Ehh hahah – House ze skrzypcami w tle
Jarek Szczęsny:

Pod znakiem internetu.

Alva Noto – Xerrox Vol. 4
Mateusz Piżyński:

Czwarta odsłona cyklu Xerrox, na którą przyszło nam czekać pięć lat.

Various Artists – Kern Vol. 5 Mixed By Helena Hauff
Paweł Gzyl:

„For those who knows”

Amnesia Scanner – Tearless
Paweł Gzyl:

Finowie serwują miłosne ballady.

Michael Lightborne – Ring Road Ring
Łukasz Komła:

Dźwiękowy świat obwodnicy w Coventry. Powyższy lead może wydawać się absurdalny, nieatrakcyjny i wcale niezachęcający do odkrycia brzmień betonowej konstrukcji obwodnicy otaczającej angielskie miasto Coventry położone w środkowej części kraju, w hrabstwie West Midlands. Może jednak dacie się namówić? Dwa […]

Christine Ott – Chimères (pour ondes Martenot)
Jarek Szczęsny:

Geometria dźwięków.

Deadbeat And Paul St. Hilaire – 4 Quarters Of Love And Modern Lash
Paweł Gzyl:

Scott i Paul medytują.

Vysoké Čelo – Űrkutatás
Jarek Szczęsny:

Grzechem byłoby nie skorzystać.

Ellen Allien – AurAA
Paweł Gzyl:

Hołd dla czasów, kiedy techno i trance były jednym.

Nihiloxica – Kaloli
Łukasz Komła:

Na wzgórzu perkusyjnych abstrakcji.

Upsammy – Zoom
Paweł Gzyl:

Zbliżenie na kruche piękno.

Alois – Azul
Łukasz Komła:

Stąpać po niebieskim.

Sote – Moscels
Jarek Szczęsny:

Ku wizjonerskiemu futuryzmowi.

Moodymann – Taken Away
Jarek Szczęsny:

Pląsy w dusznym pomieszczeniu.



Michael Lightborne – Ring Road Ring

Dźwiękowy świat obwodnicy w Coventry.

Powyższy lead może wydawać się absurdalny, nieatrakcyjny i wcale niezachęcający do odkrycia brzmień betonowej konstrukcji obwodnicy otaczającej angielskie miasto Coventry położone w środkowej części kraju, w hrabstwie West Midlands. Może jednak dacie się namówić?

Dwa lata temu pisałem o innym wydawnictwie Michaela Lightborne’a – brytyjskiego artysty audiowizualnego – zatytułowanym Sounds of the Projection Box, na którym dokumentował zmieniającą się strukturę dźwiękową wnętrza projektora kinowego.

Ring Road Ring to z kolei podróż w głąb betonowych konstrukcji generujących niemal industrialne pasma o dość niskich częstotliwościach. Budowa tego obiektu rozpoczęła się pod koniec lat 50. XX wieku, a zakończyła w 1974 roku. Projektowi przyświecały górnolotne pomysły, dotyczące między innymi nowoczesnego rozwoju miasta i zadbania o pieszych. W wyniku wielu aspektów ekonomicznych i politycznych, obwodnica jest postrzegana jako błędne zjawisko architektoniczne, w dodatku odstraszające pieszych. Wyczytałem, że władze uruchomiły proces przekształcania obwodnicy.

Lightborne więc czym prędzej chwycił za mikrofony kontaktowe, by zdążyć przed modernizacją. Mikrofony przymocował do betonowych elementów podtrzymujących drogę w różnych jej punktach. Tytułowy Ring Road Ring to kolaż składający się wyłącznie z nagrań terenowych. Sam autor podkreśla, że był zaskoczony brzmieniową melancholią, jaką odkrył nasłuchując murów obwodnicy. Pozostałe fragmenty powstały już z przetworzonego field recordingu, a stylistycznie lokują się w obszarze dark ambientu o strukturze gęstych, masywnych i lepkich drone’ów, co chyba najlepiej słychać w znakomitej kompozycji Fortran.

Ten Węzeł Gordyjski (Gordian Knot) nie ma nic wspólnego z drewnianym łykiem – to splot kosmicznej otchłani i grawitacyjnej pustki. To jak bezwładny lot przez mroczny tunel wypełniony nicością. W utworze wieńczącym całość Ring Cycles Lightborne zawarł także efekty dźwiękowe pochodzące z cewek indukcyjnych, które są częścią sygnalizacji świetlnej obwodnicy.

Z pozoru nieciekawa góra betonu podparta samotnie stojącymi słupami, okazała się interesującym obiektem, do którego warto przystawić nie tylko ucho, ale również mikrofon. Niech Ring Road Ring będzie inspiracją do odkrycia czegoś podobnego we własnej okolicy i stworzenia concrete field recordingu.

Gruenrekorder | maj 2020

Strona Michaela Lightborne’a »Strona Gruenrekorder »Profil na Facebooku »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze