Skóra, w której tańczę!
Tajemnicza nazwa IKOQWE (wymawiana ee-kok-weh) stała się artystycznym schronem dla dwóch twórców związanych krwią, duszą oraz sercem z Angolą i Portugalią. Rozbijając IKOQWE na dwa człony, po jednej stronie: „Iko”, czyli Luaty Beirão, angolski raper i aktywista urodzony w Luandzie, a po drugiej – „Coqwe”, Pedro Coquenão, znany również jako Batida (urodził się w Huambo w Angoli, a wychował w Lizbonie), czołowy przedstawicieli nowej fali afrykańskiej muzyki elektronicznej. Dał się poznać jako znakomity didżej i producent wydający swoje solowe albumy w takich oficynach jak Soundway, Crammed Discs, Fabric czy BBE. Należy dodać, że Batida w 2015 roku zarejestrował materiał słynnego Konono Nº1, który później trafił na płytę Konono Nº1 Meets Batida (recenzja).
Debiutancki krążek duetu The Beginning, The Medium, The End And The Infinite pomieścił nie tylko jedenaście kompozycji, ale znalazło się też miejsce dla wyśmienitych gości, wśród nich Spoek Mathambo, Celeste Mariposa czy Octa Push.
Artyści wpisali w konstrukt elektronicznej muzyki tanecznej myślenie, umożliwiające im ucieczkę spod reflektora przewidywalności, a tym samym wpełznięcie w głębsze emocje i doznania. – IKOQWE łaskocze mózg, rozluźnia wnętrze, stawia stopy na ziemi, unosi pięści w powietrze, ale pozostawia serce otwarte – tak opisują projekt sami twórcy.
IKOQWE przemycają wiele smaczków w swoich utworach, słychać w nich zarówno różne języki (slang angolski, umbundu – głównie używany w Huambo, portugalski, angielski), brzmienia tradycyjnych instrumentów (ngomas, dikanzas, kalimba) wysamplowanych z archiwalnych nagrań terenowych, które zarejestrował w Angoli w latach 50. słynny brytyjski etnomuzykolog Hugh Tracey (1903-1977). Dlatego połączenie oldschoolowego hip-hopu, automatów perkusyjnych, muzyki elektronicznej i różniastych eksperymentów z tradycyjną muzyką angolską, nie sprawia IKOQWE najmniejszego problemu, w tym sensie, że potrafią nadawać na oryginalnych falach, dostrojonych do niecodziennych brzmień.
Świetnym tego przykładem jest nagranie Pele (w tłumaczeniu skóra), jednocześnie pierwszy singiel zwiastujący pojawienie się The Beginning, The Medium, The End And The Infinite. Poza tym warstwa tekstowa na całym wydawnictwie odbija się potężnym echem od poważnych tematów, czyli neokolonializmu, nieprawości czy zafałszowanej historii.
The Beginning, The Medium, The End And The Infinite wprowadza dużo eksperymentalnej świeżości do nieco zatęchłej elektronicznej muzyki tanecznej, najczęściej wydzierganej z iście kanciastych form, oklepanych podziałów rytmicznych i wielu innych wyblakłych stylistycznych klisz. IKOQWE nurkują na głębokim bezdechu pod prąd oczekiwań, wynurzając się w pełnej krasie i plują nam w twarz feerią barw skąpanych w słońcu i jego cieniach.
Crammed Discs | marzec 2021
Strona Facebook IKOQWE »
Strona Crammed Discs »
Profil na Facebooku »