Wpisz i kliknij enter

Joe Coghill, The Interview oraz Paweł Doskocz i Wojtek Kurek

Kolorowe nowości z Czaszki.

Spójrzcie tylko na te kolory. Pastelowa inwazja prosto od Czaszki, czyli wydawcy, który konsekwentnie hołduje tradycji muzyki eksperymentalnej, improwizowanej i elektronicznej. Choć to wszystko należałoby wziąć w nawias to jednak szalone uniwersum Czaszki jest zjawiskiem niepomijalnym. Do tej pory jednak okładki zdobiące nowe wydawnictwa były utrzymane w tonacji czarno-białej. Czyżby więc wraz z pojawieniem się wiosny miało dojść do stylistycznej zmiany? I czy wpłynie ona na repertuar?

Na odpowiedź do pierwszego pytania przyjdzie nam poczekać. Natomiast co do drugiego to właściwie sprawa jest jasna wraz z początkiem albumu Joe Coghilla „Conrad Snea”. Migusiem zostajemy dosłownie zbombardowani nawałnicą dźwięków, których jedynym celem jest pozbawić nas mechanizmów obronnych. Żółta okładka nawet nie ostrzega, że oto w trzech utworach zawarta zostaje sadystyczna treść o subtelności czołgu. Jest to muzyka awangardowa w najbardziej wolnym wydaniu. Mam na myśli, że nie sposób określać tu gatunków muzycznych. Jest to płyta z rodzaju tych, które trzeba przeżyć, żeby samemu się przekonać. Materia muzyczna wystarczy mi w zupełności. Sprawdzania informacji o jej twórcy nie mam zamiaru. Nie dla płochliwych.

Joe Coghill – Conrad Snea | Czaszka 2021
Bandcamp

Przeskakiwanie po radiowych częstotliwościach może zaowocować odnalezieniem innych wymiarów. Tak w każdym razie brzmi album „The Interview” nagrany przez Beachers. Napotkane dziwne radiostacje zostają wzmocnione muzyką elektroniczną. Są chwile, że efekt jest niepokojąco olśniewający („The Interview”) albo melancholijno-uspokajający („Static Idiom”). Za nazwą kryje się Daryl Worthington poszukiwacz dźwięków przypadkowych. Fantastycznie potrafi posklejać te swoje znaleziska transformując je w okazałe utwory, jak choćby nerwowy „Into the Cackles”. Niepozorna płyta, kryje w sobie wiele znakomitości. Utwór początkowy każe nam się dostroić do zamiaru artysty, ale już „Of Signs and Symbols and Misuderstandings” wprowadza łagodne, rytmiczne wzory. Jeszcze jest znakomity „Poetry of the Obsolete” na koniec, który winduje całość w rejon płyt, którym należy poświęcić więcej uwagi niż wymagane jest do przeczytania mojej notki.

Beachers – The Interview | Czaszka 2021
Bandcamp
FB

Ostatnia nowość pochodzi z Polski. Paweł Doskocz i Wojtek Kurek prezentują dziewięć utworów pod zbiorczym tytułem „npm”. Obaj są wybitnymi specjalistami od improwizacji, ale tym razem wyjątkowo postanowili obejść się bez elektroniki. A więc została nam gitara i perkusja. Jak się okazało, to wystarczy. Nie zanucicie z tego żadnego fragmentu, gdyż rządy sprawuje brud, intensywność i żywiołowość. Proponuję zacząć od utworu „czupel”, który nie jest charakterystyczny dla płyty, ale niedoświadczonym da chwilę na zapoznanie się. No, ale trzeba się orientować, bo zaraz wjedzie dynamiczny „wołowiec”. Podoba mi się jak duet igra z przyzwyczajeniami słuchaczy („kiczora”) albo absorbuje uwagę do granic możliwości swoim dialogiem („mogielica”). Największe swe możliwości prezentują jednak na samym końcu w utworze „świnica”. Mimo, że mamy tylko dwóch muzyków to wydaje się, że wokół jest ich zdecydowanie więcej. Natchniony i pełen rozmachu utwór wciągający czymś więcej niż tylko pomysłowością. To jest znakomite.

Paweł Doskocz/Wojtek Kurek – npm | Czaszka 2021
Bandcamp
FB Paweł Doskocz
FB Wojtek Kurek
FB Czaszka







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy