Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.



A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Trzeci album A Winged Victory for the Sullen to nietypowa jak na Ninja Tune muzyczna propozycja. To bardzo klasyczny, udekorowany spokojnymi smykami i pianinem ambient.
Soundtrack nieistniejące filmu… Filmu o kosmosie. Duże znaczenie ma tutaj przestrzeń generowana przez rozległe podkłady. Struktura niektórych utworów polega na zapętlaniu często dość długich dźwiękowych fraz, co przywołuje skojarzenia z lewitowaniem, czy dryfowaniem.

Błoga, naiwna bezwiedność, prostota i brak przekombinowania narzuca się w pierwszym kontakcie z „The Undivided Five”. Eksperymentalny charakter płyty jest tak subtelny (ale mimo wszystko obecny), że całość materiału może być również z powodzeniem kwalifikowana jako typowy modern classical. Świeże rozwiązania pojawiają się często w niespodziewanych momentach. Wystarczy sięgnąć po bardzo ciekawy utwór „Adios, Florida”, a znajdziemy w nim posmak dronów i totalnie niezależnie wkomponowane skrzynce (co może wzbudzić skojarzenia z kompozycjami Tomasza Mreńcy).

A Winged Victory for the Sullen nagrywali najnowszy album w studiach w Berlinie i Brukseli, a także w czterech innych lokalizacjach: w Budapeszcie (Magyar Rádió Studio 22), brukselskiej Eglise Du Beguinage, studiu Bena Frosta w Reykjaviku oraz w studiu w północnych Włoszech. Klimat pracy nad płytą w pewnym stopniu oddaje poniższy krótki materiał z jej powstania.

Album „The Undivided Five” inspirowany jest sztuką Hilmy af Klint. Kluczem całego materiału jest harmonia, która miałaby rezonować z abstrakcyjnym, wschodnim spirytyzmem osadzonym w twórczości szwedzkiej malarki. Harmonia ta nie jest w żaden sposób ckliwa, relaksacyjna – jest wręcz związana z zaświatami, zadumą, pustką i ciemnością. Oprócz cytatów odwołujących się do mistycyzmu samej Klint, duży wpływ na pracę nad albumem miała śmierć Jóhanna Jóhannssona, z którym O’Halloran (połowa duetu A Winged Victory for the Sullen) był bardzo związany.

Snująca i rozciągająca się niczym z gumy muzyka jest czymś więcej niż tłem do kontemplacji. Zwolennicy bardziej eksperymentalnego ambientu (ambient dubu, czy takiego z domieszką minimalu lub delikatnego deep techno) mogą odebrać „The Undivided Five” bardziej jako modern classical, które w swym względnie tradycyjnym kroju nie daje zbyt wielu powodów do nazwania go oryginalnym. Wszak niejaki Nils Frahm mocno eksploruje to muzyczne poletko z bardzo dobrymi rezultatami. Notabene, te dwa muzyczne światy (Nils i panowie z A Winged Victory for the Sullen) mieli już okazję dzielić scenę w ramach BBC Proms 2015, co jest dostępne w formie sfilmowanej.

A Winged Victory For The Sullen

1.11.2019 | Ninja Tune

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze