiedy w drugiej połowie lat 80. na undergroundowej scenie elektronicznej zadebiutowała grupa Front Line Assembly, mówiło się, że to „odpowiedź” Kanady na sukcesy belgijskiego Front 242. Coś było w tym porównaniu, bo muzyka obu formacji […]

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Rhys Fulber – Ostalgia

„I’m living in the 80s”

Kiedy w drugiej połowie lat 80. na undergroundowej scenie elektronicznej zadebiutowała grupa Front Line Assembly, mówiło się, że to „odpowiedź” Kanady na sukcesy belgijskiego Front 242. Coś było w tym porównaniu, bo muzyka obu formacji plasowała się w formule modnego wtedy EBM-u. Były jednak zasadnicze różnice: w nagraniach Front Line Assembly słychać było mniej sampli, a więcej syntezatorowego grania niż na płytach Front 242. Była to zasługa klawiszowca kanadyjskiej formacji – Rhysa Fulbera.

Był on związany z grupą założoną przez Billa Leeba niemal od początku – i w dużym stopniu to właśnie on przyczynił się do stworzenia agresywnego brzmienia jej wczesnych nagrań. Kiedy szef zespołu zwrócił się w stronę industrialnego metalu, Fulber z trudem mógł znaleźć dla siebie miejsce w nowym brzmieniu Front Line Assembly i opuścił zespół. Ostatecznie jednak wrócił do niego – i dziś jest ponownie drugim filarem projektu. Nie zaniedbuje jednak solowej kariery – i w ślad za udanym albumem solowym z zeszłego roku prezentuje nowy zestaw autorskich nagrań.

„Fountain Of National Radio” rozpoczyna płytę od mocnego uderzenia w stylu EBM: plemienne bębny łączą się tu z trzepoczącymi akordami, a wszystko to podszywają fabryczne efekty. W „12 Steppes” dostajemy już industrialne techno w czystej postaci. Jest tu miejsce na metaliczne perkusjonalia i dudniący bas, przetworzone głosy i galopujący bit. Podobnie wypada „Konsum” – choć tym razem Fulber nadaje swemu nagraniu bardziej przestrzenny ton, ozdabiając je przeciągłą partią syntezatorów. Na „Neolithic Chasm” składają się pomysłowo spreparowane głosy, które podszywa oczywiście rytmiczny galop.

W „Right Hand Of The Free World” rozbrzmiewają ponownie plemienne bity – a wspierają je zdeformowane głosy i zgrzytliwe klawisze. „Misery Whip” osadzony jest na rwanym podkładzie. Fabryczne hałasy zostają tu w pewnym momencie uzupełnione orkiestrową partią smyczków, która nadaje muzyce Fulbera niespodziewanie dramatyczny ton. „Apostel” wprowadza do zestawu ciężkie breaki, nurzając je w industrialnych szumach i strzelistych syntezatorach. Płytę wieńczy „Fission” – EBM-owy killer przypominający dawne hity… Front 242.

Okładka albumu i jego tytuł odwołują się do zjawiska obserwowanego w niemieckim społeczeństwie – nostalgii za dawnym reżimem NRD. Dlaczego kanadyjski producent postanowił poświęcić mu swoją nową płytę? Jego ojciec jest Niemcem – i stąd może zna obecną sytuację nad Renem. Sięgając po tę tematykę, chce nas zapewne przestrzec przed fetyszyzowaniem dawnych totalitaryzmów, aby nie odrodziły się one współcześnie. Ale być może z drugiej strony tęskni za przełomem lat 80. i 90., kiedy zaczynał swą muzyczną karierę z Front Line Assembly i w Europie największe triumfy odnosił właśnie w Niemczech?

Sonic Groove 2019

www.sonicgroove.com

www.facebook.com/Sonicgrooverecords

www.facebook.com/rhysfulbermusic

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze