Chouk Bwa & The Ångströmers – Vodou Alé
Łukasz Komła:

Voodoo z przyszłości.

Ben Lukas Boysen – Mirage
Jarek Szczęsny:

Pokaz iluzji.

Siema Ziemia – Siema Ziemia
Jarek Szczęsny:

Dodatkowe skurcze mięśni.

Fluxion – Perspectives
Paweł Gzyl:

Nostalgia po grecku.

Lawrence English – Lassitude
Jarek Szczęsny:

Doskonała pustka.

Elysia Crampton – ORCORARA 2010
Jarek Szczęsny:

Niepowstrzymana losowość.

Kaitlyn Aurelia Smith – The Mosaic of Transformation
Jarek Szczęsny:

Cały zestaw radosnych nastrojów.

Phillip Sollman – Monophonie
Paweł Gzyl:

Muzyczna maszyneria.

Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.

Flaner Klespoza – Wędrówka po lesie, w którym mieszkają bogowie i rosną wszechświaty
Jarek Szczęsny:

Spójna opowieść.

The Advent – Life Cycles
Paweł Gzyl:

Futurystyczne electro w oldskulowym stylu.



Malin Genie – Anthropomorphic Sympathy

Stylowe electro i IDM w duchu lat 90.

Choć zadebiutował solowymi dokonaniami już na początku obecnej dekady, my poznaliśmy go nieco później dzięki temu, że wszedł w skład elektronicznej supergrupy Mandar. Obok tego młodego producenta tworzyli ją dwaj bardziej doświadczeni artyści – Charlie Naffach alias Lazar Hoche z Francji i Samuel Andre Madsen alias S.A.M. z Holandii. Pięciopłytowy boks stanowiący jedyny do tej pory album formacji zawierał wysmakowaną wersję deep house’u i deep techno, a wydała go pięć lat temu wytwórnia powołana do życia przez tychże trzech twórców – Oscillat Music.

W jej katalogu znalazły się również solowe nagrania Malina Genie. Ukrywający się pod tym pseudonimem Nick Putman dał się dzięki nim poznać jako specjalista od minimalowej wersji techno i house’u. Tego rodzaju brzmienia zawierały też single realizowane przezeń dla innych wytwórni z tego kręgu – Will & Ink czy Hypercolour. Ostatecznie w zeszłym roku młody Holender powołał własną tłocznię – Malin Genie Music. Do tej pory wydała ona cztery winylowe dwunastocalówki. Dopiero teraz dostajemy pierwszy album z jej naklejką – oczywiście autorstwa jej właściciela.

Otwierający zestaw „You” jest mylący: to organiczny dub-house o zredukowanym brzmieniu, który mógłby zwiastować podobną zawartość reszty krążka. Tymczasem nic z tego. Już w „Sopine” uderzają zamaszyste breaki, wnosząc ze sobą acidowy loop i nastrojową elektronikę. W „Dimlove” rytm staje się szybszy, a plumkające klawisze nadają całości nastrój rodem z kina sci-fi. Kulminacją tych tendencji okazują się być utwory „-*-„ i „Empathy”, w których Holender zwraca się w stronę podszytego onirycznym IDM-em dynamicznego electro. Pierwszą część albumu puentuje tęskny ambient – „For Edmond Bellamy”.

Druga partia kolekcji zaczyna się również od electro – ale tym razem o zwolnionym tempie, z 8-bitowymi klawiszami w roli głównej („Interlde”). Bardziej klimatyczny charakter ma utwór tytułowy, gdzie ponownie rozbrzmiewają acidowe efekty. W „November Subitizing” i „Juniper” rytmika znów nabiera dynamiki, lokując oba utwory w okolicach UK hard core’a z początku lat 90. Nie brak jednak w tej muzyce IDM-owej głębi. Nic więc dziwnego, że Holender żegna się ze słuchaczami w ilustracyjnym tonie, sięgając po eksperymentalną elektronikę rodem z kosmsiche musik w „Lived II Time” i „Korwar”.

Znając solowe dokonania Malina Genie oraz jego wspólne nagrania z kolegami po fachu pod szyldem Mandar, „Anthropomorphic Sympathy” okazuje się być totalnym zaskoczeniem. Holenderski producent sięga bowiem po nie kojarzone z nim rytmy i brzmienia sprzed ponad ćwierć wieku, zanurzone głęboko we wczesnej wersji IDM-u spod znaku Aphex Twina, B12 czy As One. Trochę to przypomina ostatnie dokonania Sheda, Synkro czy serię reedycji RX-101 – z tym, że Malin Genie wydaje się być ku naszemu zdziwieniu chyba najbardziej kreatywny i pomysłowy w tym towarzystwie.

Malin Genie Music 2019

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze